۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

عفو بین الملل خشونت‌های روز عاشورا در ایران را محکوم کرد

این سازمان در بیانیه ای که روز دوشنبه، 7 دی منتشر شده، از مقام های ایرانی خواسته است که اجازه دهند که کسانی می خواهند در روزها و هفته های آینده در مراسم تشییع جنازه و یادبود کشته شدگان وقایع روز یکشنبه در ایران شرکت کنند، در آرامش تجمع و علیه دولت فعلی اعتراض کنند.
حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در این بیانیه گفته است که خشونتها در ایران در حال افزایش است و به نظر می رسد فشار فزاینده نیروهای امنیتی با مقاومت بی سابقه معترضان رو به رو می شود.
او گفته است: "کشته شدن عده ای در روز عاشورا کاملا قابل اجتناب بود و این روند برای خونریزی های بیشتر باید خاتمه یابد."
این سازمان گفته است: "رهبر ایران (آیت الله خامنه ای) و دولت این کشور باید پلیس را از استفاده از ابزار زور بر حذر دارند و فرماندهان سپاه پاسداران باید مانع از ورود بسیج به تظاهرات شوند. چون بارها ثابت شده که رفتار آنها به آتش درگیری های دامن می زند و به کشته شدن افراد بیشتری می انجامد."
عفو بین الملل همچنین دستگیری عده ای از فعالان سیاسی از جمله ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی و مشاوران میر حسین موسوی را که پس از وقایع روز عاشورا دستگیر شدند، محکوم کرده است.
پلیس ایران کشته شدن هشت نفر در درگیری های روز عاشورا را تائید کرده است.
یکی از کشته شدگان علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میر حسن موسوی بود.
سازمان عفو بین الملل پیشتر از رهبر ایران خواسته بود که اجازه ندهد عزاداران روز عاشورا با باتوم های بسیج و یا دستگیری های خودسرانه مواجه شوند.
این سازمان هم از مقامهای ایرانی خواسته بود که با ممانعت از دخالت بسیج در مراسم روز عاشورا، به معترضان اجازه دهند به طور مسالمت آمیز اعتراض کنند

هیچ نظری موجود نیست: