۱۳۸۷ شهریور ۱۷, یکشنبه

گسترش کلیساهای خانگی با وجود جفاها در ایران

تهران ، ایران – سختگیریهای بیشتر علیه مسیحیان عضو کلیساهای خانگی در ایران روبه انجام است.این درحالی است که دولت اسلامی ایران اگر بخواهد میتواند برنامۀ اتمی خود را متوقف نماید اما ناتوان از بازنگه داشتن روند رو به گسترش مسیحیت است.
انگیزه و هدف انقلاب ایران برپاداشتن نخستین دولت متجدد برپایۀ شریعت اسلام بوده است.به ژزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، "گری لین" خــبرنگار سی-بی-ان در سـایت خبری coptreal.com مینویسد کــه، "آقای خمینی" فکر میکرد که اگر مردم ایران و دولت با توسل به آموزه ها و دستورات مذهبی که در قرآن آمده است میتوانند جامعه سعادتمند بوجود آورند. "اما پس از ۳۰ سال، انقلاب متزلزل شده و بسیاری از ایرانیان از خواب بیدار شده اند."
"تاد نتلتون" از سایت "صدای شهداء مسیحی" توضیح میدهد:" مردم که به اطرافشان نگاه میکنند، فقر را میبینند، نارضایتی را میبینند، و میبینند که خوشحال نیستند، پس از خود سوال میپرسند. چرا پس بیفایده است، ما که کاملاً به روش اسلامی عمل میکنیم، پس چرا کشورمان فوق العاده نیست؟ و اینجاست که به آن مرحله از بلوغ میرسند که باید بدنبال راهی جدید باشند".
خبرنگار سی-بی-ان این راه جدید را که بسیاریب از ایرانیان درآغوش میگیرند، مسیحیت میداند. وی میگوید:" اما ایمان (مسیحیت) چیز جدیدی برای ایرانیان نیست. درواقع، انجیل ۵۰۰ سال پیش از اسلام به ایران آمد. گفته میشود که درمیان کسانی که در روز "پنطیکاست" در اورشلیم حاضر بودند، ایرانیان نیز حضور داشتند.
به گزارش "لین" درحال حاضر کمتر از یک درصد از جمعیت ایران را مسیحیان تشکیل میدهند، و این درحالی است که پیش از انقلاب اسلامی، این تعداد به چهار برابر رقم کنونی میرسیده است. اما بخاطر تندروی های دولت، بسیاری مجبور به مهاجرت و یا فرار شدند. وی همچنین افزود:" برخی از آن عده که در کشور مانده اند، ایمان خودر ا با مسلمانان درمیان میگذارند، به این شکل است که حرکت بشارتی کلیساهای خانگی به سرعت رشد میکند."
به گفتۀ "نتلتون": "کلیسا از نظر تعداد در حال انفجار است، اما این با پرداخت بهای سنگینی همچون دستگیری، اذیتها و حملات و جفاها و در برخی موارد ضرب و شتم های سنگین همراه بوده است. در حقیقت این راه، راه سختی است."
"نتلتون" میگوید که در خیابانهای شلوغ تهران، صدای موسیقی پرستشی مسیحی در دستگاه ضیط و پخش یک تاکسی شنیده میشود. راننده که یک مسیحی نو کیش است، پروایی از اعلان ایمانش ندارد، هرچند که می داند خطر دستگیری و اعدام به جرم "ارتداد" او را تهدید میکند. وی ادامه میدهد:" راننده، صلیبی به آئینۀ داخل اتومبیل آویزان کرده و کتابمقدسش را کنار قوطی تصفیۀ بنزین اس-تی-پی گذاشته است. او با مسافرانش دربارۀ انجیل صحبت میکند و اگر مسافری از او انجیل بخواهد، به او میدهد." البته همین کار میتواند به دستگیری او بیانجامد.
"لین" در گزارش خود مینویسد که تعدادی از مسیحیان حتی بخاطر درمیان گذاشتن ایمانشان با مسلمانان کشته شده اند، و این امری نیست که بتازگی اتفاق افتاده باشد. "قبلاً بسیاری مبشران مسیحی همچون "ماری کاترین آیرونساید" به این کشور آمده اند. تاریخ فوت وی سال ۱۹۲۱ بود. البته او شهید نشد و همراه با گروهی از کلیسای آنگلکن که برای بشارت در خاور میانه از سوی انجمن بشارت کلیسایی فرستاده شده بودند فعالیت میکرد.
سنگ نوشتۀ روی مزار وی که در کلیسای جامع ارامنۀ اصفهان، یکی از ۷۳ کلیسای رسمی کشور، قرار دارد این جمله است: "اگر بشنوی که تو را میخواند، آِیا نمیروی؟"
"لین" در ادامۀ گزارش خود مینویسد:" آنچه که دولت ایران از آن وحشت دارد، نه کلیساهای رسمی و ثبت شده، بلکه کلیساهای غیر رسمی است که بسرعت رشد میکنند. رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد بقدری نگران این مساله است که متوقف ساختن حرکت "کلیساهای خانگی" را از اهداف خود قرار داده و گفته است:"من مسیحیت را در این کشور متوقف میکنم."
به گزارش "لین"، احمدی نژاد، دستور سختگیریهای بیرحمانه ای را بر علیه کلیساهای خانگی ایرانی صادر نموده است. او میگوید:"همین تابستانی که گذشت، یک رزمنده (جنگ ۸ ساله) و همسرش در اصفهان، بر اثر ضرباتی که ماموران بهنگام حمله به جلسۀ کلیسایی خانگی آنها بر ایشان وارد آورده بودند جان باختند."
"یک ماه پبیش از آن نیز ، تینا (ر) و همسرش که مسیحی نو کیش هستند، دستگیر شدند و مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته، به مدت چهار روز بازداشت بودند. اتهام آنها اقدام علیه اسلام و امنیت ملی ایران اعلام شد.
" لین" همچنین گزارش میدهد که یکی از رهبران کلیسای خانگی معتقدند است که این سختگیریها باعث میشوند که مسیحیان قویتر و جدی تر گردند. به عقیدۀ او،" خدا دارد ایمان ما را میآزماید چون میخواهد که ما بیشتر شبیه عیسی شویم."
کلیساهای خانگی اکنون در گروههای کوچکتر تشکیل میشوند
به گفتۀ " نتلتون"، درحالی که احمدی نژاد به تلاش مذبوحانه برای متوقف ساختن رشد کلیسا مشغول است، سختگیریهای وی در حقیقت تاثیر معکوس دارند، چراکه مسیحیان بیشتر به نقاط اطراف پراکنده میشوند. "ما شاهد آن هستیم که مومنین به دیگر نقاط کشور مسافرت میکنند و به شهرهایی که میروند گروههای کوچک کلیسای خانگی را تشکیل میدهند. "
مسیحیان ساکن در دیگر نقاط جهان دربارۀ برادران و خواهرانشان در " ایران" چه باید بدانند؟
این رهبر کلیسای خانگی میگوید که آنها باید بدانند که عیسی همراه ایرانیان مسیحی است و هرگز ایشان را ترک نمیکند.
و مسیحیان در دیگر نقاط جهان برای مسیحیان تحت جفا در" ایران" چه میتواند بکنند؟
"نتلتون" میگوید:" ما باید برای آنها دعا کنیم. این اولین خواستۀ ایشان است. برای ما دعا کنید، برای ما دعا کنید، برای ما دعا کنید... و من تلاش میکنم تا مردم را برآن دارم تا برای دولت ایران دعا کنند. برای احمدی نژاد دعا کنند تا ملاقات شخصی با عیسی مسیح داشته باشد. تصور کنید اگر چنین شود، چگونه این کشور و دنیا تغییر خواهند کرد."

هیچ نظری موجود نیست: