۱۳۸۷ آذر ۱۶, شنبه

تهدید یک پناهجوی مسیحی ایرانی بمنظور پیگرد قانونی

"محمود قدیری" پناهنده ای ایرانی است که چندی است در کشور نروژ جهت اخذ اقامت قانونی بسر می برد. وی که پاسخ منفی از اداره امور مهاجرت (UDI) دریافت داشته، توسط وکیلش شکایت خود را نسبت به تصمیم مسئولین ذی ربط، اعلام داشته است.
مامورین جمهوری اسلامی وی را توسط ایمیل و خانواده اش را در ایران تهدید نموده اند
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، در ماه مه سال جاری، روزنامه نروژی زبان Aftenposten در یکی از شماره های خود به درج اوضاع حقوق بشر در ایران پرداخت و اشاراتی در خصوص "لایحه مجازات اسلامی" در مورد فراینـد ارتداد نمود.
در مقاله ای جداگانه و در همان شماره، از مصاحبه ای با یک پناهجوی ایرانی نیز سخن بمیان آمد. وی محمود قدیری ۲۶ ساله نام داشته که در سال ۲۰۰۵ در یکی از ( ... نام محفوظ ) شهر تهران تعمید گرفته است. وی در همان سال در ایران دستگیـر شد و می گوید: بهترین دوستم، گزارش مرا به مقامات امنیتی در ایران داده بود، پیش از آنکه مسیر پناهندگی من آغاز شود، در آن زمان من توسط مامورین دستگیر و شنکنجه شدم .
محمود که در سال ۲۰۰۵ به صورت غیر فانونی وارد کشور نروژ شد و تقاضای پناهندگی كرد، اداره مهاجــرت ( Utlendings direktoratet (UDI چنین پاسخی به وی داد که « در ایران امکان تعمید در ( .... ) مورد تردید است و احتمال پیگرد قانونی از سوی مقامات قضایی و امنیتی پس از استرداد در خصوص او وجود ندارد».
زیان های وارده به بستگان
خانواده محمود قدیری در ایران بواسطه تغییر مذهب وی، ناچار به پذیرش بسیاری از تهدیدات و آزارها از سوی نیروهای امنیتی شده که ناگزیر برادر محمود بهمراه همسرش نیز سال گذشته به این کشور پناهنده می گردند. ایشان در ایران متحمل شرایطی دشوار گردیده و همچنین مدتی را در یک مکان امن، به اختفا تن داده اند.
سفارت جمهوری اسلامی دارای جاسوسان متعددی در میان ایرانیان مقیم خارج
در مقاله مذکور محمود قدیری اشاره می نماید که سفارت جمهوری اسلامی ایران دارای افرادی نفوذی است. در این میان اشاره به بازگشت یک ایرانی شده که در کلیسای فیلادلفیای شهر اسلو، به افتخار تعمید نایل آمده است. وی که محسن نام داشت، بمنظور دیدار از بستگانش در سال ۱۹۹۹، به این کشور (نروژ) می آید که در طی مدت اقامت خود، به شمار ایمانداران مسیحی درآمده و قلبش را به خداوند عیسی مسیحی می سپارد و سپس همانجا نیز تعمید می گیرد. پس از مراجعت به خانه و کاشانه خود در ایران، توسط مأموران امنیتی بازداشت و با سه قطعه عکس از مراسم تعمیدش که در کلیسای نامبرده انجام شده بود، در دستگاه امنیتی بر می خورد. بنا بر گزارش روزنامه مسیحی Vårt Land در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۰۷، محسن در طول مدت بازداشت و در خلال بازجویی بدلایل نامعلومی فوت می كند. البته پس از ۴ روز روزنامه مذکور، مقاله ای را منتشر می سازد که در آن اقدام منـتـقـدانه سفارت ایران را در اسلو به نمایش مخاطبان می گذارد. در آن مقاله،" نجفی قائم مقام نماینده جمهوری اسلامی ایران در اسلو ـ نـروژ، با حالتی تهاجمی اقدام اخیر آن روزنامه را دروغ دانسته و اشاره می کند که آن سفارت هرگز به اقداماتی اینچنین دست نزده است. وی ادامه می دهد که این روزنامه هیچگونه اجازه ای برای نگارش و انتشار چنین مطالبی و اخباری را ندارد. البته این خود یک پرسش مهم و ابهام آمیز را در پی داشت که سفارتخانه فوق، چگونه از موضوع انتشارآن مقاله و آن هم در یک روزنامه مسیحی نروژی زبان آگاه شده و با آن شتاب به واکنشی چنین همت گمارده است.
محمود قدیری در مصاحبه خود به این مطلب می پردازد که: نیاز به فشاری بیشترو قویتر به مقامات جمهوری اسلامی محسوس است. کشور نـروژ به این جهت که با ایران دارای مناسبات خوبی است، می خواهند مرا به جایی بازگردانند که در آن مجازات مرگ برایم رقم خواهد خورد. اشاره وی محتملاً به قـــرارداهای نفتــی با شرکت Stat Oil نروژی است که از سوی مردم و برخی از سیاستمداران آن کشور، که بدلیـل مسئـله ارتشاء در ارتباط با مهدی هاشمی ــ فرزند رییس جمهور سابق ایران ــ و تداوم رابطه در موازات مسائل داخلی ( نقض حقوق بشـر) وسیاست های خارجی ایران، ناکنون انـتـقـادات فراوانی را بهمراه داشته است.
تهدید توسط مامورین جمهوری اسلامی
پس از درج آن مقاله در روزنامه Aftenposten، رشته تهدیدات نیروهای امنیتی بر پیکره این پناهجوی مسیحی ایرانی و خانواده اش آغاز شد. بدین شکل که در ایران مراجع قضایی و امنیتی پدرمحمود را احضار نموده و هشدارهای مورد نظرشان را ابلاغ و در راستای موضوع مجازات مرتدین، مواردی را اعلام داشته اند.
محمود نیز شخصاً از سوی فردی یک ایمیل به این مضمون دریافت داشته است: " برای مجازات تو و همسرت وبرادرت از هیچ رژیمی ترسان نیستیم و هیچ حکومتی نمی تواند مانع از مجازات شما شود".
محمود پس از مشـاهده پیــام فـوق در ایمیـل خود، بــا درمیان گذاشتن آن موضوع با پلیس محلی، یک دستگاه اِخباری دریافت می دارد که در صورت وقوع هرگونه رخداد و یا علائم خطری، از سوی عناصر مشکوک، بـا ارسـال فوری سیگنـال، به پلیس گــزارش و درخواست کمک نماید.
اما در این مقاله نکته ای درخور تامل بچشم می خورد و ایـن در حالـی است کـه محمود به ایـن مطلب می پــردازد که ایـن دستگاه برایم کافی نیست بلکه من نیاز به یک حمایت کلی و دائمی در این کشور دارم .
محمود قـدیـری در راستای مشکلات و مشاهدات خود، در یک مصاحبه تلویزیونـی در کانال دولتی NRK 1 شرکت جسته و به شرح جزئیات مطالب پرداخته است.( لینك گزارش تلویزیونی و مصاحبه )

تکذیب از سوی سفارتخانه جمهوری اسلامی و اخراج دیپلمات ایرانی
روزنامه Aftenposten در همان صفحه حکایت از دو مطلب در حاشیه دارد. نخست آنکه روزنامه نامبرده مصاحبه ای با یک دیپلمات ایرانی بنام "جمشید پرویزی" داشته و وی در آغاز، موضوع اقدامات تهدید آمیز را از سوی سفارتخانه جمهوری اسلامی بر پناهجویان ایرانی مردود دانسته است. وی چنین می افزاید: ما هیچ اطلاعی از اینچنین موارد نداریم. چنین تهدیداتی هرگز از سوی این سفارتخانه نیست بلکه می تواند از سوی افرادی آشنا با آنان یا قاچاقچیان انسان که با ایشان رابطه و اختلاف مالی داشته اند، باشد. پرویزی اضافه می کند این قبیل افراد می بایست در صورت مشاهده این دسته تهدیدات به پلیس مراجعه کنند و موضوع را با آنها درمیان گذارند و ما قادر به هیچ نوع کمکی به آنان در این سفارتخانه نیستیم.
این روزنامه در پایان موضوع مجازات " مرتدین" را بنابر موازین اسلامی در ایران چنین تشریح می کند: اقدام به تغییر مذهب و همچنین اعلام همجنس گرایی، یک روش معمول جهت اخذ پاسخ مثبت به درخواست پناهندگی است. اما در ایران مجازات افرادی که به مسیحت بگروند، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. در ایران هیچ کس حق ندارد از اسلام خارج شده و به آیین دیگری روی آورد و در زمان بروز چنین رخدادی وی«مُــرتد» قلمداد شده و می تواند مجازات گردد. این قانون اسلام است. اما ما در داخل خاک کشور نروژ از قوانین این کشورپیروی می کنیم.
در اوایل سال جاری میلادی مقامات سوئد یک دیپلمات ایرانی را که مأمور جاسوسی در میان پناهندگان ایرانی بوده را از آن کشور اخراج نمود. این در حالی است که مقامات ایرانی نیز در رفتاری متقابل، یک دیپلمات سوئدی را از ایران اخراج نمودند. در این رابطه گزارش هایی نیز از سوی اداره پلیس سوئد مطرح شده است.
پلیس امینیتی سوئد، از تماس های تلفنی تهدید آمیز خبر می دهد و می گوید: از بسیاری از افرادی که در تظاهرات ها شرکت می کنند، عکس برداری شده و پس از آن با تماس های تلفنی آنان مورد آزارهای تهدیدگونه قرار می گیرند و در راستای سفر توریستی به میهن خود، آنان را به چالش می کشانند. وی می افزاید مدارک و اطلاعات بسیاری در ادارات امنیت و مهاجرت این کشور موجود است که حکایت از اینگونه آزارها از سوی جاسوسان جمهوری اسلامی داشته و این مرکز در حال تدارک برنامه هایی است که بدین منظور پی به ارکان فعالیت های غیر قانونی توسط این قبیل جاسوسان برند. در این خصوص همکاری های بسیازی ترتیب یافته تا با آموزش های مورد نیاز، به کشف این دسته موارد پرداخته شود.
منابع:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2455871.ece?service=print
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2640118.ece
http://www.vl.no/arkiv/article3248745.ece

هیچ نظری موجود نیست: