۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

گزارش سالانه آزادی های مذهبی منتشر شد

این گزارش، از جمهوری اسلامی بخاطر آنچه «رفتار خشن و ظالمانه نسبت
به اقلیت‌های مذهبی» خوانده شده انتقاد شده است .

وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه خود در باره آزادی‌های مذهبی را منتشر کرد .
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازرادیو فردا، در این گزارش، که به تشریح میزان آزادی‌های دینی در نقاط مختلف جهان می‌پردازد، از جمهوری اسلامی بخاطر آنچه «رفتار خشن و ظالمانه نسبت به اقلیت‌های مذهبی» خوانده شده انتقاد شده است .
در بخش آسیای میانه این گزارش آمده است: کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با اِعمال تغییراتی «مشکل‌ساز» در قوانین فعلی مذهبی، محدودیت‌هایی «معنادار» در آنها پدید می‌آورند .
گزارش می‌افزاید در کشور ازبکستان نیز دستیابی به وضعیتی قانونی، برای بسیاری از گروه‌های مذهبی «دشوار یا ناممکن» است .
در مورد روسیه نیز گزارش می‌گوید: در حالی که آزادی مذهب نزد دولت آن کشور «بطور معمول محترم» شمرده می‌شود، در برخی موارد مسئولان محدودیت‌هایی بر شماری از گروه‌ها اِعمال می‌کنند .
آن‌چنان که در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا آمده است، در حالی که دولت افغانستان در تلاش است احترام به آزادی ادیان را در فضای ملی تثبیت کند، برخی نهادهای دموکراتیک ضعیف، علاوه بر سایر عوامل سیاسی و اجتماعی، مانع احترام به آزادی مذهب در کشور شده‌اند.
درخواست دو سازمان در باره بحران حقوق بشر در ایران
دیدبان حقوق بشر و کمپین بین الملللی حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه، و پیشاپیش سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک ، از افزایش نقض حقوق بشر در دوره ریاست جمهوری او، انتقاد کردند.
کمپین بین المللی حقوق بشر می نویسد این گزارش که « چهره ها و نمونه هایی از سرکوب احمدی نژاد » نام دارد، گزارش مستندی از وضعیت نگران کننده مدافعان حقوق بشر و ابعاد عینی بحران حقوق بشر در ایران است.
این سند که پیش از ورود محمود احمدی نژاد به امریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شده، اعدام نوجوانان بزهکارو پیشتازی ایران در اعدام نوجوانان در سطح جهانی برجسته می کند.
در گزارش جدید دیدبان حقوق بشر و کمیپن بین المللی حقوق بشر، دو سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر، از ایران به عنوان تنها کشوری یاد می شود که در سال 2008 میلادی، 6 نوجوان بزهکار در آن اعدام شده اند و بیش از 130 نوجوان نیز در انتظار اعدام به سر می برند.
در این گزارش همچنین اشاره می شود که تعداد کل اعدام ها در دوره ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد سر به فلک کشیده به طوری که در تیرماه 87 فقط در یک روز 29 تن اعدام شدند در حالی که مقامات جمهوری اسلامی این رقم را 10 نفر اعلام کردند.
تعداد اعدامها در دوره رياست جمهوري احمدي نژاد تقريبا ۴ برابر شده و از ۸۶ اعدام در سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۳۱۷ مورد در سال ۲۰۰۷ افزايش يافته است.

هیچ نظری موجود نیست: