۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

"داستان مسيح"، نخستين كتاب فارسي چاپ شده در جهان


به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازسایت سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، نسخه اي از نخستين كتاب فارسي چاپ شده در جهان كه در سال ۱۶۳۹ ميلادي در شهر لايدن هلند منتشر شده توسط كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران خريداري شد .
كتاب "داستان مسيح" اولين كتاب چاپي با الفباي فارسي در۹۰۰ صفحه به همراه متن اصلي آن به زبان و خط لاتيني است كه حدود ۴۰۰ سال قبل به وسيله مولانا قاسم لاهوري در دربار اكبر شاه ، امپراتور مغولي هند به زبان فارسي ترجمه شده است .
در اين كتاب علاوه بر زندگي عیسی مسيح ، بخش هايي با عناوين داستان سن پيدرو (زندگي پطرس) و عنصرهاي زبان فارسي (دستور زبان فارسي) وجود دارد كه بخش "عنصر هاي زبان فارسي" اولين دستور زبان فارسي تأليف شده در جهان نيز مي باشد .
به گزارش fcnn، اين كتاب كه در آغاز تاريخ استعمار كشورهاي اروپايي و با هدف بشارت ديني و مسيحي در شبه قاره هند توسط هلند به عنوان يكي از قدرت هاي بزرگ آن دوران منتشر شده است به دليل نياز كارگزاران استعمارگر به آشنايي با زبان و ادبيات فارسي كه زبان رايج شبه قاره هند آن روز بوده است داراي بخش دستور زبان فارسي است.
اين نسخه كه توسط كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و در راستاي وظيفه حفظ ميراث مكتوب ايران و گردآوري مجموعه اي از كليه كتابهاي منتشر شده به زبان فارسي خريداري شده است ، نسخه اي كامل و سالم است كه با پوست دباغي شده بز صحافي و تجليد شده است .
اين كتاب در حال حاضر در مجموعه ايرانشناسي و اسلام شناسي كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران نگهداري مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: