۱۳۸۷ مرداد ۲۰, یکشنبه

زنان در سینمای ایران محدود می‌شوند؟

خبرگزاری فارس که نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود از تنظیم آیین ‌نامه اجرایی اصول و سیاست‌های بهینه سازی حضور زن در سینما در ۳ فصل توسط معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی خبر داده است.
این آیین نامه در چارچوب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن چه که رعایت عفاف خوانده می شود، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شده است.
تنظیم این آیین نامه در حالی انجام شده که پیش از این عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای دولتی ایران علت عدم پخش فیلم های سینمایی ایرانی از تلویزیون را بد حجابی مفرط این فیلم ها خوانده بود.
معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های اخیر به گفته مدیرانش تلاش کرده است که حد وسطی را رعایت کرده و اعتدال را برقرار کند، اما هر گاه که صفار هرندی، وزیر ارشاد تشخیص داده است که این معاونت سخت گیری های لازم را اعمال نکرده است، خود به شخصه وارد شده و تصمیم گیری کرده است که نمونه های آن هنگام صدور پروانه نمایش برای فیلم های سنتوری و نقاب دیده می شود.
در حالی که معاونت سینمایی برای فیلم نقاب مجوز نمایش صادر کرده بود و حتی فیلم به نمایش نیز در آمد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه ای نمایش آن را متوقف کرد و سنتوری نیز پیش از نمایش به همین سرنوشت دچار شد.
اختلاف بر سر چگونگی نمایش زن در سینمای ایران از نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی شروع شد و حجاب اجباری در فیلم ها یکی از تصمیم های سرنوشت ساز در سینمای ایران بود، به نحوی که زنان بازیگر حتی در اتاق خواب نیز حجاب بر سر دارند.
پس از گذر از چند سال نخست پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ و با شکل گیری مدیرت های جدید، مقررات تازه ای برای نحوه حضور زنان در سینمای ایران شکل گرفت و بر اساس ان حجاب اجباری شد.
نیکی کریمی
با این همه رفته رفته از سخت گیری های اولیه کاسته شد و موضوعات زنانه به فیلم ها راه یافت و به خصوص در سال های پس از خرداد ۱۳۷۶ سخت گیری ها کمتر شد. کاهش سخت گیری ها با انتقادهای تندی از سوی محافظه کاران رو به رو شد.
با روی کار آمدن دولت جدید انتظار محافظه کارها، اعمال سخت گیری ها بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین سیاستی را هم در پیش گرفت، اما عیلرغم افزایش سخت گیری ها نتوانست رضایت کامل مخالفان را فراهم کند.
تنظیم آیین نامه اجرایی حضور زن در سینمای ایران توسط معاونت سینمایی وزارت ارشاد را می توان پاسخی به چنین انتقاد ها ارزیابی کرد که اثر خود را در تولیدات سینمایی به جا خواهد گذاشت.
بر اساس این گزارش ، هدف کلی این آیین‌ نامه که در پایان سال گذشته تهیه شده، "ارتقاء و تعمیق آگاهی جامعه از موضوع جایگاه، شخصیت، حقوق و نقش زن از منظر اسلام در عرصه‌های مختلف زندگی و حضور شایسته زن در سینما" عنوان شده است.
بنابراین گزارش، در بخش اصول و سیاست‌‌ها نیز طی ۱۰ اصل به نحوه حضور زن در سینما پرداخته شده که از آن جمله می توان به "اصل استفاده صحیح و اصولی از حجاب به عنوان نماد فرهنگ دینی و ضامن مصونیت اخلاقی و روانی در جامعه، اصل حذف سکس و خشونت و عدم تلقی آن به عنوان ماهیت ذاتی سینما، اصل پرهیز از تشکیک در اصول و مبانی و احکام شریعت تحت عنوان دفاع ازحقوق زنان" اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست: