۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

چوبــه دار بخـــاطـر "مسیحی" بـودن

برادرم یک مرتد نیست، چون هیچوقت مسلمان نبوده پدرم همۀ ما را مسیحی بزرگ کرد.
فکر نمیکنم (برادرم) در وضعیت خوبی باشد. آنها فکر میکنند که
اگر ایرانی هستی باید مسلمان باشی."


ترجمه ازهفته نامه دیلی تلگراف
۱۸سال پیش، پدر راشین سودمند ( فرزند زنده یاد كشیش سودمند ) بخاطر مسیحی شدن بدار آویخته شد اکنون، برادرش در زندان مشهد بسر میبرد، و گمان میرود که بر اساس قوانین مذهبی جدیدی که در تابستان ۱۳۸۷ تصویب شد وی نیز اعدام گردد.
یک ماه پیش، مجلس ایران به پیشنویس قانونی که"قانون مجازات اسلامی"نامیده شد رای مثبت داد که بر اساس آن هر فرد مذکری که از اسلام به دین دیگری درآید اعدام میگردد و در مورد زنان حبس ابد تعیین گردیده است ، تعداد کسانی که به این رای مثبت دادند بسیار شگفت آور بود ۱۹۶ نفر رای مثبت و ۷ نفر رای منفی دادند.
تحمیل حکم اعدام برای تغییر دین نقض آشکار یکی از بنیادی ترین اصول حقوق بشر است، حق آزادی مذهب و دین در بیانیۀ جهانی حقوق بشر، تعهدنامۀ بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و حتی در مادۀ ۲۳ قانون اساسی خود ایران نیز محفوظ بوده و آمده: هیچکس نباید بخاطر داشتن عقیدۀ دینی مورد بازخواست قرار گیرد."
امروز، رامتین سودمند برادر راشین، در شهر مشهد در زندان است، وی در روز ۲۱ آگوست دستگیر گردید راشین نگران است که همچون پدرش که آخرین مورد اعدام رسمی به جرم ارتداد بوده، برادرش اولین محکوم به اعدام بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی گردد.
جای شگفتی نیست که راشین بسیار نگران برادرش است. او میگوید:" بی اندازه نگران حال او هستم. با اینکه برادرم یک مرتد نیست، چون هیچوقت مسلمان نبوده پدرم همۀ ما را مسیحی بزرگ کرد. فکر نمیکنم (برادرم) در وضعیت خوبی باشد. آنها فکر میکنند که اگر ایرانی هستی باید مسلمان باشی."
پدر راشین، كشیش حسین سودمند در سال ۱۹۶۰ در سن ۱۳ سالگی به مسیحیت ایمان آورد. ۳۰ سال پس از آن، در سال ۱۹۹۰ بدست مقامات ایرانی بخاطر آن تصمیمش بدار آویخته شد. راشین ۱۴ ساله بود که پدرش دستگیر شد. او میگوید:" یکماه در زندان بود. سپس مقامات امنیتی او را بدون هیچ توضیحی و یا پوزشی آزاد کردند. بسیار خوشحال بودیم فکر میکردیم دوران سختی تمام شد."
اما شش ماه بعد مامورین اطلاعات دوباره بسراغش آمدند و پدرش را با خود بردند. این بار، به او گفتند که تنها یک راه دارد: ایمان مسیحی خود را انکار نماید و شبانی کلیسا را رها کند، در غیر اینصورت کشته خواهد شد. راشین این خاطره را با افتخار اینچنین ادامه میدهد :"البته که پدرم اینکار را نکرد. او نمیتوانست خدای خود را انکار نماید. او با ایمان به مسیح زندگی میکرد. " بنابر این دو هفته بعد از آن، حسین سودمند را به چوبه دار بردند و اعدام نمودند.زندگی برای راشین و خانواده اش بسیار سخت گردید.
برخی مسلمانان نسبت به غیر مسلمانان بسیار رفتار خصومت آمیز دارند.آقای خمینی علناً گفته بود که "غیر مسلمانان نجس هستند" و تاکید کرده بود که شستن لباس غیر مسلمان، غذا خوردن با غیر مسلمانان، و حتی استفاده از ابزاری که یک غیر مسلمان از آن استفاده کرده باعث از بین رفتن طهارت فرد مسلمان میشود.!
به گفتۀ "الکسا پاپادوریس" از سازمان جهانی اتحاد مسیحیان که یک سازمان حقوق بشری است و در امور آزادی دین فعالیت میکند :" پس از انقلاب بهمن ۵۷، حاکمان ایران میخواستند کشور را یکدست مسلمان گردانند، و نظام سکولاری که شاه بنا نهاده بود را از میان بردارند. بنابر این روحانیون دستور دادند تا قضات در موارد کیفری که در قانون کیفری حکمی برای آن در نظر گرفته نشده موظف هستند که به شرع و قوانین شرعی مراجعه نمایند.
این مساله خود بخود ایجاد مشکل مبکند. چراکه قوانین اسلامی قانونی مدون نمیباشد. بلکه مجموعه دستوراتی هستند که در طول نسلها توسط روحانیون و الهی دانان شکل گرفته اند و آن هم منوط بوده به اینکه آن دستور در چه دوره ای، در کدام مدرسۀ دینی بوجود آمده که در برخی موارد حتی شاهد تناقض میان دستورات دینی هستیم."در این مورد بخصوص، اتفاقاً قوانین شرعی یکسان است : مردی که از اسلام خارج شود باید اعدام گردد." بنابر این در مورد پدر راشین، تنها کافی بود که قاضی به قانون شرع مراجعه کند و فوراً تصمصم خود را اتخاذ میکرد. حکم اعدام بدون هیچ حق درخواست استیناف.
معهذا در طول ۱۸ سال از اعدام زنده یاد حسین سودمند، هیچ مورد اعدام رسمی بجرم ارتداد دیده نشده، اما گزاررشهای بسیاری از موارد ناپدید شدن و حتی قتل مسیحیان منتشر گردیده است. آقای پاپادوریس به این مطلب اشاره کرد که:" با ازدیاد تعداد کسانی که اسلام را ترک میکنند، مسالۀ ارتداد دوباره به موضوعی جدی برای دولت ایران بدل گردیده است."
پاپادوریس در ادامه گفت:" عامل دیگر رئیس جمهور" احمدی نژاد" است. هرچند که او حکم اعدام را برای ارتداد، در این قانون پیشنهاد نکرد اما مشغول ایجاد لابی برای آن بوده است. این عملی ترین شکل بازی پوپولیستی سیاسی است. اقتصاد ایران در وضعیت نامساعدی است، و کشور در منجلاب است : احتـــمالاً احـمدی نژاد با خود حساب کرده است که با منحرف کردن توجهات از مشکلات کشور بسوی مسالۀ ارتداد و مرتدین، میتواند برای خود حمایتی کسب کند.
این قانون جدید در حال حاضر در ایران اجرا نمیشود و باید در مجلس رای دیگری نیز کسب نماید و درنهایت به امضای آقای خامنه ای برسد. اما این اتفاق ممکن است ظرف مدت یک هفته رخ دهد. یا درصورت فشارهای بین المللی ملغی شود.
زمان برای برادرراشین خیلی کوتاه است او معتقد است که قانون جدید بشکلی مستبدانه با اعدام افراد انتخاب شده است تا برای عبرت دیگران اجرا گردد. به این دلیل است که راشین نگران برادرش است. "ما نمیدانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. تنها میدانیم که اگر بخواهند او را بکشند، اینکار را خواهند کرد."

هیچ نظری موجود نیست: