۱۳۸۸ خرداد ۵, سه‌شنبه

كلیساهای خانگی در ایران، فرصت ها و محدودیت ها

اکنون بیش از یک دهه است که کلیساهای خانگی در ایران از نظر تعداد شروع به رشد محسوسی نموده است . در ابتدا مسئولان حکومتی تلاش در انکار این پدیده میکردند .اما به تدریج این پدیده تبدیل به موجودی ملموس و غیر قابل انکار در جامعه شد . تا جائیکه امروز هیچ اداره و سازمان بزرگ وعمده یا دانشگاه ومحفل دانشجوئی را در داخل ایران نمیتوان پیدا کرد که در آن حداقل صحبت از یک محفل موسوم به کلیسای خانگی نباشد .
این پدیده که اوایل فقط در شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان و تبریز از آن صحبت می شد هم اكنون در شهرستانها نیز گسترش پیدا کرده است. واقیعت این است که بخاطر مسائل امنیتی وحفاظتی امکان داشتن آمار و اطلاعات تفصیلی قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد .به طور مثال هیچکس شاید نتواند بطور دقیق بگوید تعداد این کلیساهای زیر زمینی چند تا میباشد وچه تعداد از ایمانداران در آنها مشغول به پرستش خداوند ودریافتهای روحانی هستند .اما به علت وجود قرائن بسیار،هیچکس هم نمیتواند منکر وجود و رشد کمی آنها بشود.
یکی از آشکارترین این قرائن بازداشتهای متعدد افراد ایماندار مسیحی در شهرهای مختلف کشور بخاطر ارتباط با کلیساهای خانگی است که اخبار آنها به دفعات از همین سایت خبری منتشر شده است.از عواملی که میتواند باعث افزایش این کلیساها شده باشد ازجمله محدودیتهای حکومتی برای اقلیتهای دینی در ایران است . بر کسانی که بخواهند به طور علنی دست به پرستش خداوند به روشهائی غیر از آداب اسلامی بزنند، جفاهای زیادی اعمال میشود تا آنها را از راهی که پیش گرفته اند منصرف کنند . از طرفی عدم تاسیس کلیساهای رسمی به علت ندادن مجوز قانونی از سوی دولت وادارات متولی این امر ، در حالی که جمعیت افزایش یافته است ، باعث این شده که کلیساهای رسمی ایران ساختمانهای کلیسائی کافی برای برگزاری آئینهای پرستشی وفعالیتهای تعلیمی خود در اختیار نداشته باشند . به عبارت دیگر کشور با کمبود شدید ساختمان کلیسا روبروست .این کلیساهای خانگی که در واقع به شکل خودجوش وبدون برنامه ریزی وسازماندهی کلان بر حسب نیاز به وجود آمده اند به خودی خود دارای برکات زیادی دردرون جامعه ایران هستند .در وضعیت حاضرکشور از لحاظ روحانی شاید بتوان گفت وجود آنها تنها مایه امیدواری است .
در هم آمیخته شدن دین و سیاست به هردو ضربات زیادی زده است ، تا جائیکه باعث بی اعتقادی هرچه بیشتر نسبت به باورهای الهی به خصوص در بین جوانان شده . اما در مورد کلیساهای خانگی مشکلاتی وجود دارد و چالشهائی نیز به چشم میخورد . خطراتی را که بر سر راه کلیساهای خانگی وجود دارد میتوان تحت دو عنوان اصلی مورد بررسی قرار داد .
اولین خطر عمده برای این گروههای پرستشی خانگی این است که زیرآماج حملات دستگاههای انتظامی و امنیتی هستند .مراکز انتظامی وامنیتی حکومت مذهبی ایران با آنکه میدانند در این محافل عبادتی حرفی از سیاست زده نمیشود و کسی کاری به کار مسائل حکومتی ندارد، با این وجود حاضر به تحمل آنها نیستند .این مراکز امنیتی با طرح اینکه اجتماعات مطابق قانون نیازمند کسب مجوز است به محض اطلاع یافتن از وجود کلیساهای خانگی نسبت به تعطیلی آن و بازداشت ایمانداران وشرکت کنندگان درجلساتشان اقدام میکنند .
هر چند با همه این سختگیریهای شدید هر روز شاهد تولد یک جمع ایماندار جدید در نقطه ای دیگر همراه با استحکام روزافزون روحانی در بین آنها هستیم اما تداوم این سرکوبها خسارات مادی و فیزیکی زیادی به ایمانداران وارد می آورد که باید تا آنجا که ممکن است با تمهیدات روحانی از آنها جلوگیری کرد .
دومین چالش عمده پیش روی اجتماعات خانگی ایمانداران ایرانی که به درست کلیساهای خانگی نام گرفته اند ، در این سوال قابل طرح است که آیا بر این کلیساها نظارت روحانی دقیق و مستمری میتوان داشت؟ بطور مثال اینکه آنها چگونه کلام خدا را تعلیم میدهند؟ كه این موضوع بسیار در رشد معنوی به خصوص در نو ایمانان تاثیر عمده ای دارد .
مطابق کلام انجیل هرجا که سه ایماندار برای پرستش خداوند گرد هم می آیند آنجا کلیسا است . پس وجود ساختمان و هیچ تدارکات وانتظامات مادی خاصی برای تشکیل و ادامه کار کلیسا الزامی نیست . مثال روشن آن کلیساهای اولیه پس از صعود عیسی به آسمان است که در پشت بامها و پستوهای پنهان خانه های ایمانداران برگزار میشد و از همانجا به تمامی جهان سرایت کرد . اما یادمان باشد که اشخاصی مانند پولس و پطرس به مدد روح خداوند برای نظارت وهدایت روحانی آن کلیساها از جان مایه گذاشتند تا عاقبت درختی استوار وتنومند به بار آمد که ما امروز آن را مسیحیت مینامیم .درختی که هرچند در گذر طولانی ایام گاهی کج شده و یا شاخ وبرگ آن به چپ وراست ریخته ، اما همچنان پس از گذشت بیست قرن ریشه های آن محکم بر روی صخره ستبری که عیسی آن را برپا کرد چسبیده است .
آری، کلیساهای خانگی ایران ادامه همان کلیساهای اولیه رم و بیزانس و آسیای مرکزی در امتداد تاریخ است . همانطور که آن کلیساها به عنوان نهالهای نوپا نیاز به مراقبت وآبیاری روحانی معلم و مبشری برجسته چون پولس داشت که تجربیات او از طریق کتاب مقدس در اختیار ما قرار گرفته ، امروز نیز کلیساهای خانگی داخل ایران نیازمند و تشنه چنین" رهبری" تحت هدایت روح القدس میباشند.
اطلاعات موجود از کلیساهای داخلی ایران نشان میدهد اکثر نزدیک به تمام آنها به این علت که تحت هدایت الهی و برای مقاصد معنوی به وجود آمده اند از روشهای مطلوب و قابل قبولی برای تعلیم کلام خداوند استفاده میکنند .اما ممکن است تعداد اندکی نیز باشند که در این مورد از روشهای درستی بهره نمیبرند و نیاز به هدایتهای روحانی بیشتری دارند .یا چیزی که بسیار دیده شده است وجود یک جو بسیار خشک مذهبی در برخی کلیساهای خانگی میباشد که به تدریج آنها را از هدف اصلی که همان "محبت" است دور میسازد .نیاز برای هدایت اینگونه کلیساها به سمت فیض وجایگزینی آن با مذهب بسیار ضروری به نظر میرسد .همیشه افراد سودجو که برای بهره برداری از هر روزنه ای استفاده میکنند وجود دارند که باید مورد شناسائی قرار گیرند . کلیساهای خانگی نیز بعضا ممکن است دچار چنین مشكلاتی بشوند .از سوی دیگر در داخل کشور از طرف افرادی که مقاصد آنها در مبارزه با کلیساها و محاقل خانگی است بر هیچکس پوشیده نیست، چنین شایع شده است که کلیساهای ایران با پولهای کلان خارجی اداره میشود.! این شایعه در برخی موارد روی اندکی از نو ایمانان نیز تاثیر گذاشته است و توسط آنها اینجا وآنجا تکرار شده . رهبران مسیحی چه آنها که در داخل کشور هستند و چه كسامی که در خارج هستند باید نسبت به این نکات هوشیار باشند و با عکس العمل به جا این نکته را بر همگان روشن کنند که اگر مقصود سودجوئی بود وکسی به دنبال پول می گشت چرا باید این راه پر خطر را انتخاب کند .درحالی که دکانهای رمالی و عریضه نویسی اسلامی بسیار پر مشتری وپول ساز است و خطری جدی آنها را تهدید نمی كند ، که مورد تشویق هم قرار میگیرد .
خداوند زمانی که افرادی را برای بشارت پیام نجات به نقاط مختلف اعزام میکند به آنها میفرماید که مانند کبوتر بی آزار و مانند مار هوشیار باشید . بررسی احوال این دو حیوان مخلوق خداوند به ما نشان میدهد که کبوتر به گونه ای زندگی میکند که برای بقاء خود نیازی به صدمه زدن به هیچ موجود دیگری در جهان ندارد . مار نیز حیوانی است که از داشتن دست و پا بی بهره است و چون به این علت توان زیادی برای دفاع از خود ندارد بسیار از هوش خود برای دفع خطراتی که او را تهدید میکند استفاده میکند وبه همین علت است که شاید در بین تمامی موجودات زنده سریعترین واکنش را به محرکها و خطرهای محیط اطراف خود نشان میدهد . مقصود خداوند در انجیل یادآوری این دو خصوصیت نیکوست ، بی آزاری و هوشیار بودن .
آیا رهبران روحانی کلیساهای ایران با استفاده از این دو عطیه الهی وبه پشتوانه دعاهای برکت همه مسیحیان با ایمان در سراسر جهان با قدرت تمام وحکمت لازم قادر خواهند بود تحت هدایت روح مقدس خداوند پولس وار محدودیتهای کلیساهای خانگی ایران را تبدیل به فرصتهای طلائی معنوی برای رشد مردم ایران بنمایند ؟ آمین ،آمین .

هیچ نظری موجود نیست: