۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

اتحاديه اروپا و بريتانيا سركوب معترضان در ايران را محكوم كردند

اتحاديه اروپا و بريتانيا روز دوشنبه با انتشار اطلاعيه‌هاى جداگانه‌اى سركوب تظاهرات معترضان در ايران و استفاده وسيع از خشونت را محكوم كرده و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسيه نيز خواستار خويشتندارى و اجتناب از تشديد درگيرى‌ها در ايران شد.در بيانيه اتحاديه اروپا كه از سوى سوئد، رياست دوره‌اى آن، صادر شده، آمده است كه اين اتحاديه «استفاده از خشونت عليه معترضانى كه در پى دستيابى به خواسته خود مبنى بر آزادى بيان و حق تجمع مسالمت‌آميز هستند را محكوم مى‌كند.»به گفته اين اتحاديه، «آزادى بيان و حق برگزارى اجتماعات مسالمت‌آميز از جمله حقوق جهانى محسوب مى‌شوند كه بايد مورد احترام دولت ها قرار گيرند. به‌كارگيرى زور و بازداشت خودسرانه تظاهركنندگان به نقض اين حقوق اساسى دامن می‌زند.»همچنين ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، با واکنش به وقايع روز عاشورا در ايران، از آنچه «شجاعت عظيم» هواداران جنبش اعتراضى در اين كشور خوانده است، ستايش كرد.آقاى ميليبند اقدام نيروهاى امنيتى در سركوب تظاهركنندگان ايرانى را «آزار دهنده» توصيف كرده و گفته است: «مرگ دردناک معترضان در ايران بار ديگر نشان مى‌دهد كه رژيم ايران چگونه با اعتراض‌ها برخورد مى‌كند.»

بیشتر بخوانید:
بازتاب درگیری‌های روز عاشورا در ایران در رسانه‌های جهانی وزير امور خارجه بريتانيا از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران خواست تا به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد؛ حقوقى كه به گفته وى، دولت ايران متعهد به اجرای آن است. از سوى ديگر، روسيه از آخرين تحولات داخلى ايران ابراز نگرانى كرد و خواستار «خويشتندارى» براى اجتناب از تشديد خشونت‌ها در اين كشور شد.وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اى تأكيد كرد: «ما از وقايعى كه در روزهاى اخير در ايران رخ داده است نگران هستيم.» اين بيانيه مى‌افزايد: «از ديدگاه ما، مسئله اصلى اين است كه در چنين شرايطى بايد خويشتندارى به خرج داد و بر اساس قانون در جستجوى مصالحه بود و اينكه تلاش‌هاى سياسى براى اجتناب از تشديد برخوردهاى داخلى در دستور كار قرار گيرد.»در درگيرى‌هاى روز عاشورا كه به دنبال برگزارى تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى آغاز شد، نيروهاى امنيتى و ضد شورش به شدت مخالفان دولت را مورد ضرب و شتم قرار داده و در تيراندازى هاى ماموران امنیتی به سوى آنها، حداقل پنج نفر در تهران كشته شدند.گزارش‌ها حاکی است که چهار نفر دیگر در نا آرامی روز یکشنبه در تبریز کشته شده‌اند. فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دخالت این نیرو در کشتن معترضان را انکار کرده‌اند.خبرگزارى‌ها و رسانه‌هاى بين‌المللى حوادث روز عاشورا در ايران را يكى از خونين‌ترين رخدادهاى ايران پس از برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى در ۲۲ خرداد ارزيابى كرده‌اند.شدت خشونت نيروهاى انتظامى و لباس شخصى‌ واكنش‌هاى بين‌المللى را به دنبال داشت و علاوه بر اتحاديه اروپا و بريتانيا، كشورهاى آمريكا، آلمان و فرانسه نيز اقدامات پليس ايران را به شدت محكوم كرده‌اند.

عفو بین الملل خشونت‌های روز عاشورا در ایران را محکوم کرد

این سازمان در بیانیه ای که روز دوشنبه، 7 دی منتشر شده، از مقام های ایرانی خواسته است که اجازه دهند که کسانی می خواهند در روزها و هفته های آینده در مراسم تشییع جنازه و یادبود کشته شدگان وقایع روز یکشنبه در ایران شرکت کنند، در آرامش تجمع و علیه دولت فعلی اعتراض کنند.
حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در این بیانیه گفته است که خشونتها در ایران در حال افزایش است و به نظر می رسد فشار فزاینده نیروهای امنیتی با مقاومت بی سابقه معترضان رو به رو می شود.
او گفته است: "کشته شدن عده ای در روز عاشورا کاملا قابل اجتناب بود و این روند برای خونریزی های بیشتر باید خاتمه یابد."
این سازمان گفته است: "رهبر ایران (آیت الله خامنه ای) و دولت این کشور باید پلیس را از استفاده از ابزار زور بر حذر دارند و فرماندهان سپاه پاسداران باید مانع از ورود بسیج به تظاهرات شوند. چون بارها ثابت شده که رفتار آنها به آتش درگیری های دامن می زند و به کشته شدن افراد بیشتری می انجامد."
عفو بین الملل همچنین دستگیری عده ای از فعالان سیاسی از جمله ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی و مشاوران میر حسین موسوی را که پس از وقایع روز عاشورا دستگیر شدند، محکوم کرده است.
پلیس ایران کشته شدن هشت نفر در درگیری های روز عاشورا را تائید کرده است.
یکی از کشته شدگان علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میر حسن موسوی بود.
سازمان عفو بین الملل پیشتر از رهبر ایران خواسته بود که اجازه ندهد عزاداران روز عاشورا با باتوم های بسیج و یا دستگیری های خودسرانه مواجه شوند.
این سازمان هم از مقامهای ایرانی خواسته بود که با ممانعت از دخالت بسیج در مراسم روز عاشورا، به معترضان اجازه دهند به طور مسالمت آمیز اعتراض کنند

حمایت پاپ از مهاجران و پناهجویان در پیام روز کریسمس

رهبر کاتولیک های جهان روز جمعه در سخنانی در مراسم کریسمس (میلاد مسیح) از مهاجران و پناهجویان حمایت کرد. چند ساعت پیش از برگزاری این مراسم پاپ از سوی زنی که گفته می شود دچار بیماری روانی است، مورد حمله قرار گرفته بود.به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از رادیو فردا، خبرگزاری سی ان ان گزارش نوشت، پاپ بنديکت شانزدهم،رهبر۸۲ ساله کاتولیک های جهان خواستار پذیرش پناهندگان و مهاجرانی شد که مجبور شده اند کشورهایشان را به دلایل مختلف از جمله گرسنگی ترک کنند.
وی افزود: « در روز میلاد مسیح گفت قلب شما با امید و خوشی لبریز شود برای اینکه امروز منجی ما به دنیا آمد.» رهبر کاتوليک های جهان آنگاه مراسم دعا و تبرک سنتی عيد کريسمس، (میلاد مسیح) را در میدان سن پیترز واتيکان اجرا کرد.پاپ در سخنانی به تاثيرات بحران مالی جهانی و مناقشات در «سرزمين مقدس»، در آفريقا و همچنين فشارهايی که اقليت مسيحی در عراق با آن مواجه است، اشاره کرد.چند ساعت پیش از برگزاری این مراسم سوزانا مایولو يک زن ۲۵ ساله سوئيسی – ايتاليايی به سوی پاپ هجوم برد و وی را به زمين انداخت، اما پاپ بلافاصله از زمين برخاست و به راه خود ادامه داد. مقام های کليسای واتيکان در بیانیه ای اعلام کردند که اين زن تعادل روانی ندارد و يکبار هم سال گذشته در مراسم ديگری دست به چنين کاری زده بود اما موفق نشده بود به پاپ برسد.در این بیانیه همچنین آمده است، سوزانا مایولو هر دو بار لباس قرمز بر تن داشته است.کاردینال فرانسوی روجر اتچگارای که همراه پاپ بود نیز به زمین خورد و مجروح شده است.فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان به شبکه تلویزیونی فرانس 24 گفت، مردم می خواهند با پاپ در تماس باشند و پاپ نیز چنین خواسته ای دارد و افزایش محافظان و محدود کردن تماس مردم با پاپ مد نظر واتیکان و رهبر کاتولیک های جهان نیست.

بازداشت و بی خبری از وضعیت یك شهروند مسیحی در مشهد

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان در ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۸۸ برابر با ( ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ ) تعدادی از ماموران امنیتی با مراجعه به منزل خانم " حمیده نجفی " از شهروندان مسیحی ساكن مشهد ضمن بازداشت نامبرده پس از تفتیش و بازرسی كامل خانه، ایشان را به مكانی نامعلوم انتقال دادند .
بنابر این گزارش ، درتاریخ فوق ۳ تن از ماموران امنیتی شامل دو زن و یك مرد با در دست داشتن حكمی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، پس از مراجعه به منزل ایشان ضمن بازداشت نامبرده اقدام به تفتیش و بازرسی كامل خانه نمودند كه در این بین بسیاری از لوازم شخصی ، كتب ، سی دی ها و حتی تابلو عكسهایی كه بر روی دیوار اتاقها نصب شده بود را كنده و به گفته آنان این تابلوها بعنوان مدرك جرمی كه می تواند باعث محكومیت ایشان گردد را ضبط و با خود بردند!
به گزارش اف سی ان ان ، با گذشت بیش از ۱۰ روز از بازداشت این نوكیش مسیحی ایشان تاكنون هیچگونه تماس تلفنی و یا حتی ملاقاتی با خانواده خود نداشته است.
در پی نگرانی از وضعیت سلامت و بی خبری از محل نگهداری ایشان و علیرغم پیگیریها و مراجعات همسر وی به دادگاه انقلاب اسلامی مشهد به جهت روشن شدن از وضعیت این بازداشت شده ، متاسفانه مراجع قضایی مشهد تاكنون پاسخی به درخواست ایشان نداده اند و هنگامی كه همسر ایشان عنوان نمودند كه قصد گرفتن وكیل برای این پرونده را دارد یكی از مسئولین دادگاه اعلام داشت : جرم خانم "حمیده نجفی" سیاسی بوده و ایشان به اتهام ارتباط با شبكه های تلویزیونی مسیحی مجرم هستند!.
این در حالی است كه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی جرم سیاسی هنوز به درستی تعریف نشده و تلفن كردن به برخی شبكه های تلویزیونی ماهواره ای در خارج از كشور آنهم تلویزیون های با خط و مشی دینی نمی تواند قانونا جرم سیاسی تلقی گردد.
احتمال می رود خانم " حمیده نجفی " از شهروندان بازداشت شده مسیحی، در حال حاضر به جهت اخذ آنچه كه اعتراف گفته می شود و انجام مراحل بازپرسی ، در بازداشتگاه اطلاعات واقع در بلوار وكیل آباد جنب زندان مشهد بسر می برند.
نامبرده متاهل و دارای یك دختر ۱۰ ساله است كه شدیدا از بیماری عفونت كلیه و مثانه رنج می برد و این در حالی است كه فقط مادر ایشان قادرند تا از وی مراقبت و نگهداری كنند ، بنا بر گزارش رسیده در حال حاضر حال عمومی این كودك به دلیل بیماری و دوری از مادر خوب نمی باشد و ایشان درطی این مدت حتی برای رفتن به مدرسه با مشكل روبرو بودند.
كمیته مسیحیان در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، ضمن ابراز نگرانی در خصوص و ضعیت این شهروند مسیحی بازداشت شده و بی اساس بودن اتهام جرم سیاسی برای این پرونده ، نگرانی عمیق خود را از بیماری كودك ۱۰ ساله ایشان كه در این شرایط نیاز مبرم به مادر خود دارد اعلام میدارد و خواهان رسیدگی فوری نسبت به وضعیت نامبرده و آزادی هرچه سریعتر ایشان می باشد .

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

جمهوری اسلامی سرانجام مصلح زمانی را اعدام كرد

عفو بین الملل روز پنجشنبه، با انتشار بیانیه ای اجرای حکم اعدام مصلح زمانی را محکوم کرد.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، مصلح زمانی که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت، بامداد پنجشنبه در زندان دیزل آباد کرمانشاه به همراه ۴ نفر دیگر اعدام شده است.
وی سه سال پیش به اتهام تجاوز به دختری به اعدام محکوم شده بود.عفو بین الملل با بیان اینکه مصلح زمانی پنجمین نفری است که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده و به اعدام محکوم شده، می پرسد که چند نفر دیگر باید جان ببازند تا ایران این شیوه وحشتناک را متوقف کند.
بنا بر بیانیه سازمان عفو بین الملل از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۴۶ نفر در ایران اعدام شده اند که در نوجوانی مرتکب جرم شده اند.
بر اساس کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی و همچنين معاهده جهانی حقوق کودک، صدور حکم اعدام، برای افراد زير ۱۸ سال ممنوع است. اما ايران با اينکه امضاکننده هر دو پيمان بين المللی است، از انجام این تعهدات شانه خالی میکند.

حكایت من از كاج نوئل و كریسمس ایرانی

امروز طرفهای ظهر پیاده توی خیابان مورد علاقه ام كریمخان ،از سر سیزده آبان رفتم بالا نم نمك تا رسیدم به سر ویلا. از وقتی دفتر كارم تو سنائی رو عوض كردم و رفتم به سوی دیگر شهر، پیش نیامده بود این راه را پیاده طی كنم . اگر كاری آن اطراف داشتم سوار ماشین غِری ، می آمدم كارم را انجام میدادم و دوباره سوار ماشین ، بُوم . گاز میدادم و میرفتم .
اما امروز حال و هوای دیگری داشتم؛ به كریسمس نزدیك میشویم .ماشینم را همانجا كه پارك بود گذاشتم و پیاده راه افتادم تا برگردم به دوران نوجوانی ، دهه های سیاه و سفید شصت و هفتاد را بارها در پیاده روهای كریمخان بین هفت تیر تا ولی عصر مرور كرده بودم و همیشه سر ویلا پیچیده بودم .
ویلا كه حالا شده خیابون نجات اللهی برای من همیشه خاطره درهای نیمه باز یك كلیساست و یك كافه تریا با شیرینیهای فرد اعلا و شیركاكائوی داغ و كنكور و البته كاج نوئل و وسائل رنگ و وارنگ كریسمس .گویهای براق جیوه ای ، نوارهای رنگی و چراغهای كوچك زنجیره ای سو سوزن هفت رنگ كه از یك ماه قبل از كریسمس به همراه كارتها و مجسمه های كوچك بابا نوئل و عصای راه راه سفید و قرمز در مغازه های ویلا و میرزای شیرازی سر و كله شان پیدا میشود ، هنوز هم جذاب به نظرم میرسند و احساس خوش روزهای پرتب وتاب را در دلم زنده میكنند .
اما حالا دهه هشتاد است . حالا دیگر معنی كریسمس برای من نیز تغییر كرده است . در آن سالها كه گذشت كریسمس را جشنی برای هموطنان اقلیت میدانستم . اما حالا دیگر خودم هم یك هموطن اقلیت شده ام و یافتن جواب این سوال كه " كریس " كیست كه اینقدر " مسش " مهم است و تمام دنیا آن را جشن میگیرند مرا هم وارد بازی كرد .
درختهای كاج مصنوعی در ابعاد و اشكال مختلف در مغازه های ویلا جلب نظر میكرد . از ۵۰ سانتیمتر تا ۲ متری . با تنه پلاستیكی و یا چوبی . سفیدش را چند سال بود دیده بودیم اما سیاه و سفیدش و طلائی رنگش نوبر سال بود . به فكر افتادم بهترین فرصت است تا یكی از آنها رابخرم . با مقداری وسائل تزئینی و عقب ماشینم بگذارم به خانه ببرم . امسال میخواستم در اتاق بچه ها كاجه را علم كنم كه هركی پرسید بگم برای بازی بچه هاست .
اما امان از قیمت ها از ۶۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومانیش را دیدم . دو سه مغازه را گشتم خسته شدم . تصمیم گرفتم یك درخت واقعی از گوشه اتوبان بكنم ، البته ببخشید بخرم . تا دور خودم چرخیدم دیدم ۱۲۰ هزار تومان برای چهارقلم گوی و آویز و عصا و عروسك بابا نوئل و سایر زینت آلات كریسمس دادم و دارم مسیر ویلا را برمیگردم سمت كریم خان . از خوردن لوبیا با ساندویچ كباب چوبی در ساندویچ فروشی معروف همیشگی بسكه دستام پر بود و البته جیبم خالی صرفنظر كردم .
با ماشین كه آمدم توی "پارك وی" اینطرف و آنطرف چشمام دنبال درخت فروش های كنار خیابان دو دو میزد . با خودم فكر كردم چرا درخت كاج مظهر كریسمس شده . چند روز پیش جائی خواندم كه این رسم از قرون اول مسیحیت به یادگار مانده است . گوئی مسیحیان رومی اعتقاد داشته اند كه درختان كاج و صنوبر به علت اینكه هرگز خزان ندارند و درختانی دائمی هستند نمادی از عمر جاودان مسیح پسر خدای زنده میباشند . به همین دلیل این درختان را در ایام تولد عیسی به خانه های خود می آورده ند . عده ای دیگر كاج را بخاطر شكل چتر مانندش به خون مسیح تشبیه میكرده اند كه مانند چتری مسیحیان را می پوشاند و رفتن به زیر درخت كاج را به رفتن به زیر چتر خون مسیح تعبیر كرده اند . داستانهای زیادی در این باره هست اما به شخصه فكر میكنم شكل زیبای این درخت و قابلیت تزئین شدن خوب آن تاثیر زیادی در انتخابش برای درخت و نماد كریسمس داشته است .
آخر درخت كاج فروشی را كنار اتوبان یافتم . اما قیمت ها سرسام آور بود . درخت فروش كه مرا مرتب موسیو خطاب میكرد از ۱۰۰ هزار تومان چیزی پائین تر نداشت . میگفت اینها را از باغ یك امامزاده خریده بركت داره . انصافا درختاش خوب و سرحال بود اما هیچكدامش تو صندوق عقب ماشین من جا نمیگرفت . بعد هم فكر كردم حالا اومدیم و مالك امامزاده راضی نبوده . من از كجا بدونم !؟ یادم به كنفرانس جهانی زمین ومحیط زیست در كپنهاگ هم كه افتاد به كلی از خرید كاج واقعی پشیمون شدم . این كار خیانت در حق فعالان سبزی كه در خیابانهای پایتخت دانمارك توی سرما دیروز كتك خوردند تا درجه حرارت زمین یك درجه گرمتر نشه به نظرم آمد .
بطرف ماشین كه برگشتم درخت فروش داد زد كه بیا پنجاه هزار تومان این كوچیكه را ببر . اما اگر پنجاه تا تك تومانی هم میداد دیگر نمیگرفتم . شاید فردا یه سر برم سمت بازار و از نوروز خان بتونم با سی چهل تومن یك مصنوعیش را بخرم . حداقل اینطوری وجدانم راحت میماند كه در مرگ خرس سفید قطبی نقشی نداشته ام .

كريسمس ايراني

در این ایام حتي در شهر مشهد كه يكي از زيارتگاههاي مهم شيعيان است و در خيابان نادري كه به حرم امام هشتم شيعيان نزديك است نيز مي توان درخت هاي كوچك كريسمس را در ويترين مغازه ها به چشم ديد.
شايد هنوز جشن سال نو ميلادي در ايران به جشن عمومي غير رسمي كه طي سالهاي اخير وارد ايران شده بدل نشده باشد اما به نظر مي رسد اين جشن كم كم و به خصوص در ميان جوان ترها رو به افزايش است. چنانچه طي دهه اخير جشن "ولنتاين" جاي خود را در ميان جوانان ايراني به خوبي باز كرده است.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان رادیو صدای فرانسه در این باره گزارش داد، طبق روال عادي در ايران بازار پيامك و ارسال نامه هاي الكترونيكي و تبريك در وبلاگ ها در ايام سال نو ميلادي هم گرم است و البته گاهي اين تبريك ها سيماي مذهبي دارند. به طوريكه برخي از مسلمانان، ميلاد مسيح را به عنوان ميلاد يك پيامبر آسماني ! تبريك مي گويند ؛ چنانكه گاه مقامات رسمي در ايران نيز چنين مي كنند.
اما می توان به رويكرد جوانان به جشن كريسمس از زواياي ديگري هم نگريست.
ليلا نوزده سال دارد و مسلمان است اما مي گويد:" هميشه دلم مي خواست مي توانستم در جشن هاي سال نو ميلادي در كليساها شركت كنم. درخت كريسمس و تزيينات آن همواره براي من جذاب بوده و دلم مي خواسته از نزديك شاهد آذين بندي كاج كريسمس باشم. اما نمي دانم چرا سال نو ميلادي هميشه مرا به ياد "اسكروچ" و شخصيت كارتوني آن اردك خسيس مي اندازد."
منوچهر صاحب يك گلفروشي در شمال شهر تهران است كه درخت كاج مخصوص كريسمس را هم مي توان در گلخانه او يافت. وي در پاسخ به اين سوال كه چه كساني خريدار اين درخت ها هستند مي گويد: "شايد نيمي از كاج هاي اين گلفروشي توسط غير مسيحي ها خريداري مي شود. البته اينجا از كسي در مورد دين و آيينش سوال نمي كنم اما از صحبت كردن و برخي سوالات مشتريان مي توان به خوبي دريافت كه مسيحي نيستند."
اگر براى دیدن بابانوئل و جذابیت هایی که ممكن است درخت کریسمس با خودش به همراه داشته باشد به مغازه هایی که در این ایام به محل عرضه تزيینات و لوازم شب کریسمس و سال نو تبديل مى شوند سري بزنيد، ممكن است از همان جا هم به بازارچه خیریه کریسمس دعوت شويد.
این بازارها معمولاً در سالن اجتماعات کلیسا ها و باشگاه های مخصوص ارامنه و آشوري برپا می شود. در گذشته خانم های ارمنی که عضو انجمن های نیکو کاری بودند دور هم جمع می شدند و هر کسی به فراخور حال خود کالایی برای فروش می آورد که بیشتر شامل شیرینی های خانگی، دست بافته ها و گلدوزی ها، ترشی و مربا و تزئینات کوچک برای کریسمس بود. پولی که از فروش این محصولات به دست می آمد صرف مستمندانی مى شد که قدرت خرید برای سال نو را نداشتند و یا کسانی که در خانه های سالمندان زندگی می کردند. اما گويا اين سالها اين بازارچه ها حالت عمومي تري يافته اند و كساني كه مايل باشند مي توانند با اجاره ميز و يا يك غرفه كوچك به عرضه محصولات خود بپردازند.
اين روزها حاشيه برخي خيابانهاي تهران پر است از درخت هاي كاج طبيعي و مصنوعي؛ چنانچه پياده رو خيابان ميرزاي شيرازي (نادر شاه سابق) و يا استاد نجات اللهي (ويلاي سابق) چنين است. مغازه هاي خيابان ويلا كه به كليساي بزرگ ارامنه منتهي مي شود سرشار ازرنگ وبرق لوازم تزيين كاج كريسمس است. گوي هاي طلايي،عصاهي رنگي كوچك و بزرگ، بابا نوئل هايي با همان لباس سرخ هميشگي وبا همان صورت سرخ و سفيد و شكم برآمده و بالاخره آن ستاره بالاي كاج... كارتهاي تبريك كريسمس نيز در اندازه ها و طراحي هاي متفاوت به چشم مي خورند... و همه اينها انگار بهانه ايست براي اينكه اعلام شود كسي مي آيد...
کافه قنادی " لرد" در ابتدای خیابان ویلا هم از آن مکان هاست که بوی كريسمس را در تهران به مشام می آورد و "گاتا" را مي توان از آنجا براي جشن كريسمس تهيه كرد.
اما به نظر مي رسد اين روزها جشن سال نو ميلادي رو به گسترش در ميان جوانان ايراني فارغ از مذهبشان است. به طوري كه به گزارش سايت خبري پارسینه، حتي " در برخی از مهد کودک های خصوصی شهر تهران، همزمان با ایام کریسمس و سال نو میلادی ، درخت کاج مخصوص کریسمس را با شیوه خاص اقلیت های مذهبی و با مشارکت کودکان تزیین و نصب شده است."
اين در حالي است كه طبق قانون مهد كودك ها تحت نظارت سازمان بهزيستي جمهوري اسلامي اداره مي شوند و اين خبر بازتاب متفاوتي در ميان مسوولان كشور داشته است.
به هر روي عده اي در ايران به طور غير رسمي با برگزاري جشن كريسمس براي همه مردم موافق و بسياري نيز با آن مخالف هستند.
حميد معتقد است : "کریسمس آغاز سال میلادی است و فروش درخت کریسمس به نوعی تعامل با سایر فرهنگها محسوب مي شود. من بعد از بارها دیدن تصاویر جذاب و جالب جشنهای سال نو میلادی، درخت کریسمس، و بابا نوئل در کارتونها، فیلمها و یا خواندن مطالب مربوط به آن، فكر مي كنم شاید عمل کردن به آن نیز خالی از لطف نباشد. البته تعامل فرهنگی، بیشتر یک معنی دو طرفه دارد و هر دوطرف باید با رسم و رسوم ها آشنا شوند ."
سال نو ميلادي در راه است و كريسمس در ايران نيز پيش و پس از آغاز سال نو توسط مسيحيان ايراني جشن گرفته مي شود.
هرچند، گاه شنيده مي شود كه برخي كليساهاي خانگي با مشكلاتي از سوي حكومت روبه رو مي شوند و گزارشاتی در این باره منتشر شده كه از ورود و چاپ کتاب هاي مذهبي ممانعت مي کنند و يا کساني که در چاپ اين کتاب ها نقش دارند دستگير مي شوند اما به هر روي آنچه به صورت عيان ديده مي شود اين است كه اين جشن در ميان ايرانيان مسيحي انجام مي شود چه اينكه حتي در حال گسترش ميان جامعه جوان ايراني نيز است.
جامعه جواني كه به نظر مي رسد اين روزها جوياي دنيا و اندیشه های متفاوت است. هرچند اين تكاپو ممكن است خاصيت سنين جواني باشد اما شايد بتوان دلايل ژرف تري را براي رويكرد نسل جوان به برخي سمبل ها يافت.

هجوم ماموران امنیتی به یك گردهمایی مسیحیان درآستانه كریسمس


امروز, سی ام آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و يکم دسامبر هجوم ماموران امنیتی به یك گردهمایی مسیحیان درآستانه كریسمس
خبرگزاری هرانا : در آستانه سال نو مسیحی و عید جشن كریسمس ماموران امنیتی و لباس شخصی با هجوم به یك گردهمایی مسیحیان فارسی زبان دو نفر از رهبران و مسئولین كلیسایی را بازداشت نمودند
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی و لباس شخصی در روز پنجشنبه مورخ ۲۶ آذرماه ۱۳۸۸ ( برابر با ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹ ) با هجوم به یك گردهمایی مسیحی دوتن از رهبران و مسئولین كلیسای خانگی را بازداشت و آنان را به مكانی نامعلوم انتقال دادند.
بنا بر این گزارش ۱۵ تن از افراد نیروهای امنیتی و لباس شخصی در یك اقدام هماهنگ با هجوم به یك گردهمایی مسیحیان فارسی زبان در شهرستان كرج مانع از ادامه برگزاری این مراسم شدند.
این گردهمایی پرستشی با حضور ۷۰ تن از نوكیشان مسیحی در یك سالن ، در آستانه كریسمس سالروز میلاد عیسی مسیح و فرا رسیدن سال نو میلادی در حال برگزاری بود كه با هجوم ماموران دولتی روبرو شد . ماموران امنیتی ضمن ممانعت از ادامه مراسم دو تن از رهبران و مسئولین كلیسایی بنامهای " كامبیز سقایی" و "علی كشوردوست" را بازداشت و با خود بردند.همچنین در ادامه ماموران ضمن تصویر برداری ویدیویی از چهره تك تك حاضرین در این گردهمایی از همه آنان تعهد گرفتندو از آنان خواستند تا در زمان و روز بازجویی در دسترس بوده و زمان احضار از سوی مراجع قضایی سریعا خود را به اداره و یا مراكز مربوطه معرفی نمایند.
این گزارش می افزاید، ماموران پس از آن ضمن جمع آوری كلیه كتابهای مقدس و كتب سرودهای پرستشی مسیحی، یكدستگاه لب تاپ به همراه متعلقات آن را ضبط كرده و با خود بردند.
به گزارش كمیته مسیحیان ، "كامبیز سقایی و علی كشور دوست" باز داشت شدگان این رویداد از زمان بازداشت تاكنون هیچگونه تماس تلفنی و یا ملاقاتی با خانواده های خود نداشته اند . خانواده های این بازداشت شدگان در پی بی خبری و بی اطلاعی از وضعیت آنان پس از پیگیری و مراجعات مكرر به سازمانهای مربوطه به ایشان اطلاع دادند كه نامبردگان در "بازداشتگاه دادگاه انقلاب" ! بسر می برند و مسئولین در این ارتباط از هرگونه توضیحات بیشتری خوداری نمودند.بدیهی است با توجه به ایام محرم و مناسبت های اسلامی كلیه امور در خصوص رسیدگی وضعیت پرونده این بازداشت شدگان به بعد از این ایام موكول خواهد شد و این امر نشان از تداوم بازداشت این افراد دارد. این حركت ماموران انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی نشان میدهد كه مسیحیان فارسی زبان حتی از برگزاری مراسم كریسمس و آغاز سال نو مسیحی نیز محروم هستند. حكومت مذهبی جمهوری اسلامی در راستای تداوم برخورد با این افراد بسیاری از كلیساهای رسمی توسط مقامات امنیتی یا تعطیل شده اند یا با محدودیتهای بیشماری بخصوص در مورد پذیرش نوكیشان مسیحی روبرو هستند ، برای نوكیشان مسیحی كه عموما فارسی زبان هستند راهی بجز برگزاری جلسات پرستشی و اعیاد دینی اشان در خفا یا در زیرزمینهای دربسته به دور از چشم ماموران اطلاعاتی و امنیتی باقی نمانده است .

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

حقوق بشر در ایران هرگز به این وخامت نبوده است

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد وضعیت حقوق بشر در ایران به بدترین وضع خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.
سازمان که در گزارش خود به موارد شکنجه، تجاوز و قتل پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده است، از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید از ایران برای تحقیق و تفحص در این باره را بدهد.عفو بین‌الملل می‌گوید که به نظر می‌رسد «تحقیق و تفحص‌های رسمی بیشتر با هدف لاپوشانی رفتارهای سوء باشند تا رسیدن به حقیقت».حسیبه حاج صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل، در این بیانیه می‌گوید: «نیروهای شبه‌نظامی و مقام‌هایی که مرتکب تخلف شده‌اند باید فورا بازخواست بشوند.»
در گزارش عفو بین‌الملل، به نقض حقوق بشر در پیش، حین و به‌ویژه روزهای پس از انتخابات اشاره شده است، روزهایی که بسیج و سپاه پاسداران به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی به سرکوب مردم پرداختند. در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که شماری از کسانی که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، پس از آزادی مجبور به فرار از کشور شده‌اند.در گزارش عفو بین‌الملل به فردی اشاره شده است که در بازداشتگاه کهریزک نزدیک به دو ماه در یک کانتینر زندانی بوده، و تنها پس از ۴۳ روز توانسته است با خانواده‌‌‌‌‌‌اش تماس بگیرد.معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل در این بیانیه تاکید کرده است که هر کسی که دستگیر می‌شود یا در بازداشت به سر می‌برد باید از «شکنجه و بدرفتاری» مصون بماند.عفو بین‌الملل در ادامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است «زندانی‌های سیاسی و افرادی که پس از محاکمه‌های غیرمنصفانه محکوم شده‌اند» را آزاد کنند.‌عفو بین‌الملل در بیانیه خود محاکمات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را «دادگاه‌های نمایشی» خوانده که «عدالت را به سخره» گرفته است.در این بیانیه همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است همه حکم‌های اعدام را «تغییر» دهد و در دادگاه‌های «منصفانه» به اتهام‌ کسانی که در انتظار محاکمه هستند رسیدگی شود

زنی كه با"عشق به مسیح" قهرمان وزنه برداری جهان شد

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع اینترنتی، خانم "یانگ می ران" کره ای در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۰۹ در گویانگ کره جنوبی در قهرمانی سنگین وزن در حرکت دوضرب و مجموع رکوردهای جهان را به ترتیب با ۱۳۶و ۱۸۷و ۳۲۳ کیلو گرم جابجا کرد و قهرمان مسابقات شد.
وی پس از این موفقیت دستهایش را به شکرانه سپاس از مسیح درهم حلقه کرد و وقتی پیراهن مخصوص ورزشی اش را از تن خارج کرد برروی تی شرت وی جمله ”من به مسیح عشق می ورزم” نمایان شد.
هنگامی كه سرپرستان و مربیان تیم ملی کره جنوبی سعی کردند با دوره كردن وی و بیم محروم شدن و تنبیه نشان دادن سمبل های مذهبی او را به رختکن هدایت کنند او ترجیح داد به سالن برگردد و با همان تی شرت به ابراز احساسات تماشاچیان پاسخ دهد.
شایان ذکر است قبلا هم تیم ملی فوتبال برزیل با چنین تی شرت هائی در زیر لباسهای اصلیشان به میدان رفته بودند که در پایان مسابقات پیراهن خود را هنگامی كه از تن بیرون می آورند چنین جمله ای نمایان می شد و هیچ اعتنائی هم به تهدیدهای فیفا هم نکرده بودند.
این حرکت ورزشکاران با استقبال کلیساها و جوامع مسیحی روبرو شده و در حال افزایش در میادین ورزشی است. و یکی از زیباترین شیوه بشارت نام مقدس عیسی مسیح در جهان می باشد.
ضمن آرزوی موفقیت برای این وزنه بردار زن کره ای؛ خداوند او را در غلبه كردن بر وزنه ها و رکوردهای بیشتر جهانی کامیاب سازد .

۱۳۸۸ آذر ۱۴, شنبه

حقوقدان سوئدی: "اسلام یک بیماری روانی اجتماعی است

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازاستکهلمیان، "هانس اولا مورتنسون" حقوقدان سوئدی و مدافع پرونده های متقاضیان پناهندگی در اداره مهاجرت این کشور هفته گذشته در وب لاگ خود شدیدا به د ین اسلام حمله کرد و این آئین را "یک بیماری روانی اجتماعی" قلمداد نمود.در نوشته این حقوقدان سوئدی همچنین درج شده است که "مسلمانان بمانند خرگوش تولید مثل می کنند و در صدد بدست گرفتن کنترل اروپا هستند". "هانس اولا مورتنسون" با اشاره به مناطق مهاجر و مسلمان نشین سه شهر بزرگ سوئد, تنستا در استکهلم, هامارکولن در گوتنبرگ و روسن گورد در مالمو می نویسد: "بهتر است این سه منطقه تخریب شوند و ساکنان آن به نورلاند و لاپلاند فرستاده شوند. در آنجا آنها می توانند در جامعه ادغام شوند, زبان سوئدی یاد بگیرند, اسلام زدایی شده و سلامت خود را بازیابند". وی در بخشی دیگر از نظرات خود به علامت صلیب شکسته سمبل حزب نازی آلمان اشاره می کند و می نویسد: "چطور است که استفاده از علامت صلیب شکسته ممنوع است اما استفاده از حجاب اسلامی را آزاد گذاشته اند". این حقوقدان سوئدی با اشاره به برنامه تلویزیونی "حلال تی وی" که توسط مجریان مسلمان از تلویزیون اس وی تی سوئد پخش شده است آن را شدیدا مورد حمله قرار داده و برنامه تلویزیونی "بچه بازها" نامیده است چون از نظر او "اسلام مذهبی است که مدافع پدوفیلی است". بدبنال بیانات این حقوقدان سوئدی و مدافع پرونده های متقاضیان پناهندگی, اداره مهاجرت این کشور شایستگی وی را جهت دفاع از پرونده های پناهندگی که متقاضیان در آن در برخی موارد پیرو دین اسلام هستند را زیر سوال قرار داده است. این حقوقدان از ۱۰ سال پیش تاکنون در رباطه با دفاع از پرونده های متقاضیان پناهندگی در نزد اداره مهاجرت سوئد فعال بوده است.اما "هانس اولا مورتنسون" ضمن رد ادعای اداره مهاجرت می گوید که او دوستانی دارد که مسلمان هستند و اضافه می کند که "من عقاید شخصی خود را با وظایف کاری خود مخلوط نمی کنم

سند داریم آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان رابگیرد

محمود احمدی‌نژاد در اصفهان گفت: سند داریم که آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد.
رئیس جمهور در این سفر از برنامه‌ریزی‌های شرق و غرب برای نابودی ایران سخن گفت و افزود: ریگان و وزیر امور خارجه وقت آمریکا از بی‌شعوران عالمند.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرآنلاین، او که این سخنان را در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران استان اصفهان مطرح می‌کرد‏، به وقایع پس از انتخابات اخیر و نقش رسانه‌های بیگانه اشاره کرد و گفت: در همین انتخابات بلندگوهای دشمن و صدها بلندگوی رنگارنگ از یک نقطه هدایت می‌شد و به گونه‌ای جوسازی می‌کردند که گویی ملت ایران ضعیف شده و نوبت به امتیازگیری آنها رسیده است. اما فرزند کوچک شما در اوج نظام استکباری حضور یافت و فریاد زد: شما کور خوانده‌اید و ملت ایران شما را بر جای خود خواهد نشاند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه به گفته تحلیل‌گران سیاسی غرب، جنگ هشت ساله می‌توانست بیست حکومت را ساقط کند، ‌اظهار داشت: آنها در همین حوادث اخیر گفتند به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کرده‌ایم که قادر است صدها حکومت را ساقط کند.وی با بیان اینکه دشمنی این مستکبرین با حق و حقانیت امامت و ولایت است، خاطر نشان کرد: کسی که در صراط مستقیم حرکت می‌کند همواره پیروز است و شکست به او راه ندارد.رئیس جمهور به حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق اشاره کرد و گفت: درست است که این مستکبران، به دنبال نفت و ثروت این کشور هستند، اما در زیر همه اینها یک استدلال برای خود دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. البته آن را در خبرها افشا نمی‌کنند. "ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند و می‌دانند ملت ایران زمینه‌ساز این حادثه بوده و یاران این حکومت خواهد بود".!رئیس‌جمهور افزود: شرق و غرب ما در آتش در جنوب‌مان ناوهای دشمن و در شمال ایران شاهد تبلیغات دشمن هستیم و ایران مانند گلستان در وسط آتش است. آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند که ایران را نابود کنند. در حالی که همه سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران برنده واقعی خاورمیانه را ایران می‌دانند.آمریکا در افغانستان مثل چهارپا گیرکرده استوی همچنین به حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در افغانستان مانند آن چهارپا در گل مانده‌اند و به جای آنکه زودتر خود را نجات داده و از‌ آنجا بیرون بیایند مجددا لشگرکشی می‌کنند. اگر 50 سال دیگر هم در افغانستان بمانند باز باید با نکبت و ذلت از خاک آنان خارج شوند. چرا که این تجربه تاریخ است. حتی در سفر اخیر به نیویورک به آنها اعلام کرده‌ام که آیا در کشورتان فرد عاقلی پیدا نمی‌شود که این مسائل را به شما بگوید.رئیس‌جمهور با بیان اینکه 30 سال پیش سران غربی هجوم آورده و می‌خواستند ایران را از جغرافیا محو کنند، گفت: ریگان و وزیر امور خارجه وقت آمریکا که هر دو از بی‌شعوران عالم هستند اعلام کرده‌اند که می‌خواهیم نام ایران را از جغرافیا محو کنیم. باید به آنها بگوییم اولا خاورمیانه مهم‌ترین منطقه عالم است و قدرتی که بخواهد سری در سرها بیرون آورد باید به این منطقه بیاید. برخی‌ها خود را ابرقدرت می‌دانستند اما در حال حاضر کسی برای آنها تره هم خورد نمی‌کند.دماغ آمریکا پرباد استاحمدی‌نژاد با اعتقاد بر اینکه مهم‌ترین منطقه جهان خاورمیانه بوده و مهم‌ترین کشور این منطقه ایران است، ادامه داد: پس می‌توان مهم‌ترین کشور جهان را ایران دانست. آنها خود بهتر می‌دانند که در منطقه خاورمیانه به ایران احتیاج دارند. اما چون دماغشان پر باد بوده و مستکبران این حقیقت را نمی‌خواهند بپذیرند. آنها بدون ملت ایران در جهان هیچ‌کاره هستند و با این هارت و پورت‌های الکی نمی‌خواهند خود را از تب و تاب بیندازند.هفت جد و آباد اسرائیل هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکندرئیس‌جمهور افزود: می‌گویند رژیم صهیونیستی با ایران وارد جنگ خواهد شد. رژیم صهیونیستی که سهل است، هفت جد و آباد آنها با متعهدانشان هم جمع شوند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.وی با اشاره به نفوذ آمریکایی‌ها قبل از انقلاب در ایران، گفت: بعد از انقلاب به چنان عزت‌مندی رسیده‌ایم که هر کشوری که به دنبال سری در سرها آوردن است به ملت ایران نیازمند است. دلیل آن ایمان به امامت و اعتقاد به غدیر و جاری شدن غدیر در زندگی ملت است.

دعای میلیونها مسیحی برای كلیساهای در جفا

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از بسنیوزلایف، – میلیونها مسیحی از ونكوور كانادا تا بندر ولادی وستوك روسیه برای مسیحیان در جفای جهان بطور همزمان دست به دعا برداشتند . منابع مسیحی گزارش كرده اند كه زندانی كردن و فشار بر مسیحیان در بسیاری از كشورهای جهان به نحو چشمگیری افزایش پیدا كرده است .
ترتیب دهندگان برنامه روز جهانی دعا برای كلیساهای در جفا ( آی دی او پی ) میگویند : دعاها برای این موضوع میتواند در بهبود وضعیت میلیونها مسیحی در جفای سراسر جهان نظیر تبعیضات اجتماعی ، زندان ، اعدام و انواع فشارها ، بسیار موثر واقع شود . سخنگوی این گروه در یك سخنرانی تشریح كرد كه : دنیا نظاره گر وحشتی بود كه خشونتهای باورنكردنی سال گذشته علیه مسیحیان در ایالت اوراسیای هند بوجود آورد . نقاط دیگری از جهان نظیر كره شمالی مناطقی هستند كه در آنها خشونتهای بسیاری علیه مسیحیان رخ میدهد اما در اكثر موارد ما یا اصلا آنها را نمیشنویم یا داستان كاملشان به گوش ما نمیخورد .
هرساله سازمان "درهای باز" لیستی از كشورهائی كه مسیحیان در آنها تحت جفای حكومتی قرار دارند منتشر میكند . در ۷ سال گذشته حكومت كره شمالی در راس این لیست قرار داشته است . در سال ۲۰۰۹ حكومتهای عربستان سعودی و ایران مقامهای دوم و سوم را در این لیست داشته اند . به خصوص در این دوكشور مسیحیانی كه از اسلام به مسیحیت گرویده اند ( نوكیشان مسیحی ) هدف حملات حكومتی قرار میگیرند و با بدترین برخوردها از تبعیضات شدید حقوقی و قانونی تا زندان و شكنجه مواجه میشوند .
به گفته گروههای مدافع حقوق مسیحیان ، حداقل یكصد میلیون مسیحی به خاطر ایمانشان در جهان امروز با جفاهای گوناگون روبرو هستند . تخمین وجود ۱۰۰ میلیون مسیحی در جفا ی سراسر دنیا فقط شامل جوامعی با حكومتهای تك محوری است كه مسیحیان را به خاطر عقایدشان به جوخه های اعدام یا زندان می سپرند یا تحت شدیدترین فشارهای حكومتی قرار میدهند . اما ملیونها مسیحی دیگر نیز وجود دارند كه به خاطر ایمانشان با تبعیضات اجتماعی و اقتصادی شدید در محل زندگی خود روبرو هستند . كارل مولر سخنگوی اوپن دورز آمریكا میگوید : حداقل دعا برای این انسانهای در رنج كه در شرایط بسیار سختی قرار دارند به آنها نشان میدهد كه فراموش نشده اند .
مراسم روز جهانی دعا برای كلیساهای از سال ۱۹۹۶ با همكاری سازمانهای مسیحی آغاز شد و از آن زمان تا كنون مطابق برآوردهای این سازمانها حدود ۱۰۰ هزار كلیسا در سراسر جهان به این طرح پیوسته اند ودر یك روز از پیش تعئین شده ( امسال ۸ نوامبر ) همزمان در ۱۳۰ كشور جهان همه برای مسیحیان در جفا صدای دعایشان را بلند میكنند .
مطابق گزارش سازمان "درهاب باز" به علت همین دعا ها بود كه اكنون وضعیت به نسبت بازتری را در كشور چین برای مسیحیان مشاهده میكنیم و هرچند هنوز ۱۳۰ میلیون مسیحی چینی از آزادی كامل برخوردار نیستند و مجوز برپائی كلیساهای رسمی را ندارند ولی حداقل كمتر در خانه هایشان بخاطر ایمان خود مورد هجوم قرار میگیرند . كلیساهای خانگی درچین محلهائی هستند كه كنترل آنها برای حكومت آن كشور هرگز ممكن نخواهد شد .
سخنگوی رسمی گروه خدمتگزار صدای شهدای مسیحی ( وی او ام ) میگوید با آنكه اعلام روز جهانی دعا برای مسیحیان در جفا بسیار با اهمیت است ، اما مسیحیان نباید بقیه روزهای سال را به منظور دعا برای همكیشان در رنج خود فراموش نمایند و از دست بدهند و فقط یك روز دعا برای رفع این همه جفا كافی نیست .

هشدار ایران به عواقب «اسلام‌ستیزی» در اروپا

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به آثار و عواقب طرح‌های دولت‌های اروپایی در خصوص «اسلام ستیزی» هشدار داد و خواستار جلوگیری از اجرای طرح ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس شد.
آقای متکی در گفتگوی تلفنی با همتای سوئیسی خود، با انتقاد از ممنوعیت ساخت مناره در این کشور، گفت که این اقدام، «برازنده» کشور «مدعی احترام به دموکراسی و حقوق بشر» نیست.
مردم سوئیس چندی پیش در یک همه‌پرسی که از سوی حزب حاکم این کشور برگزار شد با ساخت مناره مخالفت کردند. این تصمیم مردم سوئیس با واکنش برخی کشور‌های مسلمان روبرو شده است.
این همه‌پرسی با رهبری حزب راست‌گرای «مردم» سوئیس برگزار شد که مناره‌ها را «نماد افراط‌گرایی اسلامی» معرفی می‌کند. حامیان این پیشنهاد، ساخت مناره در این کشور را مغایر دموکراسی می‌دانند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی ادعا کرد که ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس، چهره این کشور در اذهان مسلمانان را «خدشه‌دار» کرده است.
متکی گفته که «ارزش‌هایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی، هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد.»
متکی: «ارزش‌هایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی، هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد»
وی در ادامه این گفتگو، از وزیر امور خارجه سوئیس خواست که با راه‌کار‌های «قانونی»، مانع از اجرای نتایج همه‌پرسی مبنی بر توقف ساخت مناره در این کشور شود.
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از احضار لیویا لوی آگوستی، سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه خبر داده است.
مقام‌های وزارت خارجه ایران، نگرانی خود از تشدید اقدامات «اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی» در اروپا را به اطلاع سفیر سوئیس رسانده‌اند.
آنها همچنین از اینکه طرح مبارزه با نمادها و سمبل‌های مسلمانان از کشوری همچون سوئیس آغاز شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.
متکی از وزیر امور خارجه سوئیس خواست که با راه‌کار‌های «قانونی»، مانع از اجرای نتایج همه‌پرسی مبنی بر توقف ساخت مناره در این کشور شود
وزارت خارجه ایران اعلام کرده که «نتیجه این قبیل طرح‌ها چیزی جز ایجاد تفرقه میان اسلام و مسیحیت که از اهداف تعریف شده احزاب راست‌گرای افراطی در اروپا می‌باشد، نخواهد بود.»
آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، روز گذشته نیز سفیر جمهوری اسلامی در سوئیس، با حضور در وزارت خارجه این کشور، مراتب نگرانی شدید تهران از نتایج همه‌پرسی اخیر در سوئیس را به آنها ابلاغ کرده است.
از چهارصد هزار مسلمان ساکن در سوئیس، در حدود صد هزار تن از مهاجران اهل ترکیه هستند و به این دلیل، دولت و رسانه‌های ترکیه، ممنوعیت ساخت مناره را «حمله‌ای به ترکیه» قلمداد کرده‌اند.
عبدالله گل، نخست‌وزیر ترکیه، نتیجه این همه‌پرسی را «مدرکی» دانست که «نشان می‌دهد اسلام‌هراسی فزاینده در غرب به اسلام ‌بیزاری تبدیل شده

۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

کلیسای Rijswijk

be tashvighe yeki az dostanam be name Bahram roze 1 shanbe 22-11-2009 be kelisaei dar shahre rijswijk be name NGKRijswijk dar shahre Rijswijk raftam.kelisaei besiar moratab va tamiz bod bamardomani mehraban va dost dashtani.dar in kelisa maratebe sorod o doa besiar khob anjam shod .keshishe kelisa aghaye Van Hoff aiati az ketabe moghadas ra dar morede yqob khand va sohbatye besiar khobi dar in mored kard
.in marasem kolan chizi hodod 2 sat be tol keshid.bayad eteraf konam in kelisa roie man tasire khaili khobi dasht.ba chand nafar onja sohbataei anjam dadam ke hamedi ba roie baz az man esteghbal kardan.bad az onj be hamrahe Bahram va yeki digar az dostaie Iranie Bahram be name Ali be kesisaie Sion raftim ,onja ham jave khobi hakem bod va tedadi digar Irani dar onja bodan ke albate khaili az anha ro az salha ghabl ke be kelisaie Sion miomadan mishnakhtam,
tasmim gereftam az in hafte bishtar dar morede masaeli ke dar in 2 kelisa anjam mishe benvisam.makhsosn dar morede kelisaye NGK Rijswijk.
hamintor adrese website har 2 ta kelisa ro inja dar webloge khodam gharar dadam bara kesani ke dost daran az in website ha didan konan,
ta neveshte badi ,hamegi ro be khoda misparam,

عیسی شفا دهنده در آمستردام

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان از آمستردام ، در روزهای ( ۲۳ تا ۲۵ آبان ۱۳۸۸) كنفرانسی سه روزه در آمستردام پایتخت هلند با عنوان " عیسی شفا دهنده " برگزار گردید .
این كنفرانس با همكاری سازمان بین المللی خدمتگزار مسیحی ۲۲۲ و كلیسای " به ره آ آمستردام " با اهداف رساندن پیام نجات بخش انجیل عیسی مسیح به گوش فارسی زبانان ساكن آمستردام و همچنین شروع راه اندازی یك تجمع جدید برای مسیحیان فارسی زبان در آن شهر انجام شد .
كنفرانس در شب اول با سخنان شبان كلیسای به ره آ و اجرای برنامه های پرشور پرستشی و نیایشی به زبان فارسی توسط گروه پرستش كلیسای ایرانیان هلند آغاز شد كه از سوی جمعی از ایرانیان ساكن و مسیحیان هلندی حاضر بسیار مورد استقبال قرارگرفت .
روز دوم كنفرانس با برگزاری ۲ سمینار با عناوین ویژگیهای یك زناشوئی موفق و به سوی آزادی ، به زبانهای فارسی و هلندی همراه با ترجمه همزمان ، آغاز شد و با نیایش خداوند به زبان فارسی و دعا و درخواست شفا برای متقاضیان حاضر در یك محیط پر از روح القدس بعد از غروب آفتاب تا پاسی از شب ادامه یافت .
روز آخر در یك جلسه مشترك كلیسائی (كلیسای فارسی زبان ایرانیان هلند و كلیسای هلندی زبان به ره آ) مراسم غسل تعمید ۱۱ نفر از نوكیشان مسیحی و ایمان آوردن ۳ فارسی زبان ساكن هلند ، فضای روحانی خاصی بوجود آورد كه نشانه دیگری از حركت دستان قدرتمند خداوند در بین جوامع فارسی زبان سراسر دنیا بود .
در این كنفرانس حضور بسیار پررنگ ایمانداران هلندی در كنار ایرانیان فارسی زبان مشتاق خداوند بسیار چشمگیر و قابل توجه بود . فعالیتهای بسیار خوب گروه پرستشی كلیسای ایرانیان هلند با آمادگی لازم و اجرای برنامه های متنوع از سوی آنان ویژگی این كنفرانس محسوب میشد .

Sion Den Haag

NGK Rijswijk

۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

سیاست‌های دینی جمهوری اسلامی ایران

سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رژیم جمهوری اسلامی بعضا حتی با ابهام اعلام شده‌اند اما سیاست‌های این رژیم در حوزه دین عموما ناگفته مانده‌اند، گرچه رفتارهای رژیم یک دسته سیاست مشخص را در حکومت ولایت فقیه گواهی می‌دهند. در دستگاه حکومتی نهادهایی برای تنظیم و تصویب سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد اما هیچ نهادی متکفل و پاسخگوی سیاست‌های دینی نیست.
راهی که حکومت دینی در ایران در برابر اهل سنت، دراویش، بهاییان، گروه‌های معنویت گرا، شیعیان دگر اندیش، نهادهای دینی شیعی و افراد غیر دیندار در پیش گرفته نمایانگر سیاست‌هایی است که هیچ جا به صراحت اعلام نشده‌اند اما بیش ازسی سال است که اجرا می شوند. این رژیم اهداف و چشم‌اندازهای مشخصی را در حوزه دین و دینداری دنبال می کرده است بدون آن که آنها را به دینداران و نهادهای دینی اعلام کند.هدف حکومت از سیاست‌هایی که خواهند آمد مشخصا فراهم آوردن بستر مناسب برای تامین نیازهای معنوی همه شهروندان، تقویت بنیه نهادهای دینی متعلق به همه ادیان و مذاهب در چارچوب قانون، همریستی مسالمت آمیز و بسط مدارا و تساهل میان اهل ادیان و حتی حفظ و تقویت شیعه دوازده امامی نیست بلکه نگه داشتن جمعیت باورمند به ایدئولوژی حکومتی یعنی اسلامگرای و حذف رقبای این ایدئولوژی است. هدف اصلی همه سیاست‌ها در دراز مدت مرگ همه نظام‌های باور غیر از ایدئولوژی اسلامگرایی است.امروز حکومت دینی نمی‌تواند همانند شاهان صفوی در یک روز ده‌ها نفر از روحانیون اهل سنت را قتل عام کند تا پیروان آن‌ها یا به سکوت و انزوای کامل پناه برند یا تغییر دین دهند. همچنین نمی‌توان با کشتار جمعی پیروان این مشکل را حل کرد، کاری که دولت قاجار با پیروان باب و بهاییان کرد. رژیم در برابر میلیون‌ها گوشی تلفن همراه که فیلمبرداری می کنند نمی تواند به این گونه کشتارها دست زند اما از هر اقدام دیگری که مستلزم مرگ تدریجی دگر باوری باشد استقبال می‌کند.برای از میان بردن یک دین یا آیین غیر از نقض روزمره حقوق دینی تک تک دینداران و غیر دینداران باید روش‌هایی را اتخاذ کرد که این دین و آیین اولا بروزی در فضای عمومی پیدا نکند، ثانیا هر گونه امکان تبلیغ و ترویج و انتقال آن به نسل بعد از آن گرفته شود، ثالثاافراد جرات نکنند به آن بگروند، رابعا نهادهای مربوط به آن اجازه تاسیس پیدا نکنند یا اگر وجود دارند تخریب شوند، و خامسا پیروان آن مدام مورد تعقیب قضایی و فشار واقع شوند. جمهوری اسلامی همه این روش‌ها را در قالب سیاست‌هایی مشخص دنبال کرده است و این سیاست ها به تساوی در مورد همه ادیان از جمله شیعه معترض به حکومت به کار گرفته شده‌اند. در صورت اِعمال هر یک از این روش‌ها ادعای آزادی یک دین یا ادیان در جوامع، دروغی بیش نیست. محدودیت عبادت جمعیعبادت جمعی در فضای عمومی به نوعی احساس هویت جمعی مذهبی منجر می شود که همواره به نهادینه شدن یک آیین و تقویت باورها و دستورهای آن در میان پیروان منجر می شود. در شهرهای بزرگ کشور مجوز حتی تاسیس یک مسجد برای اهل سنت که دین به رسمیت شناخته شده در کشور است صادر نمی شود. اهل سنت در شیراز سال‌ها در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت در نمازخانه دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز نماز جمعه برگزار می کردند اما امام جمعه آنها بازداشت و اندکی بعد اعدام شد. بهاییان و دراویش نیز از محلی برای برگزاری مراسم دینی خویش محروم‌اند. اجازه تاسیس کنیسه یا کلیساهای تازه نیز داده نمی‌شود.محدودیت انتقال دانش و تبلیغ هیج دینی بجز شیعه حکومتی در ایران مجاز به تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی نیست. آنها که به اندازه محدودی به این کار مشغولند مدام تحت فشار حکومت و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آن هستند. به عنوان مثال «پاک‌سازی حوزه های علميه سيستان و بلوچستان از وجود اتباع بيگانه در دستور كار مسئولان قرار دارد و ما با جديت اين موضوع را پيگيری كرده [ایم].» (حميدی، امام جمعه موقت زاهدان، کیهان، ۱۶ آبان ۱۳۸۸) این در حای است که «ده هزار نفر از همین طلاب خارجی در قم تنها در «جامعه المصطفی» مشغول تحصیل اند که اغلبشان اهل سنت‌اند و نیز در حوزه امام خمینی و بقیه حوزه‌های علمیه قم مشغول تحصیل‌اند و عده ای از آنان در حوزه علمیه گرگان در مدرسه ای که مخصوص طلاب خارجی و تاجیکستانی تاسیس شده است درس می‌خوانند در حالی که در آنجا استاد هم شیعه و اکثر کتاب‌هایشان هم از کتب اهل تشیع است.» (مولوی عبدالحمید، سنی نیوز، ۱۰ ابان ۱۳۸۸)اهل ادیان غیر از شیعه و نیز شیعیان مخالف از هرگونه رسانه‌ای در داخل کشور محروم‌اند. شیعیان دگراندیش و روحانیون آنها حتی به یک مسجد برای برگزاری نماز یا دیگر آیین‌های خود دسترسی ندارند. محدودیت نشر و سانسور و ضرورت فقدان دسترسی رسانه‌ای بالاخص متوجه دیگر باوران و اهل دیگر ادیان است. حکومت دارای مدارای صفر در برابر فعالیت رسانه‌ای و گردهمایی اهل دیگر ادیان و شیعیان دگراندیش است.قتل مرتدان
در موارد متعدد احکام زندان و اعدام برای گروندگان به ادیان دیگر غیر از تشیع صادر شده و در مواردی بدون صدور این احکام گروندگان به دیگر ادیان (مثل کشیش دیباج) سلاخی شده‌اند. کشیش میکاییلیان نیز به همراه دیباج سلاخی شد و این جنایات با اعترافاتی تلویزیونی پای مجاهدین خلق نوشته شد. گروهی از کسانی که به دین مسیحیت گرویده‌اند در زندان به سر می‌برند. تغییر دین از شیعی‌گری به دیگر ادیان جرم است در حالی که تغییر دین به شیعی‌گری با پاداش مواجه می‌شود. صدور احکام قتل و اعدام برای کسانی که دین خود را تغییر می‌دهند متوجه به ارعاب در جامعه برای حفظ یکدستی موهوم دینی و ایدئولوژیک است.تخریب نهادهاموارد تخریب نهادهای اهل دیگر ادیان و آیین‌ها جزء اعمال روزمره حکومت دینی است. در این مورد می توان به تخریب مدرسه عظیم آباد اهل سنت در سیستان و بلوچستان و تخریب حسینیه‌های دراویش در قم و بروجرد اشاره کرد. تخریب نهادها به قبرستان نیز بسط می‌یابد. بسیاری از قبرستان‌های بهایی‌ها در سی سال اخیر تخریب شده‌اند. رژیمی که خود هر روز در حال تاسیس مسجد و مدرسه دینی است و صدها میلیون دلار از منابع کشور را صرف ساختن مسجد و مدرسه دینی در دیگر کشورها می کند (مثل مساجدی که توسط بنیاد علوی در ایالات متحده تاسیس شدند یا مساجدی که در آمریکای لاتین ساخته می‌شوند) این حق را از اهل دیگر ادیان دریغ می‌دارد. یکی از وجوه دینی بودن این حکومت عدم بی طرفی ایدئولوژیک آن است که در مواجهه با نهادهای دینی به خوبی نمایان شده است. رژیم جمهوری اسلامی از آزادی مذهبی در دیگر کشورها برای تبلیغ و ترویج شیعه حکومتی بهره می‌برد در حالی که در داخل کشور کم‌ترین سطح آزادی مذهبی را تحمل نمی‌کند.تعقیب قضایی فعالان دینیفعالان دینی بالاخص بهاییان، تبشیری‌های مسیحی، اهل سنت و شیعیان معترض مدام مورد تعقیب دستگاه قضایی و اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات قرار می‌گیرند. در این میان حتی مراجع شیعه نیز مستثنی نیستند: حساب‌های بانکی آن‌ها بسته، دفاتر آنها پلمب و نزدیکان آنها بازداشت می شوند. روحانیونی که به جدایی دین و دولت باور داشته باشند یا به ایدئولوژی دینی دیگری باور داشته باشند مورد تعقیب قرار می‌گیرند و به آن‌ها فشار وارد می‌آید تا خلع لباس شوند. از منظر حکومت که در یک طرف رقابت‌های دینی ایستاده و دین را ابزار مشروعیت سیاسی خود قرار می دهد، دگر باوران نوعی تهدید امنیتی برای حکومت به حساب می آیند.
منبع : رادیو اروپای آزاد

راه اندازی نیروی بسیج از بین اقلیت های مذهبی

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از فرارو، سردار حسين همداني فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در نشست خبري كه در آستانه هفته بسيج در ستاد سپاه تهران بزرگ برگزار شد،با بیان این مطلب اعلام كرد؛
كسي كه معتقد به مباني انقلاب اسلامي با هر سليقه‌اي كه باشد، بسيجي مي‌دانيم.
همداني با بيان اينكه در رويكرد جديد بسيج به دنبال سازماندهي همه اقشار در سازمان بسيج هستيم، گفت: «در چند سال اخير سعي كرديم بنا بر تغيير وضعيت بيشتر تلاش خود را در حوزه مبارزه با تهديدات نرم فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي به كار بگيريم.».
به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ حسین همدانی افزود : بسیج نونهالان و نوجوانان، اقلیت های مذهبی و دیگر قشرها را نیز خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: با توجه به جنگ نرم و تهدیدات نرم افزاری دشمن، به حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت ویژه ای داده شده است و در دو حوزه بسیج محلات و دانش آموزی سرمایه گذاری بیشتری خواهیم داشت.

مصوبه اسلامی کردن علوم انسانی در ایران ابلاغ شد

پیشتر علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، تدریس علوم انسانی در دانشگاه های ایران را متعارض با مبانی قرآنی و دینی توصیف کرده بود.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از بی بی سی، محمود احمدی نژاد که از ابتدای ریاست جمهوری اش بر لزوم تصفیه دانشگاههای ایران از اساتید سوکولار تاکید کرده بود، مصوبه ای را برای اجرا به بخش آموزشی دولتی و خصوصی ابلاغ کرده که به موجب آن شورایی تخصصی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل می شود.
"پاکسازی محیط های علمی و فرهنگی از افکار مادی" و "نفی مظاهر غربزدگی" از جمله اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران است. بنای آموزش علوم انسانی بر مبنای نظری جمهوری اسلامی و ارتقای آموزش و پژوهش در علوم انسانی و انطباق آن با ارکان و نهادهای این نظام از جمله اهداف تصویب آئین نامه این شورای تخصصی ذکر شده است.
آقای خامنه ای چندی پیش در جمع شماری از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران گفته بود که از دید او آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی جوانان به تعالیم الهی و اسلامی می شود.
مهدی خلجی، پژوهشگر مسایل اسلامی در واشنگتن به بخش فارسی بی بی سی گفت که "اهداف این شورا تغییر و تحول در حوزه علوم انسانی نیست بلکه منظور آن اسلامی کردن این حوزه علمی است."
به عقیده آقای خلجی سرشت علوم انسانی، عرفی و سکولار است "اما جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون سعی کرده که این سرشت را دینی بکند و این به معنای تقلیل علوم انسانی به الهیات است."
به گفته آقای خلجی، "هدف نهایی تشکیل این شورا به نوعی بازگشت به قرون وسطی و بازگشت به پیش از دوران پیدایش علوم انسانی است."
همه دستگاههای موضوع این مصوبه از قبیل وزراتخانه های علوم ، آموزش و پرورش، پژوهشگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی موظف به اجرای تصمیمات شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی خواهند بود.
شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسایل آموزش و پرورش به بخش فارسی بی بی سی گفت که انتخاب اعضای این شورا توسط مسئولان اجرایی و سیاسی ایران، نشانه مثبتی برای بروز تحول در حوزه علوم انسانی نیست.
وی افزود، "موضوع تحول علوم انسانی یک بحث نرم افزاری است که باید توسط دانشمندان و علما بررسی شود."
آقای عبداللهی می گوید "اگر بتوانیم آثاری به وجود آوریم که با محصولات فکری غرب رقابت کند و این آثار از استانداردهای علمی برخوردار باشد، قطعا در حوزه علوم انسانی ایران هم دانشجویان به سمت این آثار متمایل خواهند شد."
بعضی از کارشناسان همواره این پرسش را مطرح می کنند که چرا بعد از گذشت سی سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، همچنان مقامات آن با علوم انسانی مسئله دارند؟
مهدی خلجی معتقد است که مسئله مقامات ایران با علوم انسانی، مربوط به بحرانی است که در درون ایدئولوژی حکومتی قرار دارد و تا زمانی که ایران براساس این ایدئولوژی اداره می شود، این بحران ادامه خواهد داشت.
او می گوید ایدئولوژی جمهوری اسلامی از تجدد، علم تجربی و تکنولوژی را می خواهد اما فرهنگ و علوم انسانی را ترد می کند، برای این که نگاه ایدئولوژی اسلامی به همه چیز حتی اسلام، نگاه ابزاری است.
به گفته آقای خلجی غایت و هدف نهایی ایدئولوژی حکومت ایران دستیابی به قدرت است و چون علوم انسانی مدرن نمی تواند ابزار قدرت این ایدئولوژی قرار بگیرد از طرف آن نفی می شود. وی معتقد است که "به همین دلیل تکنولوژی هسته ای به کانون اصلی قدرت در ایران بدل می شود، چون که ایدئولوژی تشنه سلاح است و به علم و فلسفه هم به دید سلاح می نگرد و طبیعی است که علوم انسانی به آن شکلی که در اروپا به وجود آمده و در جهان گسترش یافته، سلاح کارآمدی در دست ایدئولوژی اسلامی نیست."
آقای خامنه ای تحصیل بیش از دو میلیون دانشجو در رشته های علوم انسانی را از مجموع سه و نیم میلیون دانشجوی ایرانی، مایه نگرانی می داند، چون که به گفته او توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.

سازمان ملل روند 'فزاینده' نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخورد خشونت آمیز حکومت ایران با تظاهر کنندگان را در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد محکوم کرد.
کمیته یاد شده روز جمعه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) با صدور قطعنامه ای تاکید کرده که نقض حقوق بشر در ایران همچنان ادامه دارد و افزایش نیز یافته است.
در این قطعنامه نسبت به نقض "جدی" حقوق بشر در ایران "عمیقا ابراز نگرانی" شده است.
این قعطنامه که التزام قانونی ندارد با ۷۴ رای مثبت، در مقابل ۴۸ رای منفی و ۵۹ رای ممتنع به تصویب رسیده است.
سال گذشته نیز قطعنامه مشابهی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید که از حمایت کمتری برخوردار بود.
اما این بار کشورهایی مانند عربستان سعودی هم به صف منتقدان وضعیت حقوق بشر ایران پیوستند.
به گفته برخی تحلیلگران تغییر موضع عربستان سعودی متاثر از حمایت های ایران از گروه های شیعه در یمن است.
در قطعنامه کمیته حقوق بشر آمده است که حکومت ایران با شیوه هایی نظیر "دستگیری های خودسرانه، حبس و ناپدید کردن"، دگراندیشان، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را مورد "آزار و اذیت و ارعاب" قرار می دهد.
محمد خزاعی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد به این قطعنامه که پیش نویس آن توسط کانادا تنظیم شده بود اعتراض کرده است.
وی دولت کانادا را به داشتن "مقاصد پلید" و اهداف سیاسی کوته بینانه متهم کرده است.
به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیرا در ایران، صدها فعال سیاسی و روزنامه نگار سرشناس دستگیر و متهم به تلاش برای براندازی "نرم" شدند.
بسیاری از آنها همچنان در زندان هستند.
گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند برخی زندانیان مورد شکنجه و تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
اين صفحه را برای ديگران بفرستيد

۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

مسلمان ازدین برگشته ایرانی به حزب راست هلند پیوست

احسان جامی، هلندی ایرانی تبار که در سال ۲۰۰۷ کمیته دونفره "مسلمانان از دین برگشته" را تشکیل داده بود، به حزب دست راستی "آزادی" (پ.ف.ف) که رهبری آن را "خیرت ویلدرز" بر عهده دارد، پیوست.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از شهرزاد، این مطلب را ویلدرز در مصاحبه ای با روزنامه هلندی " تلخراف" اعلام کرد و افزود که هنوز معلوم نیست جامی کاندید نمایندگی در شورای شهر از سوی این حزب گردد و یا کاندیدای نمایندگی در پارلمان. خود جامی اعلام کرده که تمایل دارد به پارلمان راه یابد.
احسان جامی فعالیت های خود را ابتدا در حزب کارگر هلند آغاز کرد و وارد شورای شهر محل سکونت خود شد. اما نقطه نظرات ضد اسلامی اش او را از این حزب دور کرد. لازم به ذکر است که نظرات احسان جامی تنها در ضدیت با اسلام بوده و تاکنون هیچگونه انتقادی به سایر مذاهب نکرده است.
در سال ۲۰۰۷ "کمیته مسلمان از دین برگشته" با دو عضو اعلام موجودیت کرد و پس از مدتی به دلیل عدم پیوستن اعضا جدید به آن، خود را منحل اعلام نمود.
نظرات و فعالیت های احسان جامی مدت کوتاهی در راس اخبار هلند بود. وی به خاطر نظرات اش در ضدیت با اسلام یک بار مورد ضرب و شتم واقع شد. پس از آن وی فیلمی به نام "مصاحبه با محمد" ساخت. این فیلم گرچه ظاهرا جنجالی است، اما مضمونا، تلاشی است برای متقاعد ساختن مسلمانان نسبت به این موضوع که اسلام را باید "به روز" کنند

هدیه ۳ هزار دلاری به هر خانواده ایی كه شیعه شود !

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازپیك نت با بیان این مطلب نوشت؛ یکی از دیپلمات های لبنانی که چند روز پیش با هم دیدار داشتیم، با اشاره به ۱۸ میلیارد دلار پول ایران که دولت ترکیه آن را ضبط کرده می گفت: حسن نصرالله قرار بود با این پول یک بانک تعاون در لبنان تاسیس کند تا به خانواده های شیعه وام مسکن، کمک هزینه زندگی و کمک مالی بیکاری پرداخت کند.
همین دیپلمات می گفت، که از مدتی پیش، حزب الله لبنان به هر خانواده ای که شیعه شود ۳ هزار دلار هدیه می دهد.
منبع تامین کننده این دست و دل بازی حزب الله لبنان، جمهوری اسلامی است

نگرانی از وضعیت سلامت دو تن از زندانیان مسیحی در اوین

اکنون پس از گذشت نزدیک به ۷ ماه از بازداشت مریم و مرضیه دو دختر مسیحی توسط دادگاه انقلاب تهران و نگهداری آنان در زندان پر حاشیه اوین ، سلامتی این دو زندانی در هاله ای ازابهام قرار دارد و گزارشات نگران کننده ای از وضعیت جسمانی و روانی آنها پی در پی به گوش میرسد .
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از تارنمای مسیونهای مسیحی ( ام ان ان ) ، منابع نزدیک به امور این دو زندانی مسیحی گزارش میدهند که وضعیت سلامت این دو دختر جوان رو به وخامت بیشتری گذاشته است . این گزارش حاكی است که هردوی آنها پس از بازداشت با مشکلات جسمانی مواجه بوده اند که روز به روز این مشکلات بیشتر شده است.
بنظر می رسد عدم توجه مسئولان زندان به مشکلات جسمی و بیماری این دو زندانی عقیدتی یکی از روشهای اعمال فشار بر آنان به منظور اعتراف گیری و وادار کردن آنان به انجام درخواستهای غیر قانونی مسئولین زندان باشد. مسئله بی توجهی به بیماریهای آنها در زندان یکی از ترفندهای قاضی برای فشار بر این دو زندانی است، قاضی در آخرین احضار آنها به دادگاه جهت تفهیم اتهام تلویحا گفته بود که به زندان برگردانده شوند تا در اعتقادات و گفته هایشان تجدید نظر کنند. !
همچنین در این گزارش آمده که این دو تن از نوكیشان مسیحی در حال حاضر با گلو درد ، دردهای غیر معمول در ناحیه شکم و همینطور سر دردهای دائمی روبرو هستند. مرضیه در حال حاضر احتیاج شدید به معالجه دندانهایش دارد که دچار عفونت شده است و در موقعیت دشواری قرار دارد . این مسئله در صورت بی توجهی میتواند تبدیل به یک مشکل بزرگ جسمی در سراسر بدن او شود .
این نوكیشان مسیحی در حال حاضر در یک اطاق عمومی با ۲۷ زن دیگر به سر میبرند که تراکم بالا میتواند به سرعت باعث گسترش بیماریهای واگیر نظیر آنفلونزا در بین آنها بشود .
در مجموع وضع بهداشتی این دو زندانی مسیحی بسیار بد و نگران کننده گزارش شده است . مرضیه امیرزاده ۳۰ ساله و مریم رستم پور۲۷ ساله اکنون نیاز فوری به درمانهای پزشکی زیر نظر پزشک متخصص و با مراقبتهای ویژه دارند .
كمیته مسیحیان درمجموعه فعالان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی خود در مورد سلامتی روحی و جسمی این زندانیان عقیدتی، اجازه درمان برای آنان را جزء حقوق انسانی ایشان ارزیابی می نماید و از مسئولان مربوطه رعایت حرمت انسانی و تضمین حق حیات این زندانیان را انتظار دارد. و اعلام می دارد كه مسئولیت جان و سلامت این زندانیان مستنقیما بر عهده مسئولان مربوطه خواهد بود.
لازم به یاد آوری است كه مریم و مرضیه در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۷( ۵ مارچ ۲۰۰۹) بخاطر اعتقادات دینی اشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هم اكنون در زندان اوین بسر می برند .
همچنین در مورخه ۱۸ مرداد سالجاری ( ۹ آگوست ۲۰۰۹) نیز اولین دادگاه تفهیم اتهام این نوكیشان مسیحی برگزار گردید كه رئیس جلسه از آنان خواسته بود تا ایمان مسیحی خود را در حضور دادگاه انکار نمایند.، كه مریم و مرضیه در پاسخ به این درخواست گفتند "ما ایمان و اعتقادات خود را انکار نخواهیم كرد.

گزارشی از گردهمایی حمایت از زندانیان مسیحی در لندن

به گزارش خبرنگار شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان در لندن، روز شنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۹ برابر با ۲۱ شهریور ۱۳۸۸، جمعی از مسیحیان ایرانی مقیم لندن برای آزادی "مریم و مرضیه" از زندان اوین، در مقابل سفارت ایران در لندن دور هم جمع شدند و یك روز را در روزه و دعا بسر بردند.
افراد بسیاری از كلیساها و گروههای مختلف مسیحی با حضور و دعاهای خود این گردهمایی را حمایت كردند.
این گزارش حاكی است، افراد از كلیساها و سازمانهای مختلف از ساعاتی پس از ظهر در بیرون ساختمان اصلی سفارت ایران تجمع كردند. در این گردهمایی بیش از ۱۰۰ نفر حضور داشتند كه در پایان این گردهمایی كلیه شركت كنندگان دادخواستی را خطاب به سفیر ایران در لندن برای حمایت از مریم و مرضیه امضا كردند.
به گزارش خبرنگار fcnn، دراین مراسم كه به طور خاص توسط بانوان مسیحی برنامه‏ریزی شده بود، تمامی افراد با پوشیدن لباس‏های سفید در دعاها و پرستش‏های خود یگانگی‏شان را در مسیح نشان دادند. این در حال بود كه حوالی ساعت ۵ بعد از ظهر افراد بیشتری به این تجمع پیوستند كه با روشن كردن ۱۸۷ شمع به نشانۀ ۱۸۷ روز اسارت "مریم و مرضیه" خیابان لندن را روشن ساختند و پرستش‏ها و دعا برای كلیه زندانیان مسیحی در آغاز شب ببیشتر شد.پلیس از تمامی این گرهمایی راضی به نظر می‏رسید و به نظر چند تن از آنان این گردهمایی در نوع خود بی‏نظیر بود و تا كنون چنین جلسۀ دعایی در بیرون هیچ سفارتی برگزار نشده بود.

آزادی موقت بازداشت شدگان مسیحی با قرار وثیقه

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، هفت تن از نوكیشان مسیحی كه در زندان اوین بسر می بردند، سرانجام هر كدام از آنان با سپردن ۲ سند خانه بعنوان وثیقه بطور موقت آزاد شدند.
این بازداشت شدگان عقیدتی كه بدفعات از سوی ماموران امنیتی در مراكز اطلاعاتی در مورد عقاید و اعتقادات دینی شان تحت بازجویی قرار داشتند ، پس از گذراندن ۳۲ روز در بازداشتگاه زندان اوین در مورخه ۱۱شهریورماه ۱۳۸۸( ۲سپتامبر ۲۰۰۹) بطور موقت آزاد شدند.
مریم رازندی، اشرف امیدی، مهدی محمدی، مبینا لك، نریمان شریفی، شاهین ...، شهنام یارمحمدتوسكی؛ هویت شهروندان مسیحی است كه در روزهای آینده از سوی مراجع قضایی، تاریخ و زمان دادگاه به ایشان ابلاغ خواهد شد.
لازم به ذكر است، در تاریخ ۹ مردادماه سالجاری (۳۱ جولای ۲۰۰۹) ماموران نیروی انتظامی و امنیتی در یك اقدام هماهنگ و از پیش تعیین شده با هجوم به یك اجتماع از شهروندان مسیحی در منطقه ای در شمال تهران ۲۵ تن از آنان را باز داشت کردند. كه پس از انجام بازجویی و گرفتن مشخصات كامل فردی ۱۸ تن از آنان را بصورت موقت آزاد، و ۷ نفر باقیمانده را برای بازجوئیهای بیشتر به سلولهای انفرادی به زندان اوین انتقال دادند.
به گزارش fcnn.com همچنین در گزارشی از وضعیت ۴ تن از بازداشت شدگان در كلیسای خانگی در رشت كه پیش از این در تاریخ ۷ مرداد ماه ۱۳۸۸ ( ۲۹ جولای ۲۰۰۹) توسط مامورین امنیتی صورت گرفته بود حاكی است ، این شهروندان مسیحی پس از دستگیری و انتقال آنان به بازپرسی دادگاه انقلاب در آنجا تفهیم اتهام ( ارتداد) شده و پس از یكهفته هر كدام از آنان با سپردن وثیقه ای به مبلغ ۲۰ میلیون تومان بطور موقت تا اعلام زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

اطلاعیه كمپین بین المللی حقوق بشر در باره قتل سهراب

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گزارش داد که مقامات ايرانی، خانواده سهراب اعرابی، ۱۹ ساله، را پس از گذشت ۲۶ روز از ناپديد شدنش مطلع کردند که او در اثر تيراندازی به قلبش در جريان راهپيمايی کشته شده است.
پروين فهيمی؛ مادر سهراب که از اعضای مادران صلح است در اين مدت ۲۶ روز تلاش های گسترده ای برای کسب خبر در باره پسرش کرده بود و عکس های او را به همه زندانها، دادگاه ها و هر جايی که امکان داشته برده وخواستار روشن شدن وضعيت او شده بود.
سرانجام در شامگاه بيستم تيرماه، پس از برگزاری يادبود دهمين سال جنبش دانشجويی، داگاه انقلاب آنها را احضار کرد تا با مراجعه به اداره آگاهی از ميان عکس های فراوان اجساد، سهراب را شناسايی کنند. به گفته اعضای خانواده سهراب به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، جسد سهراب در روز ۲۹ خرداد ماه يعنی ۵ روز پس از ناپديد شدنش، به پزشکی قانونی تحويل داده شده است. سهراب اعرابی قرار بود که در تيرماه امسال در کنکور ورودی دانشگاه ها شرکت کند.سهراب اعرابی در اثر تيراندازی به قلبش کشته شده است اما هنوز معلوم نيست که آيا او اول مجروح شده و به بيمارستان منتقل شده و بعد فوت کرده است يا اينکه در همان جريان راهپيمايی و بلافاصله پس از تيراندازی کشته شده است.هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در مورد مرگ سهراب گفت:" اگر سهراب در اثر تيراندازی در روز ۲۵ خرداد ماه در خيابان کشته شده است، چرا جسد او در روز ۲۹ خرداد ماه تحويل پزشکی قانونی شده است؟" هادی قائمی با شدت تمام اعلام کرد که "ما خواستار يک تحقيق مستقل و يک پاسخگويی کامل در باره علت مرگ سهراب اعرابی و پيگيری مناسب توسط قوه قضائيه هستيم." قائمی تاکيد کرد که "اين تحقيق بايد روشن کند که مقامات منتظر چه چيزی بودند و چرا اين همه مدت طول کشيد تا به مادرسهراب خبر مرگش را بدهند."فقدان شفافيت و تاخير محاسبه شده در خبررسانی در باره مرگ بدون هيچ توضيح سهراب، تنها باعث شده است که نگرانی ها در باره سايرکسانی افزايش پيدا کند که ياجزو ناپديد شدگان هستند و يا بازداشت شدگانی که بدون هيچ ارتباطی با خانواده و وکيل در وضعيت بی ارتباط با دنيای خارج به مدت يک ماه در بازداشت هستند. خبری مبنی بر بازداشت حدود ۱۹۰ نفر در جريان تظاهرات در روز ۱۸ تير نيز اين نگرانی ها را شدت داده است.هادی قائمی در باره اين نگرانی ها گفت:" بسياری از خانواده ها در وحشت هستند که به آنها هم خبر مرگ عزيزانشان را در راهپيمايی ها بدهند در حاليکه حقيقت همچنان مبهم بماند." هادی قائمی تاکيد کرد که " علاوه بر همه اينها، بی خبری از وضعيت ناپديد شدگان، برای خانواده آنها يک شکنجه است."

نقشه خداوند برای ايران و ایرانیان چیست؟

منبع فایل صدا: سایت خدمات جهانی فارسی زبان
خدا برای ایران چه نقشه ایی دارد؟
كتاب ارمیا از تورات كه ۲۶۰۰ سال پیش نوشته شده خداوند در آنجا پیشگویی ها و قولهایی در خصوص ایران و ایرانیان داده است.
حوادث تاریخی كه در ایران اتفاق افتاده و همچنین در حال انجام است از كنترل خدای پر مهر و محبت خارج نیست.
خداوند ایران و ایرانی را دوست دارد و برای آن بر طبق كلامش نقشه ها دارد.
"معلم كلام كشیش هرمزشریعت" با استناد به كتاب ارمیا این موضوع را برای ما بیان می كنند.
در كتاب ارمیا نبی كه در ابتدای‌ سلطنت‌ صدقیا پادشاه‌ یهودا نازل‌ شده‌، كلام‌ خداوند درباره‌ عیلام‌ از باب ۴۹ آیه ۳۵ تا ۳۹ چنین می فرماید.
کلام خدا درباره عیلام
«یهوه‌ صبایوت‌ چنین‌ می‌گوید: اینك‌ من‌ كمان‌ عیلام‌ و مایه‌ قوّت‌ ایشان‌ را خواهم‌ شكست‌. ۳۶ و چهار باد را از چهار سمت‌ آسمان‌ بر عیلام‌ خواهم‌ وزانید و ایشان‌ را بسوی‌ همه‌ این‌ بادها پراكنده‌ خواهم‌ ساخت‌ به‌ حدی‌ كه‌ هیچ‌ امّتی‌ نباشد كه‌ پراكندگان‌ عیلام‌ نزد آنها نیایند. ۳۷ و اهل‌ عیلام‌ را به‌ حضور دشمنان‌ ایشان‌ و به‌ حضور آنانی‌ كه‌ قصد جان‌ ایشان‌ دارند مشوّش‌ خواهم‌ ساخت‌. و خداوند می‌گوید كه‌ بر ایشان‌ بلا یعنی‌ حدّت‌ خشم‌ خویش‌ را وارد خواهم‌ آورد و شمشیر را در عقب‌ ایشان‌ خواهم‌ فرستاد تا ایشان‌ را بالكلّ هلاك‌ سازم‌. ۳۸ و خداوند می‌گوید: من‌ كرسی‌ خود را در عیلام‌ برپا خواهم‌ نمود و پادشاه‌ و سروران‌ را از آنجا نابود خواهم‌ ساخت‌. ۳۹ لیكن‌ خداوند می‌گوید: در ایام‌ آخر اسیران‌ عیلام‌ را باز خواهم‌ آورد.»

تکلیف آنهایی که هرگز درباره مسیح نشنیده اند چیست؟

این عقیده که رهایی و نجات تنها از طریق مسیح امکانپذیر است در عهد جدید نیز تاکید شده است (برای نمونه می توانید به آیات اعمال رسولان ۴: ۱۲ , افسیسیان ۲: ۱۲ مراجعه نمایید.) این اعتقاد باعث می شود که سوالات زیادی درباره تقدیر و سرنوشت افرادی که تا به حال بشارت انجیل را نشنیده اند مطرح شود.
حال باید دید که مشکل اصلی چیست. جامع گرایانها (Universalist) دلایلی ارائه می کنند و بیان می دارند که دو نظریه زیربا هم ازلحاظ منطقی ناسازگار هستند:۱- خداوند تماما قدرت مطلق و محبت است. ۲- برخی از مردم هرگز در مورد کلام خدا نمی شنوند و به همین دلیل نجات نمی یابند.اما به چه علت ۱ و ۲ با هم ناسازگارند؟ اگر این افراد ادعا می کنند که این دو نظریه از لحاظ مفهوم با هم در تضادند حتما دلایلی دارند که بیان نمی دارند و مخفی نگاه می دارند زیرا ناسازگاری آشکاری در بین این دو قضیه وجود ندارد.
با وجود اینکه جامع گرایانها آماده ارائه دادن دلایل خود نیستند، منطق مسئله را می توان از طریق نکات زیر مورد بررسی قرار داد: ۳. اگر خداوند قدرت مطلق است می تواند دنیایی را خلق کند به طوری که در آن همه کلام خدا را بشنوند و بدون پرداخت هیچ بهایی نجات یابند.۴. اگر خداوند تماما محبت است دنیایی را ترجیح می دهد که در آن همه کلام خدا را بشنوند و رایگان نجات یابند. اما آیا هر دوی این نظریه ها لزوما درست هستند؟ مثلا فرضیه ۳ را در نظر بگیرید، مسلما خداوند می توانست جهانی را خلق کند که در ان همه کلامش را بشنوند اما از آنجایی که مردم برای زمان طولانی در آزادی هستند هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام افراد در چنین جهانی بدون پرداخت هیچ بهایی نجات یابند. در حقیقت هیچ دلیلی وجود ندارد تا این طور فکر کنیم که تعادل و توازن میان افراد دارای نجات و افراد فاقد نجات در چنین جهانی بهتر از توازن میان این دو دسته در جهان واقعی است. پس این نظریه به کلی نادرست است.اما در رابطه با نظریه چهار چه می توان گفت؟ ایا این نظریه لزوما درست است؟ بیایید اینگونه فرض کنیم که جهانهای گوناگونی از نظر خداوند وجود داشته باشند که در آنها افراد همه به راحتی درباره بشارت انجیل بشنوند و آزادانه آن را بپذیرند. حال باید دید که ایا این مسئله که وجود خداوند سرتاسر محبت است باعث می شود که او برخی از این جهانی ها را به جهانی که افراد در آن نجات نمی یابند ترجیح دهد؟ خیر لزوما در چنین جهانهایی نیز نقصهایی وجود دارد که آنها را مطبوع نمی سازد. برای مثال فرض کنید که در دنیایی که همه آزادند و به کلام خدا ایمان دارند و نجات یافته اند افراد زیادی وجود نداشته باشند و عده ای انگشت شمار باشند. آیا خدا باید چنین جهانهایی را که در آن افراد کمی وجود دارند به جهانی که در آن افراد زیادی به کلامش ایمان دارند و نجات یافته اند و برخی نیز آنرا آزادانه رد می کنند و از نجات محروم می شوند ترجیح دهد؟ خیر بنابراین این نظریه نیز کاملا درست نیست.از آنجایی که خداوند وجودی سرشار از عشق و محبت دارد می خواهد که افراد بیشتری تا جایی که ممکن است نجات یابند و افراد کمی از نجات محروم بمانند. پس هدف او رسیدن به تعادل میان این دو گروه می باشد به طوری که عده بیشتری در راه به دست آوردن تعداد مشخصی از نجات یافتگان نجات را از دست ندهند. ممکن است خداوند برای اینکه گروهی از مردم را که نجات یافته اند خلق کند لازم باشد که گروهی را نیز خلق کند که فاقد نجات باشند. شاید اینطور برداشت شود که خداوندی که سرتاسر محبت است ممکن نیست افرادی را خلق کند که از ابتدا می داند که آنها نجات را نخواهند یافت. اما چه کسی نجات خواهد یافت اگر تنها گروه خاصی کلام خدا را شنیده باشند؟ ما از کجا بدانیم که چنین افرادی وجود دارند؟ پس منطقی است اگر اینطور تصور کنیم که افرادی که هرگز درباره کلام خدا نشنیده اند اگر حتی درباره آن می شنیدند نیز به آن ایمان نمی آوردند. حال اگر اینگونه به قضیه بنگریم که خداوند اینطور در نظر گرفته که افرادی که درباره کلامش نشنیده اند افرادی هستند فاقد نجات و حتی اگر در مورد آن می شنیدند باز هم به آن ایمان نمی آوردند، می توانیم اینگونه نتیجه گیری کنیم که:خداوند جهانی را خلق کرده که در آن توازنی مناسب میان افراد نجات یافته و افراد فاقد نجات وجود دارد و افرادی که هرگز درباره کلام خدا نمی شنوند و نجات نیافته اند حتی اگر کلام خدا را می شنیدند نیز به آن ایمان نمی آوردند، تا حال این نظریه درست است و نشان میدهد که هیچ تضادی میان قدرت و محبت خداوند و این حقیقت که افرادی که درباره کلام خدا نمی شنوند فاقد نجات هستند وجود ندارد.
Chad Owen Brand
مركز پژوهش های مسیحی

مفهوم پنطیکاست و اعمال روح القدس

پنطیکاست؛ این کلمه برای هر مسیحی، در هر جا، یادآور منظره ی پرشکوه قرارگیری زبانه‌های آتش بر سر مسیحیان اولیه و افاضه ی عطای شگفت‌انگیز زبان‌ها به‌عنوان نشانه ی افاضه ی روح‌القدس می‌باشد.
این رویدادها در باب دوم کتاب اعمال رسولان ثبت شده است. اما آیا یادآوری این صحنه ی حیرت‌انگیز کافی است؟ آیا نباید معنی عمیق‌تر این رویداد را جستجو کرد؟ این واقعه چه مفهومی برای آنانی که آنجا حاضر بودند، داشت؟ و امروز چه مفهومی برای ما دارد؟
"کمی بعد از مرگ،عیسی به شاگردان خود گفت: ( اما آن مدافع، یعنی روح القدس که پدر او را به نام من می فرستد، او همه چیز را به شما خواهد آموخت و هر آن چه من به شما گفتم به یادتان خواهد آورد) (یوحنا ۱۴: ۲۶).
و اما پیغام این است:
آن روحی كه مسیح را از مردگان برخیزانید تا قوت بی نهایت كه برای بسیاری نامفهوم است ، همان روح امروز می خواهد در بدن و هیكل تو در پری عمل كند

مسیحیت در ایران باستان ( بخش یکم )

بخش یكم - دکتر بزرگمهر وزیری

سرزمین ایران از دیرباز زادگاه و گذرگاه باورها و جهان بینی های بسیار بوده است . بسیاری از این باورها به شکل دین های رسمی و سازمان یافته شکل گرفتند و گروهی دیگر در چارچوب اندیشه های سیّال و چندان تعریف نشده زاده شده و به زندگی خود ادامه داده اند . در کنار باورها و اندیشه هائی که از ایران سرچشمه گرفته اند ، باورهائی که ریشۀ آنها در سرزمین های دیگر خاورمیانه و یا آسیای خاوری بوده است ، امکان رشد و گسترش یافته اند.
از میان دین های ایرانی می توان از مهرپرستی ( میترائیسم) ، مزداپرستی( آئین زرتشتی) و آئین مانی نام برد. آئین مزدک که در دوران پادشاهی قباد و خسرو انوشیروان پادشاهان ساسانی رواج یافت ، اگرچه در بستر باورهای دینی حرکت می کرد ولی بیش از آن که ماهیت دینی داشته باشد ، یک جنبش اصلاحات اجتماعی بود که فرصت چندانی برای رشد و گسترش نیافت و سرکوب شد. در سدۀ نوزدهم میلادی ، ایران شاهد شکل گرفتن جنبش های دینی بابی و بهائیت بود . اگرچه بنیانگزاران بهائیت ایرانی بودند و آغاز این جنبش ها نیز از ایران بود ، ولی بهائیت در واقع شاخه ای از اسلام به شمار می رود ، بنابراین ماهیّت ایرانی آن قابل بحث است .
از میان باورهای غیر ایرانی که در ایران باستان رواج یافتند می توان از آئین بودا ئی و مسیحیت و اسلام نام برد. تفاوت اصلی میان گسترش دین اسلام با آئین بودا و مسیح در این بود که استیلای اسلام بر ایران به دنبال شکست های نظامی ایرانیان از عرب ها و به زور شمشیر و با تهدید به قتل و یا پرداخت مالیات های سنگین انجام پذیرفت . در حالی که گسترش آئین بودا ئی و مسیحیت بدون خشونت و بر اثر فعالیت مبلّغان دینی انجام گرفت . یهودیان اگرچه بیش از ۲۷۰۰ سال در ایران زندگی کرده اند ، به این دلیل که می خواسته اند هویت قومی خود را حفظ کرده و از آمیختگی با اقوام دیگر تا آنجا که ممکن بوده ، خودداری کنند ،
هرگز تلاشی برای تبلیغ دین خود به غیر یهودیان به کار نبرده اند . پس از استیلای عرب ها بر ایران ، جنبش های استقلال طلبانۀ بسیاری در ایران شکل گرفت که بسیاری از آنها در بستر باورهای دینی حرکت می کردند.
بسیاری از آگاهی های تاریخی ما دربارۀ ایران باستان بر مدارک و منابعی که تاریخ نویسان و نویسندگان غیر ایرانی نوشته اند استوار است . می دانیم که ایرانیان آن چنان که یونانیان و رومیان به نوشتن تاریخ دلبستگی داشته اند به تاریخ نویسی نپرداخته اند و آن دسته از یادداشت ها و تاریخ های رسمی نیز که در دربارهای پادشاهان نوشته می شد ، یا توسط بیگانگان و یا توسط خود ایرانیان نابود شده اند . این تنها بیگانگانی چون اسکندر نبوده اند که تخت جمشید و کتاب خانۀ آنرا سوزاند . ساسانیان نیز که خود قومی ایرانی بودند ، پس از شکست دادن اشکانیان که آنها نیز ایرانی بودند و نزدیک به پانصد سال بر ایران پادشاهی می کردند ، چنان آثار آنها را نابود کردند که شاعری چون فردوسی آشکارا می گوید که از اشکانیان جز نام چیزی نشنیده است
فردوسی تنها نام چند تن از شاهان اشکانی را ذکر می کند و می گوید که آنها از نسل آرش ، بوده اند که احتمالاً همان اَرَشک است .
کنون ای سراینده فرتوت مرد سوی گاه اشکانیان بازگرد چه گفت اندرین نامۀ باستان که گوینده یاد آرد از داستان پس از روزگار سکندر جهان چه گوید که را بود و تخت مهان ... چو کوتاه شد شاخ و هم بیخشان نگوید جهاندیده تاریخشان ازیشان به جز نام نشنیده ام نه در نامۀ خسروان دیده ام
آنچه ما در بارۀ دوران اشکانی می دانیم ، عمدتاً بر منابع غیر ایرانی استوار است .
تولّد عیسا مسیح در زمان پادشاهی فرهاد چهارم و یا به روایتی فرهاد پنجم ، پادشاه اشکانی و به صلیب کشیده شدن عیسا مسیح در زمان پادشاهی اردوان سوم که از سال های ۱۱ تا ۳۸ میلادی پادشاهی می کرد روی داد. اشکانیان یا پارت ها ، یکی از تیره های ایرانی بودند که از سرزمین های شمال خاوری ، یعنی خراسان بزرگ برخاستند و جانشینان اسکندر را شکست داده و دوباره یک شاهنشاهی ایرانی برپا کردند . بنیانگـزار این دودمان پادشاهـی " اَشک" یا " اَرَشک" نام داشت و از این رو، جانشینان او نام اشکانیان را برای خود برگزیدند . نام کنونی شهر "عَشق آباد" در کشور ترکمنستان نیز در اصل "اَشک آپات" بوده است . یکی از ویژگی های دوران پادشاهی اشکانی احترام به دین های گوناگون و آزادی مردم در شیوه های پرستش خود بوده است . اشکانیان نزدیک به پانصد سال از سال های ۲۵۰ پیش از میلاد تا سال ۲۲۴ یا ۲۲۶ میلادی بر ایران فرمانروائی کردند . در زمان آنها به فرهنگ و تمدن یونانی توجه زیادی می شد. دوران پادشاهی از یک جهت نیز قابل توجه است ، زیرا برای نخستین بار در تاریخ ایران ، یک دموکراسی نسبی برقرار بود و مجلسی به نام " مِهستان" وجود داشت که با شرکت شاهزادگان و بزرگان کشور برگزار می شد و تا انداره ای در کنترل قدرت مطق پادشاه موثر بود. در آن زمان ایران و روم دو امپراتوری بزرگی بودند که بر جهان فرمانروائی داشتند و اغلب درگیر جنگ های طولانی با یکدیگر می شدند.
پس از به صلیب کشیده شدن عیسا مسیح ، شاگردان وی در سرتاسر آسیا و اروپا پراکنده شدند . پادشاهان
اشکانی به دو دلیل از مبشران مسیحی پشتیبانی می کردند . نخست این که پادشاهی آنان برپایۀ آزادی های دینی و احترام به همۀ باورها استوار بود و دیگر این که روم ، دشمن سرسخت آنها به شمار می رفت و پشتیبانی از مسیحیان از دیدگاه سیاسی نیز می توانست برای آنها سودمند باشد .
مبشران مسیحی در ایران با استقبال گرم مردم رو به رو شدند ، زیرا پیام مهر و عشق و بخشایش مسیح ، گذشته از آن که با خُلق وخوی توده های مردم ایران هماهنگی داشت . با اندیشه های و آموزه های آئین میترا یا آئین مهر که یکی از دین های باستانی ایران بود و در میان توده های مردم طرفداران بسیار داشت ، سازگار و همنوا بود . بدین سان مسیحیان در ایران نزدیک به دویست سال آزادی عمل و تبلیغ داشتند و گروه های بی شماری از ایرانیان به این کیش گرویدند . مراکز بزرگ مسیحیان استان های باختری و همچنین سرزمین های شمال خاوری ایران بود.
در آغاز سدۀ سوم میلادی فضای دینی ایران و به دنبال آن خاورمیانه و اروپا دگرگون شد . در ایران ، اردشیر بابکان که فرمانروای یکی از تیره های ایرانی در پارس بود و روابط خانوادگی نزدیکی با پیشوایان زرتشتی داشت ، سر به شورش برداشت و با اردوان پنجم ، اخرین پادشاه اشکانی جنگید. در سال ۲۲۴ میلادی در جنگ سختی که میان سپاهیان اردشیر و اردوان پنجم روی داد ، اردوان به سختی شکست خورد . اردشیر به پیروزی رسید و خود را شاهنشاه نامید و دودمان پادشاهی ساسانی را بنیاد گذاشت . با به روی کار آمدن ساسانیان ، برای نخستین بار در تاریخ ایران ، آئین زرتشت به صورت دین رسمی درآمد . پیش از آن در دوران پادشاهان هخامنشی و اشکانی ، اگرچه دین زرتشتی در ایران رواج داشت ولی پیروان دین های دیگر نیز در تبلیغ و برگزاری مراسم خود آزاد بودند. اردشیر بابکان خود را نمایندۀ خدا بر روی زمین و صاحب " فَرۀ ایزدی" اعلام کرد. سنگنوشته ها و کنده کاری های بر روی سنگ که در نقش رستم فارس به جای مانده است و با ترجمۀ یونانی نیز همراه است دربردارندۀ این پیام است که اردشیر با پشتیبانی اهورامزدا به پادشاهی رسیده است . ساسانیان، اشکانیان را بیگانه پرست اعلام کرده و آثار آنها را نابود کردند . ساسانیان خود را از نسل هخامنشیان می دانستند .
پیروزی های اردشیر و به ویژه پیروزی های فرزندش شاهپور که والرین امپراتور روم را در سال ۲۶۰ میلادی شکست داده و به اسارت گرفت ، پایه های دولت ساسانی را تقویت کرد. رهبر روحانیون زرتشتی یا موبدان موبد در آن زمان شخصی بود به نام " کارتیر" که دارای نفوذ و قدرت بسیاری در دستگاه رهبری ساسانی بود . اردشیر بابکان و پسرش ، قدرت روحانیون زرتشتی را کنترل می کردند ولی با این همه تعصبات دینی در دوران پادشاهی شاهپور یکم به اوج خود رسید . " مانی" پیامبر ایرانی که آئین خود را با الهام از دین های زرتشتی ، مسیحی، بودائی و باورهای بابلیان پایه گزاری کرده و در ایران و سرزمین های همسایه پیروان بسیاری پیدا کرده بود ، براثر فشار موبدان زرتشتی به طرز دردناکی کشته شد.
برقراری نظام طبقات اجتماعی : درباریان ، موبدان و دبیران ، ارتشتاران ، صنعتگران و کشاورزان ، که به سود اقلیّت های صاحب نفوذ و به زیان بیشتر مردم شکل گرفته بود ، با گذشت زمان سبب ناخرسندی توده های مردم گردید.
آئین مسیح و جاذبه های عرفانی آن بسیاری از ایرانیان را به سوی خود کشید . در حالی که در آئین زرتشتی ساسانی ، پادشاه رابط خدا و بندگان خدا بود. در مسیحیت ، انسان فرزند خدا شناخته می شد و رابطۀ او با خدا یک رابطۀ مستقیم به شمار می آمد . از دیدگاه اجتماعی نیز مسیحیت در دل خود ، نوعی سوسیالیسم بود و قدرت مالکان بزرگ و ثروتمندان را به هیچ می انگاشت ." و همه‌ ايمانداران‌ با هم‌ مي‌زيستند و در همه‌ چيز شريك‌ مي‌بودند و املاك‌ و اموال‌ خود را فروخته‌، آنها را به‌ هر كس‌ به‌ قدر احتياجش‌ تقسيم‌ مي‌كردند. و هر روزه‌ در هيكل‌ به‌ يكدل‌ پيوسته‌ مي‌بودند و در خانه‌ها نان‌ را پاره‌ مي‌كردند و خوراك‌ را به‌ خوشي‌ و ساده‌دلي‌ مي‌خوردند. و خدا را حمد مي‌گفتند و نزد تمامي‌ خلق‌ عزيز مي‌گرديدند و خداوند هر روزه‌ ناجيان‌ را بر كليسا مي‌افزود." اعمال رسولان فصل دوم آیه های ۴۴ تا ۴۷. در حالی که در آئین زرتشت ، داشتن ثروت نه تنها مانعی برسر راه رستگاری به شمار نمی آمد بلکه گرامی هم شناخته می شد.
در سال ۳۱۳ میلادی هنگامی که کنستانتین امپراتور روم ، مسیحیت را به عنوان دین رسمی روم اعلام کرد ، سیاست با مسیحیت آمیخته شد و پیامد این آمیختگی آزار و جفای ایرانیان مسیحی در شاهنشاهی ساسانی بود. آزار مسیحیان در ایران پیرو شرایط سیاسی بود ، زیرا در همان دوران سخت گیری های دینی ، یهودیان در ایران از آزادی برخوردار بودند.
این که نخستین ایرانیان مسیحی چه کسانی بوده اند ، آگاهی های چندانی نداریم ولی می دانیم که در شورای نیسیه (نیقیه) که در سال ۳۲۵ میلادی برگزار گردید و در جریان آن " پذیره نیسیه" که از آن به عنوان " اعتقادنامه نیقیه" هم نام برده شده است (Creed of Nicea)دست کم یک ایرانی به نام یوحنای پارسی (John of Persis) حضور داشته و از وی نام برده شده است . در سال ۴۱۰ یک مرکز مسیحی (Synod) در تیسفون پایتخت ساسانیان برپاشد. پایتخت ایران به عنوان مرکز مسیحیت در شاهنشاهی ایران به رسمیت شناخته شد . مراسم با دعائی برای یزدگرد یکم ساسانی آغاز گردید.
در سال های پایانی سده ششم میلادی ، از ۶ استان یا ایالت به عنوان استان های مسیحی نام برده می شود . از جمله : ری ، اَبَرشهر ، مرو و هرات که پیشینۀ جوامع مسیحی آنها به چند صد سال می زسیده ، نام برده شده است . در سال ۶۵۱ میلادی اسقف مرو آرامگاهی برای یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی ، اختصاص داد.
در سرزمین های ایرانی ، بیرون از شاهنشاهی ساسانی ، جوامع مهم و بزرگ مسیحی وجود داشت . در سُغد (Sogodia) ترجمه های بسیاری از زبان سریانی ( آرامی) به دست آمده است . از همان آغاز دوران اسلامی از اجتماع بزرگ مسیحیان نسطوری (Nestorian) نام برده شده است . مسیحیت در سمرقند تنها در سدۀ پانزدهم میلادی یعنی حدود پانصد سال پیش ریشه کن شد . مسیحیان توسط مسلمانان یا کشته شدند و یا به ناچار برای نجات جان خود ، تن به پذیرش اسلام دادند . در ایالت سین کیانگ ، در خاور ، سرزمین چین که هم مرز با سرزمین های ایرانی بود ، قطعاتی از مزامیر که از زبان آرامی به زبان پهلوی ترجمه شده اند ، یافت شده است . این ترجمه به سدۀ ششم میلادی تعلق دارد.
همچنان که اردشیر بابکان ، سردودمان ساسانی ، پیروزی خود را نتیجۀ یاری اهورامزدا می داند ، کنستانتین امپراتور روم نیز در نامه ای که به شاهپور دوم ( شاهپور بزرگ) می نویسد ، شکست والرین پادشاه روم را ازشاهپور یکم ، به دلیل آزار دادن مسیحیان توسط والرین می داند . کنستانتین سپس در ادامۀ نامۀ خود می نویسد : اکنون عیسا مسیح مدافع امپراتوری روم است و قدرت وسپر او ، روم را در برابر حملات شاهپور دوم حفظ می کند .
شاهپور دوم نهمین پادشاه ساسانی بود که پس از مرگ پدرش هرمز دوم به پادشاهی رسید . پس از مرگ هرمز ، بزرگان ایران پسر بزرگ او را کشتند ، پسر دومش را نابینا کردند و پسر سومش را زندانی کردند که بعدها به روم گریخت. در نتیجه تاج شاهی را برای فرزندی که یکی از زنان هرمز دوم آبستن بود در نظر می گیرند . این زن یهودی بود . شاهپور دوم شاید تنها کسی در تاریخ باشد که پیش از تولد و در زهدان مادر پادشاه شناخته شد . تا زمانی که شاهپور به سن بلوغ رسید ، مادرش و درباریان ، کشور را اداره می کردند ، ولی پس از آن ، وی یکی از پرقدرت ترین پادشاهانی شد که تاریخ ایران به خود دیده است . شاهپور دوم از ۳۰۹ تا ۳۷۹ میادی پادشاهی کرد.
به دلایل سیاسی ، در دوران شاهپور دوم ، آزار و جفای ایرانیان مسیحی شدت گرفت . "جفای بزرگ" که در سال ۳۳۹ میلادی در ایران آغاز شد و سال ها به به درازا کشید ، بسیاری از مسیحیان وفادار به پادشاه ایران دربر گرفت . یکی از این افراد وفادار به شاه ، به نام " گُشت آزاد" به هنگام اعدامش درخواست کرد تا اعلام شود که اعدام وی به خاطر دینش بوده است و نه به سبب وفادار نبودن به شاهنشاه.
پس از مرگ کنستانتین ، برادرزاده اش جولیان(Julian) که به جولیان مرتد (Julian the Apostate)معروف است به امپراتوری رسید . وی کوشید تا مسیحیت را براندازد و آئین بت پرستی پیشین را رواج دهد. جولیان در جنگ با شاهپور دوم به سختی شکست خورد و کشته شد . برخی از تاریخ نویسان ، نوشته اند زمانی که پیکان یکی از تیراندازان پارسی ، جولیان را از پای درآورد ، جولیان ناله کنان فریاد زد : " تو بر من پیروز شدی ، ای جلیلی!" که منظور وی از جلیلی ، عیسا مسیح بود . جانشین وی جوویان (Jovian) در شرایط تحقیر آمیزی با شاهپور دوم صلح کرد ، سرزمین های بسیاری را به ایران واگذار کرد و قول داد که از دخالت در امور ارمنستان خودداری کند. جوويان مسيحيت را دوباره آئین رسمی روم کرد. شاهپور دوم پس از این پیروزی از آزار ایرانیان مسیحی دست برداشت و آنان را به رسمیت شناخت.
دوران پادشاهی یزدگرد یکم ساسانی( ۳۹۹ تا ۴۲۱ میلادی)، دوره آسان گیری دینی بود، او از مسیحیان و اقلیت های دینی دیگر پشتیبانی می کرد. شهبانوی وی ، " شوشان دخت" که مادر بهرام پنجم یا بهرام گور بود ، دختر رهبر یهودیان ایران بود . راه و روش یزدگرد ، سبب شد تا روحانیون زرتشتی وی را " بزهکار" یعنی گناهکار بنامند . که پس از اسلام نیز ازوی با عنوان " اثیم" نام برده شده است . دریغا که ایرانیان مسیحی از آزادی های دوران یزدگرد به درستی بهره نگرفتند. "اَبداس" اسقف تیسفون پایتخت ساسانیان ( در برخی از منابع تاریخی اسقف شهر شوش) دستور داد تا یکی از آتشکده های زرتشیان ویران گردد . زمانی که زرتشتیان به پادشاه شکایت بردند ، یزدگرد به اسقف دستور داد تا آتشکده ای را که ویران کرده بود ، بازسازی نماید ، ولی اسقف از فرمان پادشاه سرباز زد . این نافرمانی بهانه ای در اختیار مخالفان مسیحیت قرار داد تا پادشاه را قانع سازند که کلیساها را ویران کنند.

علت وجود فرقه های مختلف در مسیحیت چیست؟

اگر شما به کتاب راهنمای تلفن نگاه کنید می توانید لیست بزرگی از کلیساهای مختلف را بیابید. حتی در درون فرقه های مختلف نیز تنوع زیادی وجود دارد. خداوند ما عیسی مسیح یک بار برای پیروان خود دعا نمود که همگی آنها یکی خواهند بود (یوحنا ۱۷).
اما آنچه را که امروزه شاهد آن هستیم چیزی غیر از این یگانگی و یک دستگی می باشد. چرا ما باعث این چند دستگی شده ایم؟
آیا این وضعیت نشان دهنده این واقعیت نیست که مسیحیت به بخشهای متعددی تقسیم شده است؟
شاید بهتر باشد که نگاهی مجدد به این قضیه داشته باشیم و به آن از منظر دیگری بنگریم.
بسیار مهم است که بدانیم آیا وجود فرقه ها مثبت است یا خیر؟ فرقه ها معمولا زمانی که کلیساها در جستجوی برقراری رابطه با یکدیگر بوده اند و زمانی که گروه های مختلف مسیحی به هم الحاق شده اند به وجود آمدند و این ایده دقیقا در راستای تحقق اهداف کتاب مقدس و آموزش های آن می باشد. (اعمال رسولان ۱۱: ۲۷-۳۰).
اغلب فرقه ها شروع به حرکت های جدیدی نمودند و سرانجام جنبشهایی شکل یافته در قرن ۱۶ منجر به این شد تا به تعلیمات گذشته در زمینه قضاوت و توجیه به وسیله ایمان و قدرت خداوند در نجات و رستگاری با دیدی جدید نگریسته شود. بعدها افرادی که وابسته به کلیسای مشایخ پروتستان بودند تحت فشار جریان لیبرالیسم قرار گرفته و گروه های جدید محافظه کاران پروتستان شکل گرفتند که به سنتها پایدار بودند. دیگر فرقه ها نیز تجربه مشابهی داشتند. طرفداران فرقه تعمید دهندگان با تغییر شکل در سنتها ظاهر شدند به این نحو که ادعا می کردند که تغییر قوانین مربوط به توجیه ایمانی باید در کلیسا به کار برده شود. در قرن ۲۰ نیز "پنطیکاستیها و کاریزماها گروه های جدیدی را بر مبنای درکشان از روح و هدایای روحانی بنا کردند.حال در نهایت می خواهیم ببینیم که این تنوع و گوناگونی در کلیساها خوب است یا خیر؟
همانطور که می دانیم برای هر کلیسایی حیاتی است تا مطالبی که در آن تدریس می شود اشتباه نباشند. اغلب معلمانی که عهد جدید را به اشتباه بیان می کنند و درس می دهند مورد تادیب قرار گرفته اند و یا به حال خودشان گذاشته شدند تا عقایدشان را در کلیساهایی که خودشان اداره می کنند بیان دارند. (اول تیموتاوس ۱: ۱۹-۲۰ و اول یوحنا ۲: ۱۹).
رهبران قدیمی کلیساها نیز پیش بینی کرده اند که زمانی فرا می رسد که زمان ترک عقیده و آیین است و این همان زمانی است که معلمانی که تعالیم غلط می دهند قدرت و نفوذ زیادی در کلیساها خواهند داشت (دوم تیموتاوس ۳: ۱-۹) در این زمانها بر مسیحیان هوشیار لازم است که خودشان را از چنین کلیساهای دروغین جدا نمایند.در نهایت بحث هدف ما این نیست که بگوییم جدایی ها و تقسیم هایی که در گروههای مسیحی هستند همگی مستدل هستند ولی مهمترین و بهترین کاری که می توان انجام داد این است که تعلیمات کلیسایی را مورد بررسی قرار داد و دید که آیا با تعلیمات کتاب مقدس در تناقض است یا خیر و در آخر نکته مهمی که باید به خوبی درک کنیم آن است که «در زندگی مسیحیان بر روی همه چیز لزوما با یکدیگر اتفاق نظر نخواهند داشت.»
Charles Draper

سنگسار اسلامی،چه كسی باید سنگ اول را بزند؟

فیلم هالیوودی "سنگسار ثریا م". که به تازگی فعالیت تبلیغاتی خود را برای اکران در ایالات متحده آمریکا شروع کرده است از راه نرسیده با واکنشهای رسانه ای بسیاری در آن کشور روبرو شده است.
به گزارش شبکه خبری مسیحیان فارسی زبان به نقل از پایگاه اینترنتی به نام رویدادهای انسان ( Human Events.com) که تحت عنوان عجیب سر فرماندهی تندروهای زیر زمینی کار میکند ، رابرت اسپنسر مدیر سازمانی به نام دیده بان جهاد ( Jahad Watch ) طی مقاله ای در روز اول جولای با اشاره به فیلم سنگسار ثریا م. به مسئله سنگسار از دیدگاه اسلام پرداخته است .
شخص مذکور در مقاله خود با عنوان " آیا هالیوود مسئله سنگساردر اسلام را درست متوجه شده است ؟ " ، ابتدا اشاره ای دارد به سخنان شهره آغداشلو بازیگر زن فیلم در مراسم معرفی آن فیلم به رسانه ها . او می نویسد : شهره آغداشلو که در این فیلم نقش دوست و فامیل نزدیک ثریا را بازی میکند گفته است ، مجازات سنگسار از دوران عصر حجر وجود داشته است و در ادیان مختلف نظیر یهودیت ، مسیحیت و اسلام مورد استفاده قرار گرفته . در حالیکه در قرآن اثری از آن نیست و از چنین مجازاتی در آن کتاب اسمی برده نشده است .
او همچنین گفته که این یک رسم منسوخ و پوسیده اجتماعی است که بعدها توسط شارعان قوانین اسلامی به سرقت رفته و نادرستانه به عنوان یک قانون اسلامی جا زده شده است .
اسپنسر در رد سخنان خانم آغداشلو می نویسد : عمر خلیفه دوم اسلام از این میترسید که روزی مسلمانان بگویند لغت رجم ( کلمه عربی به معنی سنگسار ) در قرآن نیامده است ،بنا بر این تصریح کرد که چون محمد در قضاوتهای خود از این مجازات برای کیفر زناکاران استفاده میکرده است ، پس رجم یک سنت اسلامی است . او از این نتیجه میگیرد که چون سنگسار بخشی از سنت اسلامی است پس مسلمانان مجاز هستند از آن به عنوان یکی از اشکال تنبیه مجرمان استفاده کنند .
آقای اسپنسر بعد ادعا میکند که مجازات سنگسار در انجیل نیز آمده است و عیسی با گفتن جمله " اجازه بدهید اولین سنگ را کسی بزند که گناهی مرتکب نشده است " به کسانی که ازاو میخواستند رای به مجازات یک زن زناکار بدهد ، در واقع بر صحت مجازات سنگسار مهر تائید زده است !
البته ایشان به این موضوع اشاره نمیکند که حکم عیسی مسیح درباره آن زن چه بود و عیسی چگونه با بیان این جمله متهم را از دست عاشقان سینه چاک شریعت در آن زمان نجات داد و با بخشیدن او به همه نشان داد که باید بخشش را جایگزین مجازاتهای سنگدلانه نظیر سنگسار کرد ودر واقع این نوع مجازات واصولا هر نوع مجازات سخت دیگری را با جایگزینی بخشش برای همیشه نقض کرد تا همه بدانند این اعمال مورد پسند خدا نیست .
پس از آن نویسنده مقاله به نقدی که از " کوین توماس " در روزنامه واشنگتن تایمز بر فیلم "سنگسار ثریا م." منتشرشده است می پردازد و از او نقل میکند که نوشته : مسلمانان عمل سنگسار را بر اساس متون اسلامی و آموزه های آن دین به عنوان یک اعتقاد مذهبی انجام میدهند و این قابل تغییر نیست به جز اینکه به روشهای معمول ومورد قبول مراکز اسلامی مورد نقد روحانیون و کارشناسان اسلامی قرار گیرد و در صورت توافق ایشان به عدم ضرورت آن از متون تعلیمات اسلامی حذف گردد .مسیحیان و پیروان سایر ادیان در این مورد کاری نمیتوانند و نباید بکنند ! در پایان نویسنده مقاله با مقایسه سخنانی که از آغداشلو و کوین توماس نقل کرده نتیجه گیری میکند که هردوی آنها در بررسی و تحلیل خود از مسئله سنگسار راه انحرافی را پیموده اند و اشکال آنان در این است که به اصل گناهی که مجازات آن سنگسار میباشد نپرداخته اند . او معتقد است که آنها فقط این مسیر را میپیمایند که توجه عمومی را از اصل مسئله یعنی زنا به عنوان یکی از عوامل تهدید کنننده انسانیت منحرف کنند و فقط میخواهند مطمئن باشند که کسی به آن مسئله توجه نمی کند !
البته او توضیح نداده است که چرا فکر میکند این اشخاص نمیخواهند کسی به مسئله زنا فکر کند و یا اینکه چگونه به این نتیجه رسیده است که آنها در تحلیلهایشان راه انحرافی می پیماند . به نظر میرسد که آقای رابرت اسپنسر از این طریق تلاش دارد زیرکانه با تذکر درباره زشت بودن عمل زنا که بیشتر افراد در مورد بد بودن آن شکی ندارند به توجیه درست بودن عمل سنگسار که بیشتر مردم آن را عملی وحشیانه و غیر انسانی میدانند بپردازد . در حالیکه شاید او متوجه نیست که عمل سنگسار در قدیم فقط برای مجازات زنا نبوده که استفاده میشده است و برای مجازات برخی جرائم دیگر نیز از آن استفاده میکرده اند . در کتاب اعمال رسولان از کتب انجیل عهد جدید میخوانیم که شریعت دوستان افراطی یهود چگونه استفان اولین شهید مسیحیت را به جرم کفرگوئی به وسیله سنگسار، ناعادلانه مجازات کردند .
مخالفت با سنگسار در واقع مبارزه با مسئله مجازاتهای خشن است که سنگسار یکی از انواع آن میباشد .
مثله کردن (قطع) اعضای بدن ، زنده به گور کردن ، پرت کردن از بلندی ،سوزاندن در آتش و حتی اعدام به وسایل گوناگون ، امروزه مانند سنگسار همگی به عنوان روشهای وحشیانه ای برای مجازات شناخته شده اند که از سوی گروههای مدافع حقوق بشر و بسیاری از ملیتها و مذاهب گوناگون حتی مسلمان در سراسر دنیا با آنها مخالفت میشود و برضد آنها برای مجازات هر جرمی که باشند تبلیغ میگردد .
به خصوص مسیحیان بر اساس آموزه های کتاب انجیل هرگونه مجازات خشن را نفی میکنند واعمال خشونت در برابر خشونت را به هر شکل و به هر دلیلی که باشد نه تنها بی فایده بلکه مخالف دستور صریح خداوند میدانند .

بمب‌گذاری ۷ کلیسا در عراق در عرض ۴۸ ساعت

کلیسای موصل، هفتمین کلیسایی بود که در عرض ۴۸ ساعت در عراق منفجر شد.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان و به نقل ازخبرگزاری CNN، در جریان آخرین حمله که یک خودرو در مجاورت کلیسا منفجر شد، دست‌کم سه کودک زخمی شدند.
شب قبل از آن، حدود ساعت ۷ بعدازظهر، خودروی دیگری در نزدیکی کلیسای مریم باکره در شرق بغداد منفجر شد و باعث کشته شدن یک مسلمان، سه یا چهار مسیحی و زخمی شدن ۳۲ نفر از اعضای کلیسا که در حال برگزاری مراسم عشای ربانی بودند، شد.
چند ساعت پیش از آن، سه بمب دیگر در مجاورت کلیساهای دیگر بغداد منفجر شدند که به مجروح شدن ۸ تن انجامید.
انفجار زنجیره‌ای کلیساها در عراق، از نیمه‌شب شنبه و با انفجار دو بمب در شرق بغداد شروع شد که با وجود وارد شدن صدمات جدی به ساختمان، هیچ خسارت جانی به بار نیامد.
بطور کلی در عرض ۴۸ ساعت، ۷ کلیسا که ۶ تای آن در بغداد بودند، منفجر شد.
"اسقف شلیمون واردونی" که به گزارش لس‌آنجلس تایمز در زمان انفجار بمب در ساعت ۷ بعدازظهر، در دفتر خود که پشت کلیسای مریم باکره واقع است، بوده می‌گوید: "این وقایع باعث ایجاد ترس در میان مسیحیان می‌شود. آنها از شرکت در جلسات کلیسا خواهند ترسید و بسیاری از ایشان ممکن است حتی کشور را هم ترک کنند."
انفجار‌های هماهنگ بمب در کلیساها، یادآور سری حملاتی بود که در اوایل ۲۰۰۸ رخ داد؛ حملاتی که در پی آن ۱۰ بمب، در عرض دو هفته، مجاور کلیساهای کشور منفجر شد.
به گزارش آژانس خبری بین‌المللی آشوریان، از ماه ژوئن ۲۰۰۴ تا به حال ۵۹ کلیسای آشوری در عراق بمب‌گذاری شده‌اند.رهبر جامعه کوچک مسیحیان عراق، بسیاری از ایشان را مجبور ساخته تا اقدام به فرار از کشور نمایند.
کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین زده که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا به حال بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار مسیحی از کشور گریخته‌اند. این بدان معناست که تقریباً نیمی از جمعیت مسیحی عراق در عرض مدت کوتاه ۶ سال، کشور را ترک کرده‌اند.
مسیحیان که تنها ۳ درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند، نیمی از پناهندگان این کشور به مناطق دیگر جهان می‌باشند.گفتنی است از سال ۲۰۰۳، بیش از ۲۰۰ مسیحی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. برای مثال سال گذشته ۶ مسیحی در کمتر از یک هفته، در شهر شمالی موصل به قتل رسیدند که کشته شدن سه نفرشان در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق افتاد. قتل این افراد باعث گسترش ترس میان جامعه بسیار کوچک مسیحیان در شهر موصل شد و به فرار ۱۵۰۰۰ نفر ایشان در کمتر از دو هفته انجامید.همچنین سال گذشته، اسقف اعظم "پولس فرای راهو" که دومین مقام عالی‌رتبه کلیسای کاتولیک در عراق بود، ربوده شده و در موصل به قتل رسید.
عبدالله نوفیلی، سرپرست سازمان اوقاف مسیحیان تصریح کرد: "بطور حتم ما آسیب‌پذیرترین قشر این جامعه هستیم که هیچ نیروی سیاسی محافظمان نیست. ما پیش‌بینی چنین وقایعی را کرده بودیم، و الآن هم انتظار بدتر از این را داریم... هدف ایشان بیرون کردن تک تک مسیحیان از خاک عراق است."
همچنین روز یکشنبه در شهر شمالی کرکوک، یک قانون‌گزار مسیحی توسط افرادی که اسلحه‌هایشان را به صدا خفه‌کن مجهز کرده بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جانش را از دست داد. مقامات عراقی هنوز مطمئن نیستند که قتل "ریزکو عزیز نیسان" مربوط به مسائل دینی و ایمانی وی باشد، چرا که قانون‌گزاران دیگری نیز اخیراً در همین منطقه به قتل رسیده‌اند.
بمب دیگری که به منظور انفجار گروهی شامل دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی از جمله سفیر آمریکا، آقای کریستوفر هیل، در کنار جاده‌ای تعبیه شده بود، خوشبختانه پس از عبور این گروه از مجاورت آن منفجر شد و به هیچ‌کس آسیبی نرساند.با اینکه میزان خشونت و حملات از سال ۲۰۰۳ در عراق کاهش یافته، ولی شورشیان مرتباً دست به حملاتی در سراسر کشور می‌زنند. حملاتی از قبیل آنچه که روز یکشنبه رخ داد، باعث ایجاد شک و شبهه شده که آیا تا سال ۲۰۱۱ که آمریکا قصد دارد تمام نیروهای نظامی خود را از کشور خارج کند، ثبات و آرامش در عراق برقرار خواهد شد یا خیر.
بنا به گزارش آسوشیتد پرس، "یونادم کانا"، یک قانون‌گزار مسیحی می‌گوید: "تروریست‌‌ها مصمم‌اند تا پروسه سیاسی عراق را مختل سازند و اجازه ندهند که حتی پس از خروج نیروهای خارجی، آرامش و امنیت در این کشور برقرار شود. ما از دولت عراق خواهش می‌کنیم تا تمامی اقدامات لازم مبنی بر حفاظت از مسیحیان در بغداد و سراسر عراق را به انجام رساند."گفتنی است یکی از قدیمی‌ترین جوامع مسیحی دنیا در عراق سکونت دارند. بسیاری از گروه‌های حامی آزادی مذهب هشدار داده‌‌اند که اگر اقدامات فوری صورت نگیرد، جمعیت مسیحی ساکن در عراق رفته رفته ناپدید خواهند شد

شهادت یک مبشر مسیحی آمریکایی توسط نیروهای القاعده

یک مسیحی اهل آمریکا که علاوه بر کار، برای گسترش مسیحیت در میان ملل آفریقایی نیز تلاش می‌کرد توسط شورشیان مسلمان که احتمالاً وابسته به القاعده بودند، به قتل رسید.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازبنگاه خاورمیانه MEC که با مسیحیان منطقه در ارتباط است می‌گوید، "کریستوفر لگت" هنگامی كه داشت از مؤسسه زبان و کامپیوتری که مدیریتش بر عهده خودش بود، خارج می‌شد با شورشیان روبه‌رو شد. او که فوراً دریافت حمله‌کنندگان قصد ربودنش را دارند، در برابر آنان مقاومت کرد؛ ولی ایشان با چندین ضربه گلوله در سرش، وی را به قتل رساندند.
تلویزیون الجزیره که یک کانال خبری عربی زبان است، اعلام کرد که نیروهای القاعده در آفریقای شمالی مسئولیت قتل "کریستوفر لگت" را بر عهده گرفته‌اند. تلویزیون الجزیره اضافه کرد بیانیه‌ای صوتی از گروه مغرب اسلامی وابسته به القاعده در دست می‌باشد که گوینده آن می‌گوید قتل کریستوفر لگت ۳۹ ساله، کار نیروهای این گروه بوده؛ چرا که وی سعی می‌کرده تا مسلمانان کشور را به مسیحیت درآورد.
در ادامه این بیانیه صوتی شنیده می‌شود: "سرانجام قهرمانان گروه مغرب اسلامی ساعت ۸ صبح روز دوشنبه موفق به قتل "کریستوفر لگت"، این ملحد آمریکایی که فعالیت‌های تبشیری مسیحی داشت، شدند."
اعتبار این مدرک صوتی به طور مستقل قابل تأیید نیست، ولی به گفته مسیحیان افراد خارجی دیگری هم بوده‌اند که در سال جاری توسط این شورشیان به قتل رسیده‌اند.شورشیان القاعده مسئولیت قتل چهار توریست فرانسوی در دسامبر ۲۰۰۷ را نیز بر عهده گرفته‌اند.
وزارت امور داخله ماوریتانیا اعلام کرد که پرونده قتل" لگت " در حال بررسی بوده و نیروهای امنیتی هرکاری که بتوانند برای دستگیر کردن مجرمین انجام خواهند داد.
"لگت" که در شهر کلولند واقع در ایالت تنسی آمریکا بزرگ شده است، در یک مؤسسه زبان و کامپیوتر که در منطقه‌ای فقیرنشین در همسایگی ناوکشات قرار داشت، به تدریس مشغول بود.کشیش جیم گیبسون، کمک شبان کلیسای بپتیست کلولند می‌گوید لگت که عضو کلیسا بود، هروقت به آمریکا بازمی‌‌گشت در جلسات شرکت می‌کرد؛ ولی فعالیتش در ماوریتانیا کاملاً مستقل بود.
گیبسون می‌گوید: لگت، همسر و چهار فرزندش، مدت ۶ سال بود که در آفریقا زندگی می‌کردند.مرگ او باعث نگرانی جامعه کم‌جمعیت ایماندار کشور و هم‌چنین مسیحیان خارجی شد که در ماوریتانیا زندگی می‌کنند.
سازمان بین‌المللی آزادی مسیحی CFI که در آمریکا می‌باشد، گفت: "او به شکلی غم‌انگیز در دنیایی که هر روز شاهد جفای بیشتر و بیشتر بر مسیحیان است، به شهادت رسید. شهامت و تعهد آقای لگت برای اعلان مژده انجیل در کشوری که همیشه با مسیحیان دشمنی می‌شود، ستودنی است.
سازمان CFI عمیقاً نگران وضعیت رفاه و امنیت مسیحیان در منطقه است."نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری این شهید مسیحی، هنوز مشخص نمی‌باشد.
سازمان MEC در نامه‌ای خطاب به حامیان خود اعلام کرد که مسیحیان ماوریتانیا درخواست دعا کرده‌اند تا همسر، فرزندان، همکاران و اقوام کریستوفر تسلی و حضور مسیح را دریابند. آنان همچنین درخواست دعا دارند تا مسئولین این جنایت فوراً شناسایی شده و به پای میز عدالت کشانده شوند.
ماوریتانیا که در سال ۱۹۶۰ از استعمار فرانسه خارج و به کشوری مستقل بدل شد، با جمعیت ۳ میلیونی خود همواره دستخوش بی‌ثباتی‌های مذهبی و سیاسی بوده است. یک کودتای بدون خونریزی در آگوست ۲۰۰۵ باعث عزل پرزیدنت " تایا" از مقام ریاست‌جمهوری کشور شد و کنسول ارتش را کمک کرد که تغییراتی در قوانین دموکراتیک کشور ایجاد کنند.
سیدی اولد شیخ عبداللهی، کاندیدای مستقل، که آمریکا او را "اولین رئیس‌جمهوری که آزادانه و عادلانه انتخاب شد" می‌خواند، در آپریل ۲۰۰۸ به مقام ریاست‌جمهوری نائل شد. اما یک حزب ارتشی در کشور، خیلی زود و در ماه آگوست همان سال، وی را از مقامش عزل نموده و حکومتی بر پایه کنسول ارتش پی‌ریزی نمودند.
به نقل از سازمان مرکزی جاسوسی ایالات متحده CIA، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، کشور با تنش‌های قومی بین جمعیت سیاه پوست و کمونیست‌های سیاه یا سفیدپوست مواجه است

منع دانشجویان از شكركردن نام مسیح درجلسه فارغ التحصیلی

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازكریسشین تودی، در پی مناظرات داغ در آمریکا مبنی بر اجازه داشتن یا نداشتن استفاده از نام عیسی مسیح در مجامع عمومی، پروفسور دانشگاه UCLA یكی از شاگردانش را در مراسم فارغ‌التحصیلی از بیان جمله "می‌خواهم از خداوند و نجات‌دهنده خود عیسی مسیح تشکر کنم" منع کرد.
مطابق نوشته‌‌های "کریستینا پوپا"، این دانشجوی مسیحی در سایت Facebook با وجود اینکه سایر دانشجویان، اجازه بیان هرچیزی را در سخنرانی خود داشتند، او تنها در صورتی اجازه صحبت می‌یافت که نامی از عیسی مسیح نبرد.
پرفسور بیولوژی دانشگاه UCLA، خانم دکتر پاملا هرلی، متن سخنرانی پیشنهادی کریستینا را رد کرد و در ایمیلی برای او نوشت: "دانشگاه UCLA مکانی عمومی است که قانون جدایی دین از سیاست در آن بشدت مورد نظر است. این دانشگاه به دانشجویان خود، اجازه تشکر از خداوند را می‌دهد، اما شرح و بسط عقاید مذهبی به هر نوع آن، اکیداً ممنوع است."
متن سانسور شده سخنرانی کریستینا اینگونه آغاز می‌شود: "پیش از هر چیز، خدا را شکر می‌کنم. بعد از آن از پدرم که سه سال پیش فوت کرد، ممنونم؛ برای اینکه به من یاد داد تا همیشه بهترین تلاش خود را بکنم و برای تحصیل در این رشته به من انگیزه داد. بعد از مادرم تشکر می‌کنم که در طول دوران تحصیل از من حمایت کرد؛ همچنین از خواهران و برادرانم و همینطور دوستانی که محیط دانشگاه را برایم فرح‌بخش ساختند. برنامه آینده من انجام امور آزمایشگاهی، یا کار بعنوان یک مشاور تغذیه است."
پرفسور "هرلی" همچنین در ایمیل خود نوشت: "کریستینای عزیز، من خیلی خوب می‌فهمم که تو بخاطر ایمانت، این شرایط را ترجیح نمی‌دهی. اما واقعاً امیدوارم که با آن کنار بیایی."
جیمز کلینگن اشمیت، افسر سابق امور دینی نیروی دریایی، که بخاطر دعا در نام عیسی، آن هم در جمع، توبیخ شده و چندی بعد در کنگره مورد حمایت قرار گرفت، گفت: "با اینکه من سخنگوی شخصی کریستینا نیستم، اما شهامت او را تحسین می‌کنم."وی افزود: "کلمه عیسی مسیح ، لغتی غیر‌قانونی نیست و UCLA هم، حق سانسور کردن متن سخنرانی او را نداشته؛ بخصوص که ایشان به "آزادی آکادمیک" در دانشگاه خود می‌بالند. من معتقدم که دکتر هرلی عقیده خود مبنی بر جدایی دین از سیاست را در جای مناسبی بکار نبرده. این UCLA است که قصد دارد از مرز این جدایی، پا فراتر بگذارد؛ نه کریستینا. به هر‌حال دعا می‌کنیم که ایشان از این تبعیضات ضدمسیحی توبه کنند."
گویا فعالان مسیحی اخیراً از پوشیدن تی‌شرت‌هایی که کلمه "مسیح" روی آن به چشم بخورد، در اماکنی نظیر ساختمان مجلس سنا و دیوان عالی ایالات متحده منع شده‌اند.
گفتنی است دعا در نام عیسی مسیح ، باعث اخراج چندین افسر امور دینی از اداره پلیس شده است

افزایش نگرانی درباره دو شهروند مسیحی زندانی

شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان (fcnn.com)، به دنبال توجه بی سابقه جهانی به وقایع سیاسی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و درگیریهای ناشی از آن، اینک این نگرانی درباره دو دختر جوان بازداشت شده مسیحی در زندان اوین به وجود آمده است که سرنوشت آنان در لابلای اخبار کشمکشهای اخیر به فراموشی سپرده شود.
در واقع مسیحیان ایران از این نگرانند که در این گیر ودار برای انتقام گیری و یا زهر چشم گرفتن از جوانان هم که شده این دو در یک اقدام غافلگیرانه محكوم به اعدام شوند .
به گزارش سایت دعا برای ایران،مرضیه امین زاده ۳۰ ساله و مریم رستم پور ۲۷ ساله اکنون بیش از ۴ ماه است در واقع به اتهام مسیحی شدن اما بطور رسمی با عنوان جعلی اقدام علیه امنیت ملی، در زندان اوین تحت بازداشت نا عادلانه هستند . بر اساس گزارشی از سوی نزدیکان این دو زندانی و همچنین حقوقدانانی که بطور محدود از داخل زندانها اخبار را دریافت میکنند ، این دو دختر جوان که در ۱۵ اسفندماه سال گذشته ۱۳۸۷( ۵ مارچ ۲۰۰۹) در منازل مسکونیشان در تهران بازداشت شد ه اند، تحت شکنجه های روحی دچار مشکلاتی نظیر بی خوابی و ا ضطراب حاد گردیده اند .
برابر این گزارش این دو شهروند مسیحی در روز ۱۷ تیرماه برابر با ۷ جولای ۲۰۰۹، آنها به دلایل نامعلومی به مدت ۳ هفته در اواخر اردیبهشت ماه تحت بازجویی های شدید و در سلولهای انفرادی به سر برده اند و پس از آن در خرداد ماه برای ۲ هفته با هم در یک سلول کوچک در بند بوده اند . بعد از این ایام وقتی آنها را به بند عمومی منتقل میکنند با انبوهی از زنان و دختران دستگیر شده در وقایع و اعتراضات میلیونی اخیر روبرو میشوند که بند زنان گنجایش کافی برای نگهداری همه آنان را نداشت . همین گزارش می افزاید تعداد زنان دستگیر شده پس از انتخابات را که در رابطه با اعتراضات دستگیر و به بخش زنان زندان اوین منتقل شده اند ، از قول مطلعین حدود ۶۰۰ زن ذکر کرده است .
بنا بر این گزارش ، در حالیکه هنوز به آنها بطور روشن تفهیم اتهام نشده است و فقط از عنوان کلی و مبهم اقدام عیله امنیت ملی توسط مسئولان قضائی درمورد آنان استفاده میشود ، یک مقام قضائی در روزهای اخیر به آنها گفته است که ممکن است هردوی آنها به جرم " ارتداد" اعدام شوند.
کسانی که با اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران از نزدیک آشنا هستند به خوبی میدانند که نظام جمهوری اسلامی و سیستم قضائی آن بسیار غیر قابل پیش بینی هستند . لازم به ذكر است، هرگاه تشکیلات جمهوری اسلامی در معرض دشواریها قرار گرفته، دست به اعدامهای کور و بدون دلیل خاص زده است . اعدام ارتشیان و مقامات ارشد سیاسی و افراد عادی پلیس در روزهای اول انقلاب ، اعدام افراد عادی کرد و ترک در جریانات سالهای اول حکومت اسلامی درکردستان، آذربایجان و گنبد ،اعدامهای دسته جمعی جوانان و نوجوانان بازداشت شده در جریان فعالیت گروههای سیاسی در اوایل دهه شصت شمسی ، اعدام دسته جمعی زندانیان همان گروهها در داخل زندانها در سال ۶۷ بدون اینکه جرم جدیدی مرتکب شده باشند ، موج اعدامهای هدف دار در سالهای پس از هجوم آمریکا و نیروهای متحدش به عراق و سرنگونی صدام حسین که جمهوری اسلامی در تهدید تهاجم بود وحتی آخرین آشوب پیش از شروع بحران اخیر در شهر زاهدان که دیدیم دادگاههای اسلامی چگونه ۳ زندانی را که به جرم دیگری قبلا دستگیر کرده بود به جرم مشارکت در بمب گذاری انجام شده در زمان بازداشت آنها ، در طی چند ساعت محاکمه و به طناب دار سپرد .
اگر چه اخیرا در خبرها داشتیم که درخواست مجازات اعدام برای جرم " ارتداد"، از قانون تعزیرات اسلامی جدید مصوبه مجلس قانون گذاری جمهوری اسلامی حذف شده است ، اما برای اینکه این مصوبه قانون بشود هنوز راه طولانی در پیش دارد و باید توسط شورای نگهبان تحت حاکمیت تند روها نیز به تصویب برسد تا قابل اجرا شود .
"ارتداد" به همراه قتل ، زنا ، تجاوز، قیام یا دزدی مسلحانه و قاچاق مواد مخدر همه مواردی هستند که حکم آنها مطابق قوانین فعلی جمهوری اسلامی میتواند اعدام باشد . هفته گذشته اعلام شد که در همان زندان اوین که مرضیه و مریم در آن زندانی می باشند ، حداقل ۶ نفر به جرم قتل اعدام شدند .
واقعیت این است که زندگی مرضیه ومریم این دو دختر مسیحی زندانی به خصوص پس از وقایع اخیر بسیار بیشتر با خطر مواجه شده است .آنها میتوانند به راحتی هدف یک انتقام گیری کور دیگر برای ترساندن جوانان ایرانی قرار گیرند .چون ضمن اینکه جوان هستند و زن میباشند به ظاهر از همه بی دفاع تر هستند و کمتر کسی از آنها صحبت میکند و میتوانند سرمشق خوبی برای زنان وجوانان به عنوان دو نیروی شاخص مخالفت با نظام ،با پرداخت کمترین هزینه برای حکومت باشند. برای توجیه اقدامات شدید دولت علیه مخالفان ، نزد افکار قشر اسلامی متعصب و محدود حامیان حکومت نیز آنها انتخاب خوبی برای انتقام گیری و چشم ترس دادن محسوب میشوند، برای اینکه میتوان به راحتی آنها را چون كه از اسلام به مسیحیت بازگشته ا ند، به دروغ ضد اسلام معرفی کرد و از آن طریق همه مخالفان را هم به ضد یت با اسلام متهم نمود .
بسیاری از سازمانهای فعال و خدمتگزار مسیحی در این مورد توافق دارند که نتیجه بحران سیاسی اخیر و درگیریهای ناشی از آن میتواند در کوتاه مدت به وخامت وضعیت مرضیه و مریم و همچنین سایر ایرانیان مسیحی ( نوكیشان مسیحی ) که قبلا مسلمان بوده اند منجر شود .
به گزارش Bosnewslife، و به گفته برخی منابع غیر رسمی مسیحی اعلام داشتند که علاوه بر خانمها امیرزاده و رستم پور ، بیش از ۵۰ بازداشتی به جرم داشتن اعتقادات مسیحی در ایران وجود دارد که برخی از آنها هفته ها در زندان انفرادی به سر برده اند .
با بررسی همه جانبه وضعیت موجود برای "مرضیه امین زاده و مریم رستم پور" مشخص است که آن دو جانشان به طور جدی در خطر است و شاید منظور آن مقام قضائی از اظهارات غیر رسمی درباره حکم اعدام ،نه ترساندن این دو دختر بیگناه بلکه محک زدن افکار عمومی و واکنشهای جهانی نسبت به چنین عمل بیرحمانه ای بوده است .
اکنون سوال این است که آیا مردم ایران و افکار عمومی جهان این دو دختر ایرانی مسیحی را به فراموشی سپرده اند تا حکومت جمهوری اسلامی در صورت تمایل بتواند علیه آنها دست به هر اقدامی بزند ؟ یا همانطور که در مورد رکسانا صابری قاطعانه ویک پارچه عمل کردند در مخالفت با بازداشت این دو، دبیر کل سازمان ملل متحد و حتی رئیس جمهور آمریکا را نیز وادار به اظهار نظر خواهند نمود.
حداقل از معتقدان مسیحی سراسر جهان که در کلیساها رفت و آمد دارند انتظار توجه بیشتر و فشار افزون تری در این مورد وجود دارد .