۱۳۸۷ مرداد ۱۹, شنبه

نگرانی عفو بین الملل از وضعیت بهاییان بازداشتی

سازمان عفو بین الملل از وضعیت هفت بهایی ایرانی که حدود دوماه و نیم پیش در این کشور بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کرده است.
این هفت تن در اواخر اردیبهشت به اتهام اقدام علیه نظام در منازل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند.
بازداشت شدگان اعضای یک گروه هفت نفری هستند که به گفته مرکز بین المللی بهاییان، به امور جامعه بهاییان در ایران رسیدگی می کنند و به "گروه یاران" معروفند.
حسن حداد، معاون دادستان تهران، گفته است که این هفت نفر اقدام به تشکیل گروه غیرقانونی کرده و ارتباطاتی با بعضی کشورها از جمله اسرائیل داشتند و دستوراتی برای اقدام علیه نظام می گرفتند.
به گفته معاون دادستان تهران، این هفت نفر بهاییی به اتهامات خود از جمله تشکیل گروه غیر قانونی و ارتباط با اسرائیل اعتراف کرده اند.
عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری که وکالت این هفت نفر را پذیرفته در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی در باره این پرونده می گوید:"متاسفانه مانند بسیاری از پرونده های سیاسی و عقیدتی به رغم مراجعه من و خانم شیرین عبادی به بازپرس اجازه اعلام وکالت و ملاقات به ما داده نشده است."
آقای سلطانی می گوید هیچ اطلاعی از این که اتهامی به این افراد وارد شده است، ندارد و تاکنون در باره دلایل اتهام هیچ توضیحی به وکلا داده نشده است.
آقای سلطانی درباره سخنان معاون دادستان که گفته است آنها به ارتباط با دولت اسرائیل اعتراف کرده اند، گفت: "تا زمانی که اجازه وکالت به متهم داده نشود هر اتهامی می تواند به متهم وارد شود. اگر مدعیان این ادعا، ادعایشان صحیح و منطبق بر واقعیت است چرا متهمان را به دور از خانواده و وکیل نگه می دارند."
بهاییان در ایران اجازه فعالیت رسمی ندارند و از سوی روحانیون ایران "مرتد" شناخته می شوند.
بعد از فشارهای شدید اوایل انقلاب اسلامی در ایران بر جامعه بهاییان، از شدت فشارها کاسته شد اما بر اساس گزارشها بدنبال روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، این فشارها از سر گرفته شده است.
بهائیت در اوایل قرن 19 میلادی در شهر شیراز ایران، پایه گذاری شد.
بهاییان به پیامبرانی که در ادیان ابراهیمی از آنها با عنوان پیامبران الهی نام برده می شود اعتقاد دارند و پیامبران ادیان دیگر جهانی مانند بودا و کریشنا را نیز به عنوان رهبران الهی قبول دارند.
بهاییان معتقدند که میرزا حسین علی نوری که بعدها، لقب بهاءالله را پیدا کرد در همین سلسله پیامبران قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: