۱۳۸۷ شهریور ۲۳, شنبه

اعمال فشار برای گرفتن تعهد مبنی بر انكار مسیحیت

وی وادار به امضای تعهدنامه ای شد که طبق آن، وی رسماً مسیحیت را
ترک کرده و از شرکت در جلسات کلیسای قبیلۀ خود منع گردیده


یک فعال مسیحی در ارتفاعات مرکزی ویتنام، روز دوشنبه، ۸ سپتامبر، پس از آنکه وادار به امضای تعهدنامۀ مبنی بر انکار مسیحیت و شرکت نکردن در جلسات کلیسایی شده بود، تحت حبس خانگی قرارگرفت.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از اتحادیۀ همبستگی مونتینارد(MFI )، که نمایندۀ مسیحیان مونتینارد میباشد، اعلام کرد که ماموران امنیتی ویتنام، یی-هنینگ را پس از بی نتیجه ماندن تلاش وی برای پناهنده شدن به کشور همسایه، کامبوج، دستگیر کردند.
بنابر گزارشها، هنینگ، دهکدۀ خود، "پلوی تودرا" را در استان "گیا لای" در ماه نوامبر بقصد کمپ پناهندگان سازمان ملل در کامبوج ترک کرد، اما عاقبت از سوی مقامات کامبوج به کشور خود عودت داده شد.
معلوم نیست که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، UNHCR، در بازگرداندن این مسیحی چه نقشی داشته است، اما MFI نگرانیهای خود را درمورد عودت مسیحیان مونتینارد، قبیله ای ساکن ارتفاعات، قبلاً اعلام داشته بود.
هرچند که پیش از آن، UNHCR اعلام نموده بود که از دولت ویتنام تعهد گرفته که خطری این افراد را تهدید نمیکند. پرداخت غرامت به گزارش MFI، پلیس ویتنام خانوادۀ هنینگ را که از راه کشاورزی امرار معاش میکنند، مجبور به پرداخت یکصد هزار دنگ ویتنام، معادل ۶ دلار آمریکا نمود؛ مبلغی که برای این خانوادۀ فقیر بسیار زیاد میباشد. بعلاوه روز ۳ آگوست، این خانواده، از سوی پلیس، وادار به "اهداء" خوک خود که تنها غذای باقیمانده برایشان بود گردیدند.
به گزارش MFI، پنج روز پس از آن، هنینگ، وادار به امضای تعهدنامه ای شد که طبق آن، وی رسماً مسیحیت را ترک کرده و از شرکت در جلسات کلیسای قبیلۀ خود منع گردیده. وی اکنون در حبس خانگی بسر میبرد و درنتیجه نمیتواند در مزرعه شان کار کند. از سویی همچنان تهدید میشود و برای جان خود نگران است.
دفتر MFI در ایالات متحده از طرف هنینگ، از سفارتخانه ها و آژانسهای بین المللی خواسته است که مسئولان را تحت فشار گذاشته تا به اذیت و آزار هنینگ و خانواده اش خاتمه دهد. موضوع هنینگ، بار دیگر توجه محافل بین المللی را بسوی اقوام مونتینارد در ویتنام که بسیاری از این مسیحیان در زندانهای ویتنام بسر میبرند معطوف کرد. تحلیلگران، آزار و اذیتهای وارده از سوی دولت ویتنام بر اهالی مونینارد را به سابقۀ حمایت این قوم از نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام ارتباط میدهند.

هیچ نظری موجود نیست: