۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

كريسمس ايراني

در این ایام حتي در شهر مشهد كه يكي از زيارتگاههاي مهم شيعيان است و در خيابان نادري كه به حرم امام هشتم شيعيان نزديك است نيز مي توان درخت هاي كوچك كريسمس را در ويترين مغازه ها به چشم ديد.
شايد هنوز جشن سال نو ميلادي در ايران به جشن عمومي غير رسمي كه طي سالهاي اخير وارد ايران شده بدل نشده باشد اما به نظر مي رسد اين جشن كم كم و به خصوص در ميان جوان ترها رو به افزايش است. چنانچه طي دهه اخير جشن "ولنتاين" جاي خود را در ميان جوانان ايراني به خوبي باز كرده است.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان رادیو صدای فرانسه در این باره گزارش داد، طبق روال عادي در ايران بازار پيامك و ارسال نامه هاي الكترونيكي و تبريك در وبلاگ ها در ايام سال نو ميلادي هم گرم است و البته گاهي اين تبريك ها سيماي مذهبي دارند. به طوريكه برخي از مسلمانان، ميلاد مسيح را به عنوان ميلاد يك پيامبر آسماني ! تبريك مي گويند ؛ چنانكه گاه مقامات رسمي در ايران نيز چنين مي كنند.
اما می توان به رويكرد جوانان به جشن كريسمس از زواياي ديگري هم نگريست.
ليلا نوزده سال دارد و مسلمان است اما مي گويد:" هميشه دلم مي خواست مي توانستم در جشن هاي سال نو ميلادي در كليساها شركت كنم. درخت كريسمس و تزيينات آن همواره براي من جذاب بوده و دلم مي خواسته از نزديك شاهد آذين بندي كاج كريسمس باشم. اما نمي دانم چرا سال نو ميلادي هميشه مرا به ياد "اسكروچ" و شخصيت كارتوني آن اردك خسيس مي اندازد."
منوچهر صاحب يك گلفروشي در شمال شهر تهران است كه درخت كاج مخصوص كريسمس را هم مي توان در گلخانه او يافت. وي در پاسخ به اين سوال كه چه كساني خريدار اين درخت ها هستند مي گويد: "شايد نيمي از كاج هاي اين گلفروشي توسط غير مسيحي ها خريداري مي شود. البته اينجا از كسي در مورد دين و آيينش سوال نمي كنم اما از صحبت كردن و برخي سوالات مشتريان مي توان به خوبي دريافت كه مسيحي نيستند."
اگر براى دیدن بابانوئل و جذابیت هایی که ممكن است درخت کریسمس با خودش به همراه داشته باشد به مغازه هایی که در این ایام به محل عرضه تزيینات و لوازم شب کریسمس و سال نو تبديل مى شوند سري بزنيد، ممكن است از همان جا هم به بازارچه خیریه کریسمس دعوت شويد.
این بازارها معمولاً در سالن اجتماعات کلیسا ها و باشگاه های مخصوص ارامنه و آشوري برپا می شود. در گذشته خانم های ارمنی که عضو انجمن های نیکو کاری بودند دور هم جمع می شدند و هر کسی به فراخور حال خود کالایی برای فروش می آورد که بیشتر شامل شیرینی های خانگی، دست بافته ها و گلدوزی ها، ترشی و مربا و تزئینات کوچک برای کریسمس بود. پولی که از فروش این محصولات به دست می آمد صرف مستمندانی مى شد که قدرت خرید برای سال نو را نداشتند و یا کسانی که در خانه های سالمندان زندگی می کردند. اما گويا اين سالها اين بازارچه ها حالت عمومي تري يافته اند و كساني كه مايل باشند مي توانند با اجاره ميز و يا يك غرفه كوچك به عرضه محصولات خود بپردازند.
اين روزها حاشيه برخي خيابانهاي تهران پر است از درخت هاي كاج طبيعي و مصنوعي؛ چنانچه پياده رو خيابان ميرزاي شيرازي (نادر شاه سابق) و يا استاد نجات اللهي (ويلاي سابق) چنين است. مغازه هاي خيابان ويلا كه به كليساي بزرگ ارامنه منتهي مي شود سرشار ازرنگ وبرق لوازم تزيين كاج كريسمس است. گوي هاي طلايي،عصاهي رنگي كوچك و بزرگ، بابا نوئل هايي با همان لباس سرخ هميشگي وبا همان صورت سرخ و سفيد و شكم برآمده و بالاخره آن ستاره بالاي كاج... كارتهاي تبريك كريسمس نيز در اندازه ها و طراحي هاي متفاوت به چشم مي خورند... و همه اينها انگار بهانه ايست براي اينكه اعلام شود كسي مي آيد...
کافه قنادی " لرد" در ابتدای خیابان ویلا هم از آن مکان هاست که بوی كريسمس را در تهران به مشام می آورد و "گاتا" را مي توان از آنجا براي جشن كريسمس تهيه كرد.
اما به نظر مي رسد اين روزها جشن سال نو ميلادي رو به گسترش در ميان جوانان ايراني فارغ از مذهبشان است. به طوري كه به گزارش سايت خبري پارسینه، حتي " در برخی از مهد کودک های خصوصی شهر تهران، همزمان با ایام کریسمس و سال نو میلادی ، درخت کاج مخصوص کریسمس را با شیوه خاص اقلیت های مذهبی و با مشارکت کودکان تزیین و نصب شده است."
اين در حالي است كه طبق قانون مهد كودك ها تحت نظارت سازمان بهزيستي جمهوري اسلامي اداره مي شوند و اين خبر بازتاب متفاوتي در ميان مسوولان كشور داشته است.
به هر روي عده اي در ايران به طور غير رسمي با برگزاري جشن كريسمس براي همه مردم موافق و بسياري نيز با آن مخالف هستند.
حميد معتقد است : "کریسمس آغاز سال میلادی است و فروش درخت کریسمس به نوعی تعامل با سایر فرهنگها محسوب مي شود. من بعد از بارها دیدن تصاویر جذاب و جالب جشنهای سال نو میلادی، درخت کریسمس، و بابا نوئل در کارتونها، فیلمها و یا خواندن مطالب مربوط به آن، فكر مي كنم شاید عمل کردن به آن نیز خالی از لطف نباشد. البته تعامل فرهنگی، بیشتر یک معنی دو طرفه دارد و هر دوطرف باید با رسم و رسوم ها آشنا شوند ."
سال نو ميلادي در راه است و كريسمس در ايران نيز پيش و پس از آغاز سال نو توسط مسيحيان ايراني جشن گرفته مي شود.
هرچند، گاه شنيده مي شود كه برخي كليساهاي خانگي با مشكلاتي از سوي حكومت روبه رو مي شوند و گزارشاتی در این باره منتشر شده كه از ورود و چاپ کتاب هاي مذهبي ممانعت مي کنند و يا کساني که در چاپ اين کتاب ها نقش دارند دستگير مي شوند اما به هر روي آنچه به صورت عيان ديده مي شود اين است كه اين جشن در ميان ايرانيان مسيحي انجام مي شود چه اينكه حتي در حال گسترش ميان جامعه جوان ايراني نيز است.
جامعه جواني كه به نظر مي رسد اين روزها جوياي دنيا و اندیشه های متفاوت است. هرچند اين تكاپو ممكن است خاصيت سنين جواني باشد اما شايد بتوان دلايل ژرف تري را براي رويكرد نسل جوان به برخي سمبل ها يافت.

هیچ نظری موجود نیست: