۱۳۸۷ بهمن ۳۰, چهارشنبه

ارعاب و تهدید پلیس مذهبی عربستان نسبت به یك كشیش برجسته

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از Compass Direct News، یکی از کشیش‌های برجسته خارجی، پس از اینکه در طول یک هفته، سه بار از سوی پلیس مذهبی عربستان و اشخاص دیگری تهدید شد، به ناچار از ریاض گریخت.
در جریان این تهدید‌ها که ۲ بار مستقیماً تهدید به مرگ بود، کشیش اریتریایی کلیسای خانگی، "یمان گابریل" از ریاض به شهر نامشخص دیگری در عربستان گریخت. گابریل که پدر ۸ فرزند بوده و به مدت ۲۵ سال در عربستان به شغل رانندگی کامیون مشغول است به این خبرگزاری گفت: در روز دهم ژانویه کاغذی بدون امضاء روی ماشینش پیدا کرده است که روی آن نوشته شده بود اگر عربستان را ترک نکند، کشته خواهد شد. و در تاریخ سیزدهم ژانویه نیز یکی از اعضای پلیس مذهبی به نام عبد‌العزیز او را به زور از کامیونش پیاده کرده و به او می‌گوید که باید کشور ما را ترک کنی.
گابریل در مصاحبه تلفنی با Compass گفت: "اول کاغذی روی ماشینم پیدا کردم که رویش نوشته شده بود: اگر این کشور را ترک نکنی، کشته خواهی شد. و درست سه روز بعد از آن عبدالعزیز به من گفت: تو که هنوز داری اینجا کار می‌کنی؛ پس چرا عربستان را ترک نمی‌کنی؟"
یک منبع مسیحی در عربستان می‌گوید که عبدالعزیز، به همراه یکی دیگر از همکاران پلیس خود، بعد از ساعت ۹ شب در جایی منتظر "گابریل" می‌شوند و وقتی پیدایش می‌کنند، او را متهم می‌کنند که مردم را وادار به تغییر دین می‌کند.
این منبع که به دلایل امنیتی ترجیح داده که نامش فاش نشود، گفت: "عبدالعزیز در آخر به یمان گفته یا کشور را ترک کند و یا منتظر اقدامات بعدی از سوی ایشان باشد. او از هر جهت در خطر است. روز پانزدهم ژانویه که یمان پیش من آمد، کاملاً مشخص بود چقدر از این جریانات ترسیده."
همان شب (۱۵ ژانویه) گابریل به این خبرگزاری گفت که چهار مرد با صورت‌های پوشیده، که ظاهراً سعودی هم بودند، سر راه او ظاهر می‌شوند و او را به زور از کامیون پیاده کرده و می‌گویند: "اگر از اینجا نروی، کشته خواهی شد. یا این کشور را ترک می‌کنی یا می‌میری."
گابریل هم پس از پناه جستن در خانه‌ای امن واقع در ریاض و ملاقات و مشاوره با مقامات چند سفارت‌خانه در سه‌شنبه ۲۷ ژانویه، به شهر دیگری منتقل شد.
در سال ۲۰۰۵، عبدالعزیز از پلیس مذهبی ترتیبی داده بود تا گابریل به همراه ۱۶ رهبر مسیحی دیگر که همه هم خارجی بودند، دستگیر شوند. اما خوشبختانه اطلاع رسانی در سطح بین المللی وفشارهای دیپلماتیک به آزادی ایشان در عرض چند هفته انجامید.
آن منبع مسیحی افزود: "بدون شک عبدالعزیز هنوز در خشم می‌سوزد. وقایع اخیر دقیقاً مرا به یاد قتل کشیش ایرلندی کلیسای کاتولیک رومی در ریاض انداخت، کشیش تونی هیگنز که در آگوست سال ۲۰۰۴ به قتل رسید."
گابریل ۴۲ ساله شبان بیش از ۳۰۰ مسیحی در ریاض است که اصالتاً اهل عربستان نیستند. به دلیل محدودیت‌های شغلی، از این تعداد، تقریباً ۱۵۰ نفر در روزهای جمعه، به جهت پرستش در خانه او جمع می‌شوند. او ریاض را بدون خانواده‌اش ترک کرد؛ چرا که همسر و فرزندانش در آگوست ۲۰۰۷ برای ادامه زندگی به مصر تغییر مکان داده‌اند.
به گفته این منبع مسیحی گابریل به همراه سه تن دیگر، کلیسای خانگی‌شان را حدود ۱۰ سال پیش در ریاض به راه انداختند و تنها بعد از گذشت چند ماه، گابریل آن سه نفر را هم برای رهبری کلیسا دست‌گذاری کرد. او می‌گوید: "ولی در حال حاضر، کل کلیسا در وحشت است. آنها منتظرند مثل سال ۲۰۰۵، این بار هم در میان جلسه جمعه، نیرو‌ها به طور ناگهانی به ایشان حمله کنند."
در آپریل سال ۲۰۰۵، نیروهای پلیس مذهبی عربستان ۱۷ کشیش را دستگیر کردند؛ دو پاکستانی، دو اریتریایی (شامل گابریل)، سه اتیوپیایی و ده هندی. ولی هیچ‌یک از ایشان بعد از آزادی، به کشور خودشان برگردانده نشدند.
وقتی از منبع مسیحی سؤال شد که آیا فکر می‌کنید ۲۰۰۹ هم سال مشابهی باشد، وی در جواب گفت: "بله. در ریاض هر ۳ یا ۴ سال، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. شاید ۲۰۰۹ هم یکی از آن سال‌های سرکوبی مسیحیان باشد. به هر حال کلیسای خانگی در اینجا برای رو‌به‌رو شدن با چنین جفاهایی، به مراتب از پیش آماده‌تر است."
سازمان بین‌المللی حمایت از آزادی مذهب در سال ۲۰۰۸ در بیانیه‌ای اعلام کرد که سؤرفتارها از طرف پلیس مذهبی عربستان سعودی همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود که رژیم این کشور اخیراً اقداماتی ترتیب داده تا این نیروی پلیس را مهار کند.
بنا به گزارشات، در پرونده افراد پلیس مذهبی، تهاجم‌های ناگهانی به جمع غیر مسلمان‌ها، آزار، سؤ استفاده و حتی قتل هم دیده می‌شود. این وقایع باعث ایجاد ترس در میان اقلیت‌های مذهبی کشور برای اجرای مراسم دعا و پرستش، شده است.
عربستان سعودی قانونی دارد که به تمامی افراد، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، اجازه پرستش‌های خصوصی و در خلوت را می‌دهد. اما گویا در سال گذشته، پلیس مذهب چندین بار این قانون را زیر پا گذاشته و گزارشات متعددی وجود دارد که همگی حاکی از رفتار خشونت‌آمیز این گروه با مردم است.
اعضای پلیس مذهبی، هیچ‌گاه از یونیفرم مخصوص استفاده نمی‌کردند اما از این به بعد موظفند که پلاک مشخصاتشان را روی لباس‌هایشان نصب کنند. هم‌چنین این افراد از این پس تنها زمانی اجازه فعالیت دارند که همراه با نیرو‌های پلیس عربستان باشند. آنها اختیار دارند به مسائلی از قبیل فعالیت‌های مذهبی افراد غیرمسلمان، نمایش یا فروش هر چیز مربوط به مسائل جنسی و پورنوگرافی، تولید، توزیع یا مصرف الکل، زنا، همجنس‌گرایی و قمار بازی رسیدگی کنند.
با این وجود که قوانین عربستان سعودی هرگونه فعالیت مذهبی پیروان هر دینی به جز اسلام را ممنوع می‌داند، ولی به افراد خارجی در صورتیکه اجتماعشان زیاد شلوغ نباشد، اجازه پرستش خصوصی را می‌دهد.
در کشور عربستان هنوز قانونی در حال اجراست که مربوط به قرن ۱۸ و نوشته محمد‌بن عبد‌الوهاب است. بر اساس این قانون مجازات ارتداد، یعنی تغییر دین از اسلام به هر مذهب دیگری، مرگ می‌باشد. اما خوشبختانه گفته می‌شود که در سال‌های اخیر هیچ مورد اعدامی به جرم ارتداد ثبت نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: