۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

سنگسار اسلامی،چه كسی باید سنگ اول را بزند؟

فیلم هالیوودی "سنگسار ثریا م". که به تازگی فعالیت تبلیغاتی خود را برای اکران در ایالات متحده آمریکا شروع کرده است از راه نرسیده با واکنشهای رسانه ای بسیاری در آن کشور روبرو شده است.
به گزارش شبکه خبری مسیحیان فارسی زبان به نقل از پایگاه اینترنتی به نام رویدادهای انسان ( Human Events.com) که تحت عنوان عجیب سر فرماندهی تندروهای زیر زمینی کار میکند ، رابرت اسپنسر مدیر سازمانی به نام دیده بان جهاد ( Jahad Watch ) طی مقاله ای در روز اول جولای با اشاره به فیلم سنگسار ثریا م. به مسئله سنگسار از دیدگاه اسلام پرداخته است .
شخص مذکور در مقاله خود با عنوان " آیا هالیوود مسئله سنگساردر اسلام را درست متوجه شده است ؟ " ، ابتدا اشاره ای دارد به سخنان شهره آغداشلو بازیگر زن فیلم در مراسم معرفی آن فیلم به رسانه ها . او می نویسد : شهره آغداشلو که در این فیلم نقش دوست و فامیل نزدیک ثریا را بازی میکند گفته است ، مجازات سنگسار از دوران عصر حجر وجود داشته است و در ادیان مختلف نظیر یهودیت ، مسیحیت و اسلام مورد استفاده قرار گرفته . در حالیکه در قرآن اثری از آن نیست و از چنین مجازاتی در آن کتاب اسمی برده نشده است .
او همچنین گفته که این یک رسم منسوخ و پوسیده اجتماعی است که بعدها توسط شارعان قوانین اسلامی به سرقت رفته و نادرستانه به عنوان یک قانون اسلامی جا زده شده است .
اسپنسر در رد سخنان خانم آغداشلو می نویسد : عمر خلیفه دوم اسلام از این میترسید که روزی مسلمانان بگویند لغت رجم ( کلمه عربی به معنی سنگسار ) در قرآن نیامده است ،بنا بر این تصریح کرد که چون محمد در قضاوتهای خود از این مجازات برای کیفر زناکاران استفاده میکرده است ، پس رجم یک سنت اسلامی است . او از این نتیجه میگیرد که چون سنگسار بخشی از سنت اسلامی است پس مسلمانان مجاز هستند از آن به عنوان یکی از اشکال تنبیه مجرمان استفاده کنند .
آقای اسپنسر بعد ادعا میکند که مجازات سنگسار در انجیل نیز آمده است و عیسی با گفتن جمله " اجازه بدهید اولین سنگ را کسی بزند که گناهی مرتکب نشده است " به کسانی که ازاو میخواستند رای به مجازات یک زن زناکار بدهد ، در واقع بر صحت مجازات سنگسار مهر تائید زده است !
البته ایشان به این موضوع اشاره نمیکند که حکم عیسی مسیح درباره آن زن چه بود و عیسی چگونه با بیان این جمله متهم را از دست عاشقان سینه چاک شریعت در آن زمان نجات داد و با بخشیدن او به همه نشان داد که باید بخشش را جایگزین مجازاتهای سنگدلانه نظیر سنگسار کرد ودر واقع این نوع مجازات واصولا هر نوع مجازات سخت دیگری را با جایگزینی بخشش برای همیشه نقض کرد تا همه بدانند این اعمال مورد پسند خدا نیست .
پس از آن نویسنده مقاله به نقدی که از " کوین توماس " در روزنامه واشنگتن تایمز بر فیلم "سنگسار ثریا م." منتشرشده است می پردازد و از او نقل میکند که نوشته : مسلمانان عمل سنگسار را بر اساس متون اسلامی و آموزه های آن دین به عنوان یک اعتقاد مذهبی انجام میدهند و این قابل تغییر نیست به جز اینکه به روشهای معمول ومورد قبول مراکز اسلامی مورد نقد روحانیون و کارشناسان اسلامی قرار گیرد و در صورت توافق ایشان به عدم ضرورت آن از متون تعلیمات اسلامی حذف گردد .مسیحیان و پیروان سایر ادیان در این مورد کاری نمیتوانند و نباید بکنند ! در پایان نویسنده مقاله با مقایسه سخنانی که از آغداشلو و کوین توماس نقل کرده نتیجه گیری میکند که هردوی آنها در بررسی و تحلیل خود از مسئله سنگسار راه انحرافی را پیموده اند و اشکال آنان در این است که به اصل گناهی که مجازات آن سنگسار میباشد نپرداخته اند . او معتقد است که آنها فقط این مسیر را میپیمایند که توجه عمومی را از اصل مسئله یعنی زنا به عنوان یکی از عوامل تهدید کنننده انسانیت منحرف کنند و فقط میخواهند مطمئن باشند که کسی به آن مسئله توجه نمی کند !
البته او توضیح نداده است که چرا فکر میکند این اشخاص نمیخواهند کسی به مسئله زنا فکر کند و یا اینکه چگونه به این نتیجه رسیده است که آنها در تحلیلهایشان راه انحرافی می پیماند . به نظر میرسد که آقای رابرت اسپنسر از این طریق تلاش دارد زیرکانه با تذکر درباره زشت بودن عمل زنا که بیشتر افراد در مورد بد بودن آن شکی ندارند به توجیه درست بودن عمل سنگسار که بیشتر مردم آن را عملی وحشیانه و غیر انسانی میدانند بپردازد . در حالیکه شاید او متوجه نیست که عمل سنگسار در قدیم فقط برای مجازات زنا نبوده که استفاده میشده است و برای مجازات برخی جرائم دیگر نیز از آن استفاده میکرده اند . در کتاب اعمال رسولان از کتب انجیل عهد جدید میخوانیم که شریعت دوستان افراطی یهود چگونه استفان اولین شهید مسیحیت را به جرم کفرگوئی به وسیله سنگسار، ناعادلانه مجازات کردند .
مخالفت با سنگسار در واقع مبارزه با مسئله مجازاتهای خشن است که سنگسار یکی از انواع آن میباشد .
مثله کردن (قطع) اعضای بدن ، زنده به گور کردن ، پرت کردن از بلندی ،سوزاندن در آتش و حتی اعدام به وسایل گوناگون ، امروزه مانند سنگسار همگی به عنوان روشهای وحشیانه ای برای مجازات شناخته شده اند که از سوی گروههای مدافع حقوق بشر و بسیاری از ملیتها و مذاهب گوناگون حتی مسلمان در سراسر دنیا با آنها مخالفت میشود و برضد آنها برای مجازات هر جرمی که باشند تبلیغ میگردد .
به خصوص مسیحیان بر اساس آموزه های کتاب انجیل هرگونه مجازات خشن را نفی میکنند واعمال خشونت در برابر خشونت را به هر شکل و به هر دلیلی که باشد نه تنها بی فایده بلکه مخالف دستور صریح خداوند میدانند .

هیچ نظری موجود نیست: