۱۳۸۷ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

جشن ثبت جهانی کليساهای ايران برگزار می شود

استان آذربايجان شرقي ،اين استان درصدد است با همکاري
منطقه آزاد ارس جشن ثبت جهاني کليساها را برگزار کند



سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي با همکاري منطقه آزاد ارس جشن ثبت جهاني کليساهاي ايران را در اين استان برگزار مي‌كند.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان ،"تراب محمدي" رئيس سازمان ميراث‎فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب به CHN افزود:« ثبت جهاني کليساهاي ايران نشان‌دهنده صلح و دوستي ايرانيان در طول تاريخ است و اين كه ايرانيان با وجود داشتن اديان‎ مختلف مسالمت آميز کنار يکديگر زندگي مي‎کردند.»
وي ادامه داد: « با توجه به ثبت جهاني دو کليساي ننه مريم و سنت استپانوس که در استان آذربايجان شرقي قرار دارد، اين استان درصدد است با همکاري منطقه آزاد ارس جشن ثبت جهاني کليساها را برگزار کند.»
به گفته محمدي اين جشن درحد استاني و به منظور معرفي کليساي ننه مريم و سنت استپانوس به جهانگردان و سوق دادن تورهاي گردشگري به سمت استان صورت مي‌گيرد.
وي همچنين عنوان كرد كه زمان دقيقي براي برگزاري اين جشن مشخص نشده اما احتمالا تا سه ماه آينده در استان برگزار خواهد شد.
مجموعه كليساهاي ارامنه به عنوان نهمين اثر ايران ۱۶ تير ۸۷ در کبک کانادا ثبت جهاني شد.
مجموعه ثبت‌شده كليساهاي ايران شامل سه كليساي اصلي سنت تاتاووس، سنت استپانوس، زور زور و چند بناي اطراف آن، همراه دهكده‌ها و قبرستان است.
كليساي سنت استپانوس آذربايجان شرقي بعد از قره كليسا در آذربايجان غربي، مهمترين كليساي ارامنه كشور است.اين كليسا مربوط به قرون ۱۰ تا ۱۲ ميلادي است و در منطقه جلفا در كنار رود خانه ارس جاي گرفته است.
كليساي ننه مريم نيز بر اساس روايت پژوهشگران مسيحي و آشوري اين بنا كه ساختمان فعلي‌‌اش متعلق به دوران ساساني است، قبلا آتشكده زرتشتيان بوده.
هنگام تولد مسيح، موبدان زرتشتي ساكن اين معبد، ستاره‌اي درخشان را در حال حركت به سوي شرق مي‌بينند، آن را نشانه‌اي از تولد منجي وعده داده شده مي‌يابند و به طرف اورشليم روانه مي‌شوند. اين سه موبد كه دو نفر از آنها به اسم‌هاي "ملكوم" و "بلشامر" ياد شده‌اند، پس از بازگشت به اروميه، آتشكده را مبدل به كليسا كرده و در آنجا مسيحیت را ترویج می دهند.
اين كليسا در طي قرون مختلف مورد مرمت قرار گرفته كه معروف ترين مرمت آن از سوي يك شاهزاده چيني به نام "بافري" انجام شده است.
محمدي همچنين درباره وضعيت معماري دو کليساي ننه مريم و سنت استپانوس به گفت: «عمليات مرمت و بازسازي دو کليساي جهاني ننه مريم و سنت استپانوس تا پايان امسال تمام مي‌شود.»
وي ادامه داد:« با توجه به ارائه پرونده ثبت جهاني کليساهاي ايران کار مرمت و بازسازي دو کليساي ننه مريم و سنت استپانوس که در استان آذربايجان شرقي است، شروع شد.»
به گفته رئيس ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي هم‎اکنون ۸۰ درصد کارهاي مرمتي و بازسازي اين دو کليسا انجام شده و تا پايان امسال اين دو کليسا به طور کامل مرمت مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست: