۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

بمب‌گذاری ۷ کلیسا در عراق در عرض ۴۸ ساعت

کلیسای موصل، هفتمین کلیسایی بود که در عرض ۴۸ ساعت در عراق منفجر شد.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان و به نقل ازخبرگزاری CNN، در جریان آخرین حمله که یک خودرو در مجاورت کلیسا منفجر شد، دست‌کم سه کودک زخمی شدند.
شب قبل از آن، حدود ساعت ۷ بعدازظهر، خودروی دیگری در نزدیکی کلیسای مریم باکره در شرق بغداد منفجر شد و باعث کشته شدن یک مسلمان، سه یا چهار مسیحی و زخمی شدن ۳۲ نفر از اعضای کلیسا که در حال برگزاری مراسم عشای ربانی بودند، شد.
چند ساعت پیش از آن، سه بمب دیگر در مجاورت کلیساهای دیگر بغداد منفجر شدند که به مجروح شدن ۸ تن انجامید.
انفجار زنجیره‌ای کلیساها در عراق، از نیمه‌شب شنبه و با انفجار دو بمب در شرق بغداد شروع شد که با وجود وارد شدن صدمات جدی به ساختمان، هیچ خسارت جانی به بار نیامد.
بطور کلی در عرض ۴۸ ساعت، ۷ کلیسا که ۶ تای آن در بغداد بودند، منفجر شد.
"اسقف شلیمون واردونی" که به گزارش لس‌آنجلس تایمز در زمان انفجار بمب در ساعت ۷ بعدازظهر، در دفتر خود که پشت کلیسای مریم باکره واقع است، بوده می‌گوید: "این وقایع باعث ایجاد ترس در میان مسیحیان می‌شود. آنها از شرکت در جلسات کلیسا خواهند ترسید و بسیاری از ایشان ممکن است حتی کشور را هم ترک کنند."
انفجار‌های هماهنگ بمب در کلیساها، یادآور سری حملاتی بود که در اوایل ۲۰۰۸ رخ داد؛ حملاتی که در پی آن ۱۰ بمب، در عرض دو هفته، مجاور کلیساهای کشور منفجر شد.
به گزارش آژانس خبری بین‌المللی آشوریان، از ماه ژوئن ۲۰۰۴ تا به حال ۵۹ کلیسای آشوری در عراق بمب‌گذاری شده‌اند.رهبر جامعه کوچک مسیحیان عراق، بسیاری از ایشان را مجبور ساخته تا اقدام به فرار از کشور نمایند.
کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین زده که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا به حال بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار مسیحی از کشور گریخته‌اند. این بدان معناست که تقریباً نیمی از جمعیت مسیحی عراق در عرض مدت کوتاه ۶ سال، کشور را ترک کرده‌اند.
مسیحیان که تنها ۳ درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند، نیمی از پناهندگان این کشور به مناطق دیگر جهان می‌باشند.گفتنی است از سال ۲۰۰۳، بیش از ۲۰۰ مسیحی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. برای مثال سال گذشته ۶ مسیحی در کمتر از یک هفته، در شهر شمالی موصل به قتل رسیدند که کشته شدن سه نفرشان در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق افتاد. قتل این افراد باعث گسترش ترس میان جامعه بسیار کوچک مسیحیان در شهر موصل شد و به فرار ۱۵۰۰۰ نفر ایشان در کمتر از دو هفته انجامید.همچنین سال گذشته، اسقف اعظم "پولس فرای راهو" که دومین مقام عالی‌رتبه کلیسای کاتولیک در عراق بود، ربوده شده و در موصل به قتل رسید.
عبدالله نوفیلی، سرپرست سازمان اوقاف مسیحیان تصریح کرد: "بطور حتم ما آسیب‌پذیرترین قشر این جامعه هستیم که هیچ نیروی سیاسی محافظمان نیست. ما پیش‌بینی چنین وقایعی را کرده بودیم، و الآن هم انتظار بدتر از این را داریم... هدف ایشان بیرون کردن تک تک مسیحیان از خاک عراق است."
همچنین روز یکشنبه در شهر شمالی کرکوک، یک قانون‌گزار مسیحی توسط افرادی که اسلحه‌هایشان را به صدا خفه‌کن مجهز کرده بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جانش را از دست داد. مقامات عراقی هنوز مطمئن نیستند که قتل "ریزکو عزیز نیسان" مربوط به مسائل دینی و ایمانی وی باشد، چرا که قانون‌گزاران دیگری نیز اخیراً در همین منطقه به قتل رسیده‌اند.
بمب دیگری که به منظور انفجار گروهی شامل دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی از جمله سفیر آمریکا، آقای کریستوفر هیل، در کنار جاده‌ای تعبیه شده بود، خوشبختانه پس از عبور این گروه از مجاورت آن منفجر شد و به هیچ‌کس آسیبی نرساند.با اینکه میزان خشونت و حملات از سال ۲۰۰۳ در عراق کاهش یافته، ولی شورشیان مرتباً دست به حملاتی در سراسر کشور می‌زنند. حملاتی از قبیل آنچه که روز یکشنبه رخ داد، باعث ایجاد شک و شبهه شده که آیا تا سال ۲۰۱۱ که آمریکا قصد دارد تمام نیروهای نظامی خود را از کشور خارج کند، ثبات و آرامش در عراق برقرار خواهد شد یا خیر.
بنا به گزارش آسوشیتد پرس، "یونادم کانا"، یک قانون‌گزار مسیحی می‌گوید: "تروریست‌‌ها مصمم‌اند تا پروسه سیاسی عراق را مختل سازند و اجازه ندهند که حتی پس از خروج نیروهای خارجی، آرامش و امنیت در این کشور برقرار شود. ما از دولت عراق خواهش می‌کنیم تا تمامی اقدامات لازم مبنی بر حفاظت از مسیحیان در بغداد و سراسر عراق را به انجام رساند."گفتنی است یکی از قدیمی‌ترین جوامع مسیحی دنیا در عراق سکونت دارند. بسیاری از گروه‌های حامی آزادی مذهب هشدار داده‌‌اند که اگر اقدامات فوری صورت نگیرد، جمعیت مسیحی ساکن در عراق رفته رفته ناپدید خواهند شد

هیچ نظری موجود نیست: