۱۳۸۷ مرداد ۲۰, یکشنبه

طرز مطالعه کتابمقدس(قسمت دوم)


این مقاله برگرفته شده از برنامه "جست و جو در کتابمقدس رادیو فامیلی"می باشد که به بررسی چندین اصل مهمی که ما باید در هنگام مطالعه ی کتابمقدس در نظر داشته باشیم٬پرداخته است.

1-تمامی کتب به مواردی از بشارت انجیل اشاره می کنند.
2-مطالعه کتابمقدس شرایط را برای شخص مومن چنان مهیا می کند که انجیل را با دیگران شریک گردد.
3-هیچگونه تفسیر شخصی از کتب وجود ندارد

الف) تمامی کتب به مواردی از بشارت انجیل اشاره می کنند:همانطور که در درس قبل اشاره کردم٬وقتی ما حقایق معنوی را که خدا آنها را در یک آیه و یا عبارت خاص پنهان نموده٬آشکار می کنیم.پی می بریم که تمام کتب به مواردی از انجیل اشاره می کنند٬خداوند عیسی در انجیل لوقا باب 24آیات27و44 به این مطلب اشاره می کند.
"پس از موسی و سایر انبیاء شروع کرده اخبار خود را در تمام کتب برای ایشان٬شرح فرمود.به ایشان گفت:همین است سخنانی که وقتی با شما بودم٬گفتم ضروری است که انچه را در تورات موسی صحف انبیاء و زبور در مورد من مکتوب است به انجام رسد." لوقا 24آیات27و44
کتاب اعمال رسولان باب8آیات27تا35مثال خوبی در این زمینه می باشد که در آن فلیپس تحت هدایت خدا برای خواجه حبشی شهادت می دهد٬در انجا چنین می خوانیم:
"پس برخاسته٬روانه شد که ناگاه شخصی حبشی که خواجه سرا و مقتدر نزد کندا که ملکه ی حبشه و بر تمام خزانه ی او مختار بود٬به اورشلیم به جهت عبادت امده بود و در مراجعت در عرابه ی خود٬صحیفه ی اشعیای نبی را مطالعه می کند٬آنگاه رو به فلیپس گفت:پیبش برو و با آن عرابه همراه باش٬فلیپس پیش دویده و شنید که اشعیای نبی را مطالعه می کند٬گفت:آیا می فهمی انچه را می خوانی؟گفت:چگونه می توانم مگر اینکه کسی مرا هدایت کند و از فلیپس خواهش نمود که سوار شده٬با او بنشیند و فقره ای از کتاب که می خواند این بود که مثل گوسفندی که به مذبح برند و چون بره ای خاموش نزد پشم برنده ی خود همچنین دهان خود را نمی گشاید در فروتنی او انصاف از او منقطع شد و نسب او را که می تواند تقریر کرد؟زیرا که حیات او از زمین برداشته می شود.پس خواجه سرا به فلیپس ملتفت شده٬گفت:از تو سوال می کنم که نبی این را درباره که می گوید؟درباره خود یا درباره کسی دیگر؟آنگاه فلیپس زبان خود را گشود و از آن نوشته شروع کرده٬وی را به عیسی بشارت داد."اعمال8آیات27تا35
امروزه خیلی ها همچون حکمرانان زمان عیسی نمی دانند که مقصود کتب نشان دادن کار خدای پسر می باشد٬در انجیل یوحنا باب5آیات39و40این سخنان را می اموزیم
"و نمی خواهید نزد من آئید تا حیات یابید٬جلال را از مردم نمی پذیرم"یوحنا5آیات39و40

ب) مطالعه کتابمقدس شرایط را برای شخص مومن چنان مهیا می کند که انجیل را با دیگران شریک گردد:مهمترین وظیفه ی یک مسیحی در زمانی که بر روی زمین زندگی می کند٬این است که یک شاهد و یا ایلچی برای مسیح باشد٬همانطور که در رساله ی دوم پولس رسول به قرنتیان باب5آیه 20می خوانیم:
"پس برای مسیح ایلچی هستیم٬که گویا خدا به زبان ما وضع می کند٬پس به خاطر مسیح استدعا می کنیم٬که با خدا مصالحه کنید."دوم پولس رسول به قرنتیان 5:20
اگر قرار باشد کسی به دیگران شهادت دهد٬باید در مورد کتابمقدس اگاهی داشته باشد٬تا بتواند حقایق کلام خدا را صادقانه ارائه دهد.رساله اول پطرس باب3آیه15می اموزد:
"بلکه خداوند مسیح را در دل خود تقدیس نمائید٬و پیوسته مستعد باشید تا هر که سبب امیدی که دارید از شما بپرسد٬او را جواب دهید٬لیکن با فروتنی و ترس" اول پطرس3:15
کتاب اعمال رسولان باب26آیه22انگیزه ی پولس رسول را در شهادت دیگران نسبت به فیض خدا را به وضوح نشان می دهد:
"اما از خدا اعانت یافته٬تا امروز باقی ماندم و خرد و بزرگ را اعلام می نمایم٬و حرفی نمی گویم جزء آنچه انبیاء و موسی گفتند که می بایست واقع شوند"اعمال26:22
کتاب اعمال رسولان باب4آیه12و13در مورد شهادت پطرس و یوحنا و عکس العمل رهبران مذهبی یهودیان چنین می خوانیم:
"و در هیچ کس غیر از او نجات نیست٬زیرا که اسمی دیگر زیر آسمان به مردم عطا نشده که بدان ما باید نجات یابیم٬پس چون دلیری پطرس و یوحنا را دیدند و فهمیدند که مردمی بی علم و عامی هستند تعجب کردند و ایشان را شناختند که از همراهان عیسی بودند"اعمال 4آیه12و13
امیدواریم که ما نیز همانند پطرس و یوحنا٬از طریق مطالعه و اطاعت از کلام متبارک او از همراهان عیسی شویم.

ج) هیچگونه تفسیر شخصی از کتب وجود ندارد:یکی از قواعد مفید مطالعه ی کتابمقدس این است که بدانیم٬که هیچ گونه تفسیر شخصی در مورد تعالیم آن وجود ندارد٬در واقع کتابمقدس چنین چیزی را در رساله دوم پطرس باب اول آیه بیست منع می کند در انجا می خوانیم:
"و این را نخست بدانید که هیچ نبوت کتاب از تفسیر خود نبی نیست"دوم پطرس1:20
به عبارت دیگر ما باید اجازه بدهیم تا خدا کلام خود را بوسیله ی کلام خودش تفسیر نماید زیرا کتابمقدس خود فرهنگ لغت و مفسر خود می باشد.و ما باید روحانیها را با روحانیها و یا کتب را با کتب با یکدیگر جمع نمائیم٬و با توجه به رساله اول پولس رسول به قرنتیان باب دوم آیه13 بایستی اطمینان حاصل کنیم که نتیجه گیری های ما با چیزهای دیگری که کتابمقدس در مورد یک امر خاص می آموزد موافقت دارد:
" انها را نیز بیان می کنیم٬نه به سخنان آموخته شده ای از حکمت انسان بلکه به انچه روح القدوس می آموزد٬و روحانیها را با روحانیها جمع می نمائیم."رساله اول به قرنتیان2آیات13
ما نیز باید همانند اهالی قدیم بیریه در کتاب اعمال رسولان باب17آیه11 باشیم٬که "در کمال رضامندی٬کلام را پذیرفتند و هر روز کتب را تفتیش می نمودند که ایا این همچنین است"
ما نباید هیچ چیزی را کمتر از آنچیزی که در کتاب ارمیا نبی باب5آیه31آمدده عمل کنیم در انجا میخوانیم:
"انبیاء به دروغ نبوت می کنند و کاهنان به واسطه ی ایشان حکمرانی می نمایند٬و قوم من این حالت را دوست می دارند٬و شما در اخر این چه خواهید کرد؟"ارمیا5:31
رساله دوم پولس به قرنتیان در مورد انگیزه ی واقعی مسیحیان چنین شهادت می دهد:
"زیرا مثل بسیاری نیستیم٬که کلام خدا را مخشوش سازیم٬بلکه از ساده دلی و از جانب خدا در حضور خدا در مسیح سخن می گوئیم"رساله دوم قرنتیان2:17
رساله دوم پطرس رسول باب3آیه16به علاوه می افزاید:
"مردمان بی علم و ناپایدار آنها را مثل سایر کتب تحریف می کنند٬تا به هلاکت خود برسند"دوم پطرس3:16
رساله دوم پولس رسول به قرنتیان باب4آیه 2نیز بر این امر تاکید می کند٬در انجا می خوانیم:
"بلکه خفایای رسوایی را ترک کرده و به مکر رفتار نمی کنیم٬و کلام خدا را مخشوش نمی سازیم بلکه به اظهار راستی٬خود را به ضمیر هر کس٬در حضور خدا مقبول می سازیم"دوم قرنتیان4:2

۱ نظر:

ناشناس گفت...

jaleb bod mofagh bashid