۱۳۸۷ آبان ۳, جمعه

كشتار مسیحیان به روش اعدام در عراق

شبنامه هایی درموصل پخش شده اند كه مسیحیان را تهدید کرده که یا باید مسلمان شوند
و یا مالیات اسلامی (جزیه) پرداخت نمایند، در غیر اینصورت کشته خواهند شد.


موصل، عراق- به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از(BosNewsLife)، پلیس عراق روز دوشنبه ۱۳ اکتبر اعلام کرد که صاحب یک مغازۀ لوازم موسیقی که مسیحی بوده در موصل به ضرب گلوله کشته شد. این آخرین گزارش از مجموعه کشتارهای جاری در موصل است که منجر به آوارگی هزاران نفر مسیحی و فرار ایشان از شهر شمالی عراق گردیده است.
بر اساس گزارشها، روز یکشنبه، عده ای مسلح به داخل مغازۀ این فرد واقع در منطقۀ شرقی شهر هجوم بردند و او را کشته و یکی از خویشاوندان او را نیز زخمی کرند. پلیس به دلایل امنیتی نام این فرد را فاش نساخت.
این درحالی است که ۱۰۰۰ نفر نیروی پلیس برای متوقف ساختن خروج اقلیتهای دینی در منطقۀ مسیحی نشین موصل مستقر گردیده اند. به گفتۀ فرماندار نینوا که موصل از توابع آن محسوب میشود، در طول هفتۀ گذشته با افزایش خشونتها و خارج شدن کنترل اوضاع از دست دولت، دست کم ۳هزار مسیحی از این شهر گریخته اند.
به گزارش یک گروه بین المللی امدادرسان به این خبرگزاری، براساس تخمینها، حداقل ۱۲ مسیحی بدست ستیزگران مسلمان در طول یکماه گذشته کشته شده اند که بیشتر آنها در اثر شلیک گلوله بوده است.
كشتار به روش اعدام
صندوق کمک برناباس که کار کمک و حمایت مسیحیان را در کشورهای مسلمان از جمله عراق انجام میدهد گفت: حدود ۷ مسیحی در روزهای بین ۴ و۸ اکتبر "بدست افراد مسلح به روش اعدام کشته شده اند". برخی تخمینها حاکی از کشته شدن تعداد ۲۵ و حتی ۴۵ تن میباشد که مسئولان این ارقام را تایید نکرده اند. در میان مسیحیان کشته شده یک پزشک، یک مهندس و یک فرد فلج بوده اند.
این بنیاد می افزاید:" خانه های مسیحیان منفجر شده اند، و دست کم ۷۴۴ خانواده مسیحی خانه های خود را ترک کرده به خویشاوندانشان، کلیساها و دیگر مراکز مسیحی در هفت شهر دیگر شمالی عراق پناه برده اند. برخی در اتومبیلهای خود میخوابند. این افراد شدیداً به غذا، لباس، جای خواب، وسایل بهداشت شخصی، و دیگر مایحتاج اولیه نیازمندند. بر اساس گزارشها، شبنامه هایی که در سراسر موصل پخش شده اند، مسیحیان را تهدید کرده است که یا باید مسلمان شوند و یا مالیات اسلامی (جزیه) پرداخت نمایند، در غیر اینصورت کشته خواهند شد.
تاکتیکها موثر
صندوق کمک برناباس در خصوص شبنامه ها گفت :" این شبنامه ها که تاکتیک موثری میباشند، قبلاً نیز در بغداد و دیگر نقاط عراق مورد استفاده قرار گرفته بودند که از سوی انجمن روحانیون مسلمان در عراق محکوم گردیدند. به گفتۀ یک منبع تندروهای اسلامی در یک مناطق همسایۀ موصل بنام سوخار حركت می كردند و با استفاده از بلندگو اعلام میکردند که اگر مسیحیان این شهر را ترک نکنند به شهر حمله خواهند کرد."
شمال عراق بعنوان شهر تاریخی مسیحیان نگریسته میشود. بسیاری از مسیحیان در سالهای اخیر بخاطر امنیت این منطقه از بغداد و بصره به اینجا مهاجرت نموده اند. تعداد مسیحیانی که در موصل زندگی میکرده اند به ۵۰هزرا تن میرسیده است.
گمان میرود که تندروهای عامل این جنایات با القاعده در ارتباط باشند. این حملات پس از آن روی داد که مسیحیان با تصمیم مجلس مبنی بر حذف تعداد کرسیهای از پیش تعیین شدۀ نمایندگان اقلیتها در شوراهای محلی در ماه گذشته اعتراض کردند.
وضعیت خطرناک
مدیر صندوق کمک برناباس گفت:" وضعیت در عراق بسیار بحرانی است. اکنون که مسلمانان تندرو سنی مذهب توانسته اند بسیاری از مسیحیان را از شهرهای بصره، و جنوب بغداد در مرکز عراق از شهرها و خانه هایشان بیرون کنند، بسمت شمال در حرکت هستند." وی افزود که گروه او از دولت عراق و نیروهای آمریکایی درخواست مداخله کرده است.
نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل، استفان د میستورا، ضمن ابراز نگرانی خود گفت که " افزایش خشونتها با هدف قرار دادن مسیحیان در روزهای اخیر" بدست افرادی انجام گرفته که سعی دارند تا "ناامنی را در این شرایط خاص بدتر نمایند."

هیچ نظری موجود نیست: