۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

تو بايد دوباره متولد شوی

اينها کلماتی بودند که عيسی به يکی از مذهبی ترين مردم زمان زندگی خود گفت. انجيل يوحنا ۳:۱-۸
نيقوديموس شب هنگام نزد عيسی آمد تا در باره تعليم جديد عيسی سؤال کند. نيقوديموس يک فريسی و يکی از
بزرگان قوم يهود بود. او به خدا ايمان داشت، روزه می گرفت، دعا می کرد، يکدهم در آمدش را ميداد، در جلسات شکرگزاری شرکت ميکرد، کتاب مقدس را مطالعه ميکرد و سعی ميکرد مسائل اخلاقی را رعايت کند. با اين وجود عيسی به او ميگويد که او بايد دوباره متولد شود تا بتواند به پادشاهی خدا وارد شود.
کلمه و روح
عيسی گفت " يقين بدان که هيچکس نمی تواند به پادشاهی خدا وارد شود مگر آنکه از آب و روح تولد يابد. يوحنا ۵ : ٣
کمی بعد اينطور گفت " شما با سخنانی که به شما گفتم پاک شده ايد " پولس نوشت " مسيح خويشتن را داد تا کلیسا را با آب و کلام شسته و آنرا پاک و مقدس گرداند. " افسسيان ۵:۲۶
پطرس نوشت " اين بار تولد شما در اثر تخم فانی نبود، بلکه بوسيله تخم غير فانی يعنی کلام خدای زنده و جاويدان تولد تازه يافتيد. "
کلام تخمی است که در قلبمان کاشته می شود و سبب رشد ايمانمان می شود. برای تولد دوباره به کلام خدا و روح خدا نياز داريم.
او ما را نجات داد، اما اين بخاطر اعمال نيکويی که ما کرديم نبود، بلکه بسبب رحمت او و از راه شستشويی بود که بوسيله آن، روح القدس بما تولد تازه و حيات تازه بخشيد. تيطس ۳:۵
برای اينکه بتوانيم بتن بسازيم به ماسه، سمنت و آب احتياج داريم. در بيابان ماسه زياد وجود دارد ولی اين بخودی خود دليل وجود بتن نميشود. در دريا ماسه و آب فراوان وجود دارد، اما دريا از بتن پر نيست، بهمين طريق کلمه و روح خدا بايد با پشيمانی و ايمان قلبی ترکيب شوند تا يک انسان نجات يابد.
ايمان بياور و اعتراف کن
...کلام خدا ( يعنی همان پيام ايمانی که ما اعلام می کنيم ) نزديک توست، آن بر لبها و در قلب تو است، زيرا اگر با لبان خود اعتراف کنی که عيسی خداوند است ودر قلب خود ايمان آوری که خدا او را پس از مرگ زنده ساخت نجات خواهی يافت زيرا انسان با قلب ايمان می آورد و نيک محسوب ميگردد و با لبهای خود به ايمانش اعتراف می کند و نجات می يابد. " (رومیان باب ده آیه هشت تا ده)
ايمان ما به کلام خدا، در قلبمان و با زبانمان بيان ميشود. اگر حقيقتا ايمان قلبی بياوريم که خدا عيسی را از ميان
مردگان برخيزانيد، دليلی وجود ندارد تا خداوندی او را اعتراف نکنيم، در همان لحظه که شخص ايمان می آورد و عيسی را خداوند و منجی خطاب می کند، تولد دوباره می آورد.
"اما به همه کسانی که او را قبول کردند و به او ايمان آوردند اين امتياز را داد که فرزندان خدا شوند. " ( انجيل
یوحنا ۱ : ۱۲
به سبب فيض از راه ايمان نجات يافتن
يک ترکيب لازم است. فيض و قدرت خدا با اراده و ايمان ما. همه چيز به خدا مربوط نميشود مسلما همه چيز بماهم مربوط نميشود. هر دو يعنی قوت خدا و ميل ما لازم است تا تولد تازه ما بوقوع بپيوندد.
" زيرا بسبب فيض خداست که شما از راه ايمان نجات يافته ايد و اين کار شما نيست. پس هيچ دليلی وجود ندارد که کسی به خود ببالد.( افسسیان ۲ : ۸-۹) اگر فيض خدا نبود ما نميتوانستيم نجات يابيم، بدون شک اعمال انسانی کافی نيست. قدرت خداست که از طريق کلام و روحش اين تولد دوباره را انجام ميدهد. با وجود اين، اگر حالت پشيمانی و ايمان شخصی نباشد قدرت خدا عمل نميکند. ميل شخص بايد مطيع ميل خدا باشد تا بتواند برکات خدا ر ا دريافت کند.
يک خلقت جديد
کسی که با مسيح متحد است حياتی تازه دارد، هر آنچه کهنه بود درگذشت و اينک زندگی نو شروع شده است.
دوم قرنتیان ۵ : ۱۷
تولد تازه ما را به خلقتی بکلی تازه تبديل می کند. ما مخلوقاتی شبيه عيسی مسيح هستيم (کولسيان ۳ : ۱۰)
در قلبهايمان شبيه مسيح خلق شده ايم. برای اينکه بتوانيم چون عيسی زندگی کنيم بايد " ... تازه ( انسان تازه ) را پوشيده ايد که بصورت خالق خويش تا به معرفت کامل تازه ميشود. "
اين تجديدی است که ما افکارمان را بوسيله کلام خدا می دهيم و بدن هايمان را تحت فرمان کلام او درمياوريم.
رومیان ۱۲: ۲ و افسسیان ۴: ۲۳
داخل پادشاهی خدا
پيوسته خدای پدر را شکر کنيد که شما را لايق آن گردانيده است تا در سرنوشتی که در عالم نورانی در انتظار
مقدسين است سهمی داشته باشيد. او ما را از چنگ نيرومند ظلمت رهانيده به پادشاهی پسر عزيزش منتقل ساخته وقتيکه ما دوباره است خدا بوسيله او ما را آزاد ساخته و گناهانمان را آمرزيده است.
(کولسیان ۱:۱۲-۱۴)
وقتیکه ما دوباره متولد ميشويم، از ظلمت پادشاهی شيطان رهانيده شده به پادشاهی عيسی وارد می شويم، پادشاهی نور. اين چيزی نيست که فقط اميد يا آرزوی آنرا داشته باشيم، اين يک حقيقت است. فرزند خدا مجبور نيست که ديگر تحت فرمان شيطان باشد. پس اگر پسر شما را آزاد سازد واقعا آزاد خواهيد بود. یوحنا ۸: ۳۶
قانون روح زندگی در مسيح عيسی
اين پادشاهی جديد يک پادشاهی روحانی است، اما بخاطر اينکه نجات اساسا يک تولد دوباره روحانی می باشد، باعث نمی شود که آن بر بدنمان، ذهنمان و زندگی روزانه مان تأثيری نگذارد بلکه می تواند در تمام قسمتهای زندگيمان تأثير بگذارد و خواهد گذاشت.
در هر جامعه قوانينی وجود دارد که تصميم می گيرد که مردم آنجا چگونه بايد زندگی کنند. زندگی روحانی نيز
همينطور است. برای کسانيکه در پادشاهی شيطان زندگی می کنند، قوانينی وجود دارد و همينطور برای کسانيکه در پادشاهی خدا زندگی می کنند.
تولد دوباره يک قانون جديد بما می دهد. " زيرا فرمان حياتبخش روح القدس که در اتحاد با مسيح عيسی يافت می شود مرا از زمان گناه و مرگ آزاد کرده است. " رومیان ۸ : ۲
قانون زندگی شامل محبت، شادی، آرامش، خوشی، خوشبختی، فراوانی، سلامتی، خرسندی و برکات می شود. اين مقررات در پيمان جديد برای مسيحيان وضع شده است. اين يک قانون است، يک قانون روحانی است. ما بايد آنر ا در زندگيمان اجرا کنيم. خدا پشتيبان ما است. کلام او حقيقت و غير قابل تغيير است.
بخشش – آمرزش گناهان
روزی که ما عيسی را خداوند و منجی مان ميکنيم، از همه گناهانمان بخشيده می شويم. در حقيقت هنگاميکه عيسی زندگيش را بعنوان فديه ای برای ما داد، بخشيده شديم. اما تا هنگاميکه آنرا بوسيله ايمانمان دريافت می کنيم، اين تجربه بخشش را نداريم. اگر چه يک نفر ممکن است گناهان زيادی کرده باشد، اما گناه اصلی او آن است که به وقتی اين مطلب روشن شود، به ريشه مشکلات پی می بريم. : مسيح ايمان نياورده است ( انجيل يوحنا ۹ : ۱۶) خون مسيح قلب کسی را که به او ايمان بياورد پاک می کند. به اين ترتيب همه گناهان گذشته بخشيده می شود و خون مسيح بصورت کامل او را پاک می کند. از راه اتحاد با مسيح و بوسيله خون او است که ما رهايی يافتيم و گناهان ما بخشيده شد و چقدر بی حد و حصر است فيضی که خدا به فراوانی به ما بخشيده است. ( افسسیان ۱ : ۷ )
تعميد آب
کتاب مقدس بوضوح نشان می دهد که تعميد آب برای ايمانداران مهم است. در مأموريت بزرگ، عيسی مسیح به شاگردانش گفت " به تمام نقاط دنيا برويد و اين مژده را به تمام مردم اعلام کنيد. کسی که ايمان می آورد و تعميد می گيرد نجات خواهد يافت اما کسی که ايمان نياورد محکوم خواهد شد. " ( مرقس ۱۶: ۱۵-۱۶)
متی اين کلام را در فصل ٢٨ آيه ١٩ اينطور می گويد " برويد و همه ملتها را شاگرد سازيد و آنها را بنام پدر وپسر و روح القدس تعميد دهيد. " خود عيسی بوسيله يحيی در رود اردن تعميد گرفت. ( متی ۳: ۱۳-۱۷)
پطرس در پيامش، روز پنطيکاست گفت " توبه کنيد وهمه شما فردا فرد برای آمرزش گناهانتان بنام عيسی مسيح غسل تعميد بگيريد که روح القدس يعنی عطيه خدا را خواهيد يافت. " اعمال رسولان ۲ : ۳۸
لوقا می نويسد " پس کسانيکه پيام او را پذيرفتند تعميد يافتند و در همانروز در حدود سه هزار نفر به ايشان پیوستند (اعمال ۲ : ۴۱) پولس تعميد گرفت ( اعمال ۹ : ۱۸)و بعدها او ایمانداران را تعمید می داد،
( اعمال ۱۹ :۱-۶ ) کسانيکه در خانه کرنيليوس بودند بعد از تعميد روح القدس تعميد آب نیز گرفتند.
( اعمال ۱۰ ۴۴-۴۸)
زندانبان شهر فيليپی و اهل خانه اش پس از آنکه به عيسی ايمان آوردند، تعميد گرفتند. ( اعمال ۱۶: ۳۱-۳۳)
اطمينان از نجات
" شهادت اين است که خدا به ما حيات جاودانی داده است و اين حيات در پسر او يافت می شود. هر که پسر را
دارد حيات دارد و هر که پسر را ندارد صاحب حيات نيست. اين نامه را نوشتم تا شما که بنام پسر خدا ايمان داريد، بدانید که حیات جاویدانی دارید.( اول یوحنا ۵ : ۱۱-۱۳) اگر ما شروطی را که کلام خدا برای نجات داده است بجا آوريم، می توانيم آگاه باشيم که نجات يافته ايم. کلام خدا برای نجات اينطور گفته است و ما می توانيم به کلام خدا اعتماد کنيم. کلام خدا به احساسات، هيجانات، عضويت کليسايی، اخلاقيات مترقی يا صداقت ما بستگی ندارد. " روح خدا با روح ما با هم شهادت می دهند که ما فرزندان خدا هستيم. " ( روميان ۸ :۱۶) اگر ما این شروط را بجا آوريم يعنی توبه کرده و به مسيح ايمان آورده ايم آنوقت می دانيم که نجات يافته ايم. ( يعنی ايمان آورده به ايمانمان اعتراف کرده ايم.

هیچ نظری موجود نیست: