۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

ضبط گذرنامه دوم مسافران در فرودگاه های ایران

اخیرا شایعه شده است که بدنبال نا آرامیهای اخیر ایران گذرنامه دوم مسافرانی که دارای تابعیت دوگانه هستند در فرودگاه های بین المللی ایران ضبط می شود.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از سایت ایرانیان سوئد ( استكهلمیان)، اطلاعات موجود تاکنون دلالت بر هیچ مورد شناخته شده ای در جلوگیری از خروج ایرانیان دارای تابعیت دو گانه سوئدی – ایرانی از فرودگاه های ایران ندارد. اما گذرنامه های تعدادی از ایرانیان مقیم سوئد (بدون توجه به اینکه دارای تابعیت دوگانه بوده اند یا خیر) در فرودگاه بین المللی تهران ضبط شده و از آنان خواسته شده است تا جهت انجام "مصاحبه" به آدرس مشخصی مراجعه نمایند. مسافرینی که مورد این کنترل قرار گرفته اند بیشتر از افراد جوان تشکیل شده اند.در این "مصاحبه ها" از جمله پیرامون شغل مسافر, وضعیت خانوادگی وی, دلیل مسافرت به ایران پرسش هایی شده و سپس گذرنامه مسافر به وی عودت داده شده است. اما تاکنون هیچ مورد شناخته شده ای پیرامون جلوگیری از بازگشت ایرانیان مقیم سوئد به کشور محل اقامتشان گزارش نشده است. اما چنانچه قصد انجام مسافرتی کوتاه مدت چند روزه به ایران را دارید در صورتیکه از سوی مقامات مستقر در فرودگاه "نیازمند مصاحبه" تشخیص داده شوید ممکن است مراحل این مصاحبه تا دریافت گذرنامه تان طولانی شده و در نتیجه نتوانید در روزبرنامه ریزی شده به سر کار و زندگی خود در سوئد برگردید.چنانچه دارای تابعیت دوگانه هستید می بایست به این نکته مهم توجه کنید که در صورت بروز مشکلات قانونی در ایران نمی توانید انتظار کمکی از سوی سفارت سوئد (یا سفارت هر کشور خارجی دیگری که تابعیت آن را بعنوان تابعیت دوم دارا هستید) داشته باشید. شما با وجود دارا بودن تابعیت دوگانه بر اساس قوانین ایران تنها تبعه ایران محسوب می شوید و تابعیت دوم شما از نظر قوانین ایران اعتباری ندارد. اما چنانچه در ایران دچار مشکلات غیر از امور قانونی شوید (برای مثال جنگ, بلایای طبیعی, نا آرامی و مانند آن) که منجر به مانعی جهت خروجتان از ایران شود می توانید از امکانات سفارت سوئد و نیز دیگرسفارتخانه های اتحادیه اروپا جهت تخلیه اتباع اروپایی استفاده کنید.
مقامات امنیتی هر کشور غیر دمکراتیکی بدنبال فیلتر نمودن افرادی هستند که از نظر آنان تهدیدی برای امنیت حکومتشان تشخیص داده شوند و یا جهت "گروگان گیری" دارای ارزش تبلیغاتی باشد. هر فردی خود بهتر از هر منبع دیگری مطلع است که تا چه اندازه ای می تواند جهت مقامات امنیتی چنین کشورهایی دارای ارزش باشد و مسافرت خود را بر اساس این ارزیابی برنامه ریزی نماید.
بسیاری از شهروندان سوئد تنها بواسطه پیامدهای خطرناک سفر به کشورهای دیکتاتوری, غیر دمکراتیک و غیر قانونمند جهان از قبیل کره شمالی, کوبا, چین, روسیه, لیبی, سوریه, عربستان سعودی, سودان, یمن, سومالی و نظایر آن از مسافرت به اینگونه کشورها خودداری می کنند.
سفارت سوئد در تهران ضبط شدن گذرنامه برخی ایرانی تباران مقیم سوئد بهنگام ورود به ایران را تایید می کند اما خاطرنشان می سازد که "این عملکرد رابطه مستقیمی با انتخابات ریاست جمهوری و یا نا آرامیهای اخیر نداشته بلکه از سابقه ای طولانی برخوردار است".سوئد با این وجود مسافرت اتباع خود به ایران را منع نکرده است اما در عین حال از اتباع خود که در صدد مسافرت به ایران هستند خواسته است تا روند حوادث در ایران را دنبال کرده و در طی مدت اقامت خود در ایران جوانب احتیاط را از دست ندهند. در وب سایت وزارت امور خارجه سوئد در رابطه با مسافران راهی ایران همچنین آمده است که :"توجه کنید که شبکه تلفن موبایل ایران در دوره های زمانی مختلف, بیشتر شب ها, قطع می شود و در نتیجه امکان برقراری تماس تلفنی و یا پذیرش مکالمات مشکل خواهد بود. ارسال اس ام اس تنها بصورت گاه به گاه امکانپذیر است".

هیچ نظری موجود نیست: