۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

اتحاديه اروپا و بريتانيا سركوب معترضان در ايران را محكوم كردند

اتحاديه اروپا و بريتانيا روز دوشنبه با انتشار اطلاعيه‌هاى جداگانه‌اى سركوب تظاهرات معترضان در ايران و استفاده وسيع از خشونت را محكوم كرده و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسيه نيز خواستار خويشتندارى و اجتناب از تشديد درگيرى‌ها در ايران شد.در بيانيه اتحاديه اروپا كه از سوى سوئد، رياست دوره‌اى آن، صادر شده، آمده است كه اين اتحاديه «استفاده از خشونت عليه معترضانى كه در پى دستيابى به خواسته خود مبنى بر آزادى بيان و حق تجمع مسالمت‌آميز هستند را محكوم مى‌كند.»به گفته اين اتحاديه، «آزادى بيان و حق برگزارى اجتماعات مسالمت‌آميز از جمله حقوق جهانى محسوب مى‌شوند كه بايد مورد احترام دولت ها قرار گيرند. به‌كارگيرى زور و بازداشت خودسرانه تظاهركنندگان به نقض اين حقوق اساسى دامن می‌زند.»همچنين ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، با واکنش به وقايع روز عاشورا در ايران، از آنچه «شجاعت عظيم» هواداران جنبش اعتراضى در اين كشور خوانده است، ستايش كرد.آقاى ميليبند اقدام نيروهاى امنيتى در سركوب تظاهركنندگان ايرانى را «آزار دهنده» توصيف كرده و گفته است: «مرگ دردناک معترضان در ايران بار ديگر نشان مى‌دهد كه رژيم ايران چگونه با اعتراض‌ها برخورد مى‌كند.»

بیشتر بخوانید:
بازتاب درگیری‌های روز عاشورا در ایران در رسانه‌های جهانی وزير امور خارجه بريتانيا از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران خواست تا به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد؛ حقوقى كه به گفته وى، دولت ايران متعهد به اجرای آن است. از سوى ديگر، روسيه از آخرين تحولات داخلى ايران ابراز نگرانى كرد و خواستار «خويشتندارى» براى اجتناب از تشديد خشونت‌ها در اين كشور شد.وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اى تأكيد كرد: «ما از وقايعى كه در روزهاى اخير در ايران رخ داده است نگران هستيم.» اين بيانيه مى‌افزايد: «از ديدگاه ما، مسئله اصلى اين است كه در چنين شرايطى بايد خويشتندارى به خرج داد و بر اساس قانون در جستجوى مصالحه بود و اينكه تلاش‌هاى سياسى براى اجتناب از تشديد برخوردهاى داخلى در دستور كار قرار گيرد.»در درگيرى‌هاى روز عاشورا كه به دنبال برگزارى تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى آغاز شد، نيروهاى امنيتى و ضد شورش به شدت مخالفان دولت را مورد ضرب و شتم قرار داده و در تيراندازى هاى ماموران امنیتی به سوى آنها، حداقل پنج نفر در تهران كشته شدند.گزارش‌ها حاکی است که چهار نفر دیگر در نا آرامی روز یکشنبه در تبریز کشته شده‌اند. فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دخالت این نیرو در کشتن معترضان را انکار کرده‌اند.خبرگزارى‌ها و رسانه‌هاى بين‌المللى حوادث روز عاشورا در ايران را يكى از خونين‌ترين رخدادهاى ايران پس از برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى در ۲۲ خرداد ارزيابى كرده‌اند.شدت خشونت نيروهاى انتظامى و لباس شخصى‌ واكنش‌هاى بين‌المللى را به دنبال داشت و علاوه بر اتحاديه اروپا و بريتانيا، كشورهاى آمريكا، آلمان و فرانسه نيز اقدامات پليس ايران را به شدت محكوم كرده‌اند.

عفو بین الملل خشونت‌های روز عاشورا در ایران را محکوم کرد

این سازمان در بیانیه ای که روز دوشنبه، 7 دی منتشر شده، از مقام های ایرانی خواسته است که اجازه دهند که کسانی می خواهند در روزها و هفته های آینده در مراسم تشییع جنازه و یادبود کشته شدگان وقایع روز یکشنبه در ایران شرکت کنند، در آرامش تجمع و علیه دولت فعلی اعتراض کنند.
حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در این بیانیه گفته است که خشونتها در ایران در حال افزایش است و به نظر می رسد فشار فزاینده نیروهای امنیتی با مقاومت بی سابقه معترضان رو به رو می شود.
او گفته است: "کشته شدن عده ای در روز عاشورا کاملا قابل اجتناب بود و این روند برای خونریزی های بیشتر باید خاتمه یابد."
این سازمان گفته است: "رهبر ایران (آیت الله خامنه ای) و دولت این کشور باید پلیس را از استفاده از ابزار زور بر حذر دارند و فرماندهان سپاه پاسداران باید مانع از ورود بسیج به تظاهرات شوند. چون بارها ثابت شده که رفتار آنها به آتش درگیری های دامن می زند و به کشته شدن افراد بیشتری می انجامد."
عفو بین الملل همچنین دستگیری عده ای از فعالان سیاسی از جمله ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی و مشاوران میر حسین موسوی را که پس از وقایع روز عاشورا دستگیر شدند، محکوم کرده است.
پلیس ایران کشته شدن هشت نفر در درگیری های روز عاشورا را تائید کرده است.
یکی از کشته شدگان علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میر حسن موسوی بود.
سازمان عفو بین الملل پیشتر از رهبر ایران خواسته بود که اجازه ندهد عزاداران روز عاشورا با باتوم های بسیج و یا دستگیری های خودسرانه مواجه شوند.
این سازمان هم از مقامهای ایرانی خواسته بود که با ممانعت از دخالت بسیج در مراسم روز عاشورا، به معترضان اجازه دهند به طور مسالمت آمیز اعتراض کنند

حمایت پاپ از مهاجران و پناهجویان در پیام روز کریسمس

رهبر کاتولیک های جهان روز جمعه در سخنانی در مراسم کریسمس (میلاد مسیح) از مهاجران و پناهجویان حمایت کرد. چند ساعت پیش از برگزاری این مراسم پاپ از سوی زنی که گفته می شود دچار بیماری روانی است، مورد حمله قرار گرفته بود.به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از رادیو فردا، خبرگزاری سی ان ان گزارش نوشت، پاپ بنديکت شانزدهم،رهبر۸۲ ساله کاتولیک های جهان خواستار پذیرش پناهندگان و مهاجرانی شد که مجبور شده اند کشورهایشان را به دلایل مختلف از جمله گرسنگی ترک کنند.
وی افزود: « در روز میلاد مسیح گفت قلب شما با امید و خوشی لبریز شود برای اینکه امروز منجی ما به دنیا آمد.» رهبر کاتوليک های جهان آنگاه مراسم دعا و تبرک سنتی عيد کريسمس، (میلاد مسیح) را در میدان سن پیترز واتيکان اجرا کرد.پاپ در سخنانی به تاثيرات بحران مالی جهانی و مناقشات در «سرزمين مقدس»، در آفريقا و همچنين فشارهايی که اقليت مسيحی در عراق با آن مواجه است، اشاره کرد.چند ساعت پیش از برگزاری این مراسم سوزانا مایولو يک زن ۲۵ ساله سوئيسی – ايتاليايی به سوی پاپ هجوم برد و وی را به زمين انداخت، اما پاپ بلافاصله از زمين برخاست و به راه خود ادامه داد. مقام های کليسای واتيکان در بیانیه ای اعلام کردند که اين زن تعادل روانی ندارد و يکبار هم سال گذشته در مراسم ديگری دست به چنين کاری زده بود اما موفق نشده بود به پاپ برسد.در این بیانیه همچنین آمده است، سوزانا مایولو هر دو بار لباس قرمز بر تن داشته است.کاردینال فرانسوی روجر اتچگارای که همراه پاپ بود نیز به زمین خورد و مجروح شده است.فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان به شبکه تلویزیونی فرانس 24 گفت، مردم می خواهند با پاپ در تماس باشند و پاپ نیز چنین خواسته ای دارد و افزایش محافظان و محدود کردن تماس مردم با پاپ مد نظر واتیکان و رهبر کاتولیک های جهان نیست.

بازداشت و بی خبری از وضعیت یك شهروند مسیحی در مشهد

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان در ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۸۸ برابر با ( ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ ) تعدادی از ماموران امنیتی با مراجعه به منزل خانم " حمیده نجفی " از شهروندان مسیحی ساكن مشهد ضمن بازداشت نامبرده پس از تفتیش و بازرسی كامل خانه، ایشان را به مكانی نامعلوم انتقال دادند .
بنابر این گزارش ، درتاریخ فوق ۳ تن از ماموران امنیتی شامل دو زن و یك مرد با در دست داشتن حكمی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، پس از مراجعه به منزل ایشان ضمن بازداشت نامبرده اقدام به تفتیش و بازرسی كامل خانه نمودند كه در این بین بسیاری از لوازم شخصی ، كتب ، سی دی ها و حتی تابلو عكسهایی كه بر روی دیوار اتاقها نصب شده بود را كنده و به گفته آنان این تابلوها بعنوان مدرك جرمی كه می تواند باعث محكومیت ایشان گردد را ضبط و با خود بردند!
به گزارش اف سی ان ان ، با گذشت بیش از ۱۰ روز از بازداشت این نوكیش مسیحی ایشان تاكنون هیچگونه تماس تلفنی و یا حتی ملاقاتی با خانواده خود نداشته است.
در پی نگرانی از وضعیت سلامت و بی خبری از محل نگهداری ایشان و علیرغم پیگیریها و مراجعات همسر وی به دادگاه انقلاب اسلامی مشهد به جهت روشن شدن از وضعیت این بازداشت شده ، متاسفانه مراجع قضایی مشهد تاكنون پاسخی به درخواست ایشان نداده اند و هنگامی كه همسر ایشان عنوان نمودند كه قصد گرفتن وكیل برای این پرونده را دارد یكی از مسئولین دادگاه اعلام داشت : جرم خانم "حمیده نجفی" سیاسی بوده و ایشان به اتهام ارتباط با شبكه های تلویزیونی مسیحی مجرم هستند!.
این در حالی است كه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی جرم سیاسی هنوز به درستی تعریف نشده و تلفن كردن به برخی شبكه های تلویزیونی ماهواره ای در خارج از كشور آنهم تلویزیون های با خط و مشی دینی نمی تواند قانونا جرم سیاسی تلقی گردد.
احتمال می رود خانم " حمیده نجفی " از شهروندان بازداشت شده مسیحی، در حال حاضر به جهت اخذ آنچه كه اعتراف گفته می شود و انجام مراحل بازپرسی ، در بازداشتگاه اطلاعات واقع در بلوار وكیل آباد جنب زندان مشهد بسر می برند.
نامبرده متاهل و دارای یك دختر ۱۰ ساله است كه شدیدا از بیماری عفونت كلیه و مثانه رنج می برد و این در حالی است كه فقط مادر ایشان قادرند تا از وی مراقبت و نگهداری كنند ، بنا بر گزارش رسیده در حال حاضر حال عمومی این كودك به دلیل بیماری و دوری از مادر خوب نمی باشد و ایشان درطی این مدت حتی برای رفتن به مدرسه با مشكل روبرو بودند.
كمیته مسیحیان در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، ضمن ابراز نگرانی در خصوص و ضعیت این شهروند مسیحی بازداشت شده و بی اساس بودن اتهام جرم سیاسی برای این پرونده ، نگرانی عمیق خود را از بیماری كودك ۱۰ ساله ایشان كه در این شرایط نیاز مبرم به مادر خود دارد اعلام میدارد و خواهان رسیدگی فوری نسبت به وضعیت نامبرده و آزادی هرچه سریعتر ایشان می باشد .

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

جمهوری اسلامی سرانجام مصلح زمانی را اعدام كرد

عفو بین الملل روز پنجشنبه، با انتشار بیانیه ای اجرای حکم اعدام مصلح زمانی را محکوم کرد.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، مصلح زمانی که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت، بامداد پنجشنبه در زندان دیزل آباد کرمانشاه به همراه ۴ نفر دیگر اعدام شده است.
وی سه سال پیش به اتهام تجاوز به دختری به اعدام محکوم شده بود.عفو بین الملل با بیان اینکه مصلح زمانی پنجمین نفری است که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده و به اعدام محکوم شده، می پرسد که چند نفر دیگر باید جان ببازند تا ایران این شیوه وحشتناک را متوقف کند.
بنا بر بیانیه سازمان عفو بین الملل از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۴۶ نفر در ایران اعدام شده اند که در نوجوانی مرتکب جرم شده اند.
بر اساس کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی و همچنين معاهده جهانی حقوق کودک، صدور حکم اعدام، برای افراد زير ۱۸ سال ممنوع است. اما ايران با اينکه امضاکننده هر دو پيمان بين المللی است، از انجام این تعهدات شانه خالی میکند.

حكایت من از كاج نوئل و كریسمس ایرانی

امروز طرفهای ظهر پیاده توی خیابان مورد علاقه ام كریمخان ،از سر سیزده آبان رفتم بالا نم نمك تا رسیدم به سر ویلا. از وقتی دفتر كارم تو سنائی رو عوض كردم و رفتم به سوی دیگر شهر، پیش نیامده بود این راه را پیاده طی كنم . اگر كاری آن اطراف داشتم سوار ماشین غِری ، می آمدم كارم را انجام میدادم و دوباره سوار ماشین ، بُوم . گاز میدادم و میرفتم .
اما امروز حال و هوای دیگری داشتم؛ به كریسمس نزدیك میشویم .ماشینم را همانجا كه پارك بود گذاشتم و پیاده راه افتادم تا برگردم به دوران نوجوانی ، دهه های سیاه و سفید شصت و هفتاد را بارها در پیاده روهای كریمخان بین هفت تیر تا ولی عصر مرور كرده بودم و همیشه سر ویلا پیچیده بودم .
ویلا كه حالا شده خیابون نجات اللهی برای من همیشه خاطره درهای نیمه باز یك كلیساست و یك كافه تریا با شیرینیهای فرد اعلا و شیركاكائوی داغ و كنكور و البته كاج نوئل و وسائل رنگ و وارنگ كریسمس .گویهای براق جیوه ای ، نوارهای رنگی و چراغهای كوچك زنجیره ای سو سوزن هفت رنگ كه از یك ماه قبل از كریسمس به همراه كارتها و مجسمه های كوچك بابا نوئل و عصای راه راه سفید و قرمز در مغازه های ویلا و میرزای شیرازی سر و كله شان پیدا میشود ، هنوز هم جذاب به نظرم میرسند و احساس خوش روزهای پرتب وتاب را در دلم زنده میكنند .
اما حالا دهه هشتاد است . حالا دیگر معنی كریسمس برای من نیز تغییر كرده است . در آن سالها كه گذشت كریسمس را جشنی برای هموطنان اقلیت میدانستم . اما حالا دیگر خودم هم یك هموطن اقلیت شده ام و یافتن جواب این سوال كه " كریس " كیست كه اینقدر " مسش " مهم است و تمام دنیا آن را جشن میگیرند مرا هم وارد بازی كرد .
درختهای كاج مصنوعی در ابعاد و اشكال مختلف در مغازه های ویلا جلب نظر میكرد . از ۵۰ سانتیمتر تا ۲ متری . با تنه پلاستیكی و یا چوبی . سفیدش را چند سال بود دیده بودیم اما سیاه و سفیدش و طلائی رنگش نوبر سال بود . به فكر افتادم بهترین فرصت است تا یكی از آنها رابخرم . با مقداری وسائل تزئینی و عقب ماشینم بگذارم به خانه ببرم . امسال میخواستم در اتاق بچه ها كاجه را علم كنم كه هركی پرسید بگم برای بازی بچه هاست .
اما امان از قیمت ها از ۶۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومانیش را دیدم . دو سه مغازه را گشتم خسته شدم . تصمیم گرفتم یك درخت واقعی از گوشه اتوبان بكنم ، البته ببخشید بخرم . تا دور خودم چرخیدم دیدم ۱۲۰ هزار تومان برای چهارقلم گوی و آویز و عصا و عروسك بابا نوئل و سایر زینت آلات كریسمس دادم و دارم مسیر ویلا را برمیگردم سمت كریم خان . از خوردن لوبیا با ساندویچ كباب چوبی در ساندویچ فروشی معروف همیشگی بسكه دستام پر بود و البته جیبم خالی صرفنظر كردم .
با ماشین كه آمدم توی "پارك وی" اینطرف و آنطرف چشمام دنبال درخت فروش های كنار خیابان دو دو میزد . با خودم فكر كردم چرا درخت كاج مظهر كریسمس شده . چند روز پیش جائی خواندم كه این رسم از قرون اول مسیحیت به یادگار مانده است . گوئی مسیحیان رومی اعتقاد داشته اند كه درختان كاج و صنوبر به علت اینكه هرگز خزان ندارند و درختانی دائمی هستند نمادی از عمر جاودان مسیح پسر خدای زنده میباشند . به همین دلیل این درختان را در ایام تولد عیسی به خانه های خود می آورده ند . عده ای دیگر كاج را بخاطر شكل چتر مانندش به خون مسیح تشبیه میكرده اند كه مانند چتری مسیحیان را می پوشاند و رفتن به زیر درخت كاج را به رفتن به زیر چتر خون مسیح تعبیر كرده اند . داستانهای زیادی در این باره هست اما به شخصه فكر میكنم شكل زیبای این درخت و قابلیت تزئین شدن خوب آن تاثیر زیادی در انتخابش برای درخت و نماد كریسمس داشته است .
آخر درخت كاج فروشی را كنار اتوبان یافتم . اما قیمت ها سرسام آور بود . درخت فروش كه مرا مرتب موسیو خطاب میكرد از ۱۰۰ هزار تومان چیزی پائین تر نداشت . میگفت اینها را از باغ یك امامزاده خریده بركت داره . انصافا درختاش خوب و سرحال بود اما هیچكدامش تو صندوق عقب ماشین من جا نمیگرفت . بعد هم فكر كردم حالا اومدیم و مالك امامزاده راضی نبوده . من از كجا بدونم !؟ یادم به كنفرانس جهانی زمین ومحیط زیست در كپنهاگ هم كه افتاد به كلی از خرید كاج واقعی پشیمون شدم . این كار خیانت در حق فعالان سبزی كه در خیابانهای پایتخت دانمارك توی سرما دیروز كتك خوردند تا درجه حرارت زمین یك درجه گرمتر نشه به نظرم آمد .
بطرف ماشین كه برگشتم درخت فروش داد زد كه بیا پنجاه هزار تومان این كوچیكه را ببر . اما اگر پنجاه تا تك تومانی هم میداد دیگر نمیگرفتم . شاید فردا یه سر برم سمت بازار و از نوروز خان بتونم با سی چهل تومن یك مصنوعیش را بخرم . حداقل اینطوری وجدانم راحت میماند كه در مرگ خرس سفید قطبی نقشی نداشته ام .

كريسمس ايراني

در این ایام حتي در شهر مشهد كه يكي از زيارتگاههاي مهم شيعيان است و در خيابان نادري كه به حرم امام هشتم شيعيان نزديك است نيز مي توان درخت هاي كوچك كريسمس را در ويترين مغازه ها به چشم ديد.
شايد هنوز جشن سال نو ميلادي در ايران به جشن عمومي غير رسمي كه طي سالهاي اخير وارد ايران شده بدل نشده باشد اما به نظر مي رسد اين جشن كم كم و به خصوص در ميان جوان ترها رو به افزايش است. چنانچه طي دهه اخير جشن "ولنتاين" جاي خود را در ميان جوانان ايراني به خوبي باز كرده است.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان رادیو صدای فرانسه در این باره گزارش داد، طبق روال عادي در ايران بازار پيامك و ارسال نامه هاي الكترونيكي و تبريك در وبلاگ ها در ايام سال نو ميلادي هم گرم است و البته گاهي اين تبريك ها سيماي مذهبي دارند. به طوريكه برخي از مسلمانان، ميلاد مسيح را به عنوان ميلاد يك پيامبر آسماني ! تبريك مي گويند ؛ چنانكه گاه مقامات رسمي در ايران نيز چنين مي كنند.
اما می توان به رويكرد جوانان به جشن كريسمس از زواياي ديگري هم نگريست.
ليلا نوزده سال دارد و مسلمان است اما مي گويد:" هميشه دلم مي خواست مي توانستم در جشن هاي سال نو ميلادي در كليساها شركت كنم. درخت كريسمس و تزيينات آن همواره براي من جذاب بوده و دلم مي خواسته از نزديك شاهد آذين بندي كاج كريسمس باشم. اما نمي دانم چرا سال نو ميلادي هميشه مرا به ياد "اسكروچ" و شخصيت كارتوني آن اردك خسيس مي اندازد."
منوچهر صاحب يك گلفروشي در شمال شهر تهران است كه درخت كاج مخصوص كريسمس را هم مي توان در گلخانه او يافت. وي در پاسخ به اين سوال كه چه كساني خريدار اين درخت ها هستند مي گويد: "شايد نيمي از كاج هاي اين گلفروشي توسط غير مسيحي ها خريداري مي شود. البته اينجا از كسي در مورد دين و آيينش سوال نمي كنم اما از صحبت كردن و برخي سوالات مشتريان مي توان به خوبي دريافت كه مسيحي نيستند."
اگر براى دیدن بابانوئل و جذابیت هایی که ممكن است درخت کریسمس با خودش به همراه داشته باشد به مغازه هایی که در این ایام به محل عرضه تزيینات و لوازم شب کریسمس و سال نو تبديل مى شوند سري بزنيد، ممكن است از همان جا هم به بازارچه خیریه کریسمس دعوت شويد.
این بازارها معمولاً در سالن اجتماعات کلیسا ها و باشگاه های مخصوص ارامنه و آشوري برپا می شود. در گذشته خانم های ارمنی که عضو انجمن های نیکو کاری بودند دور هم جمع می شدند و هر کسی به فراخور حال خود کالایی برای فروش می آورد که بیشتر شامل شیرینی های خانگی، دست بافته ها و گلدوزی ها، ترشی و مربا و تزئینات کوچک برای کریسمس بود. پولی که از فروش این محصولات به دست می آمد صرف مستمندانی مى شد که قدرت خرید برای سال نو را نداشتند و یا کسانی که در خانه های سالمندان زندگی می کردند. اما گويا اين سالها اين بازارچه ها حالت عمومي تري يافته اند و كساني كه مايل باشند مي توانند با اجاره ميز و يا يك غرفه كوچك به عرضه محصولات خود بپردازند.
اين روزها حاشيه برخي خيابانهاي تهران پر است از درخت هاي كاج طبيعي و مصنوعي؛ چنانچه پياده رو خيابان ميرزاي شيرازي (نادر شاه سابق) و يا استاد نجات اللهي (ويلاي سابق) چنين است. مغازه هاي خيابان ويلا كه به كليساي بزرگ ارامنه منتهي مي شود سرشار ازرنگ وبرق لوازم تزيين كاج كريسمس است. گوي هاي طلايي،عصاهي رنگي كوچك و بزرگ، بابا نوئل هايي با همان لباس سرخ هميشگي وبا همان صورت سرخ و سفيد و شكم برآمده و بالاخره آن ستاره بالاي كاج... كارتهاي تبريك كريسمس نيز در اندازه ها و طراحي هاي متفاوت به چشم مي خورند... و همه اينها انگار بهانه ايست براي اينكه اعلام شود كسي مي آيد...
کافه قنادی " لرد" در ابتدای خیابان ویلا هم از آن مکان هاست که بوی كريسمس را در تهران به مشام می آورد و "گاتا" را مي توان از آنجا براي جشن كريسمس تهيه كرد.
اما به نظر مي رسد اين روزها جشن سال نو ميلادي رو به گسترش در ميان جوانان ايراني فارغ از مذهبشان است. به طوري كه به گزارش سايت خبري پارسینه، حتي " در برخی از مهد کودک های خصوصی شهر تهران، همزمان با ایام کریسمس و سال نو میلادی ، درخت کاج مخصوص کریسمس را با شیوه خاص اقلیت های مذهبی و با مشارکت کودکان تزیین و نصب شده است."
اين در حالي است كه طبق قانون مهد كودك ها تحت نظارت سازمان بهزيستي جمهوري اسلامي اداره مي شوند و اين خبر بازتاب متفاوتي در ميان مسوولان كشور داشته است.
به هر روي عده اي در ايران به طور غير رسمي با برگزاري جشن كريسمس براي همه مردم موافق و بسياري نيز با آن مخالف هستند.
حميد معتقد است : "کریسمس آغاز سال میلادی است و فروش درخت کریسمس به نوعی تعامل با سایر فرهنگها محسوب مي شود. من بعد از بارها دیدن تصاویر جذاب و جالب جشنهای سال نو میلادی، درخت کریسمس، و بابا نوئل در کارتونها، فیلمها و یا خواندن مطالب مربوط به آن، فكر مي كنم شاید عمل کردن به آن نیز خالی از لطف نباشد. البته تعامل فرهنگی، بیشتر یک معنی دو طرفه دارد و هر دوطرف باید با رسم و رسوم ها آشنا شوند ."
سال نو ميلادي در راه است و كريسمس در ايران نيز پيش و پس از آغاز سال نو توسط مسيحيان ايراني جشن گرفته مي شود.
هرچند، گاه شنيده مي شود كه برخي كليساهاي خانگي با مشكلاتي از سوي حكومت روبه رو مي شوند و گزارشاتی در این باره منتشر شده كه از ورود و چاپ کتاب هاي مذهبي ممانعت مي کنند و يا کساني که در چاپ اين کتاب ها نقش دارند دستگير مي شوند اما به هر روي آنچه به صورت عيان ديده مي شود اين است كه اين جشن در ميان ايرانيان مسيحي انجام مي شود چه اينكه حتي در حال گسترش ميان جامعه جوان ايراني نيز است.
جامعه جواني كه به نظر مي رسد اين روزها جوياي دنيا و اندیشه های متفاوت است. هرچند اين تكاپو ممكن است خاصيت سنين جواني باشد اما شايد بتوان دلايل ژرف تري را براي رويكرد نسل جوان به برخي سمبل ها يافت.

هجوم ماموران امنیتی به یك گردهمایی مسیحیان درآستانه كریسمس


امروز, سی ام آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و يکم دسامبر هجوم ماموران امنیتی به یك گردهمایی مسیحیان درآستانه كریسمس
خبرگزاری هرانا : در آستانه سال نو مسیحی و عید جشن كریسمس ماموران امنیتی و لباس شخصی با هجوم به یك گردهمایی مسیحیان فارسی زبان دو نفر از رهبران و مسئولین كلیسایی را بازداشت نمودند
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی و لباس شخصی در روز پنجشنبه مورخ ۲۶ آذرماه ۱۳۸۸ ( برابر با ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹ ) با هجوم به یك گردهمایی مسیحی دوتن از رهبران و مسئولین كلیسای خانگی را بازداشت و آنان را به مكانی نامعلوم انتقال دادند.
بنا بر این گزارش ۱۵ تن از افراد نیروهای امنیتی و لباس شخصی در یك اقدام هماهنگ با هجوم به یك گردهمایی مسیحیان فارسی زبان در شهرستان كرج مانع از ادامه برگزاری این مراسم شدند.
این گردهمایی پرستشی با حضور ۷۰ تن از نوكیشان مسیحی در یك سالن ، در آستانه كریسمس سالروز میلاد عیسی مسیح و فرا رسیدن سال نو میلادی در حال برگزاری بود كه با هجوم ماموران دولتی روبرو شد . ماموران امنیتی ضمن ممانعت از ادامه مراسم دو تن از رهبران و مسئولین كلیسایی بنامهای " كامبیز سقایی" و "علی كشوردوست" را بازداشت و با خود بردند.همچنین در ادامه ماموران ضمن تصویر برداری ویدیویی از چهره تك تك حاضرین در این گردهمایی از همه آنان تعهد گرفتندو از آنان خواستند تا در زمان و روز بازجویی در دسترس بوده و زمان احضار از سوی مراجع قضایی سریعا خود را به اداره و یا مراكز مربوطه معرفی نمایند.
این گزارش می افزاید، ماموران پس از آن ضمن جمع آوری كلیه كتابهای مقدس و كتب سرودهای پرستشی مسیحی، یكدستگاه لب تاپ به همراه متعلقات آن را ضبط كرده و با خود بردند.
به گزارش كمیته مسیحیان ، "كامبیز سقایی و علی كشور دوست" باز داشت شدگان این رویداد از زمان بازداشت تاكنون هیچگونه تماس تلفنی و یا ملاقاتی با خانواده های خود نداشته اند . خانواده های این بازداشت شدگان در پی بی خبری و بی اطلاعی از وضعیت آنان پس از پیگیری و مراجعات مكرر به سازمانهای مربوطه به ایشان اطلاع دادند كه نامبردگان در "بازداشتگاه دادگاه انقلاب" ! بسر می برند و مسئولین در این ارتباط از هرگونه توضیحات بیشتری خوداری نمودند.بدیهی است با توجه به ایام محرم و مناسبت های اسلامی كلیه امور در خصوص رسیدگی وضعیت پرونده این بازداشت شدگان به بعد از این ایام موكول خواهد شد و این امر نشان از تداوم بازداشت این افراد دارد. این حركت ماموران انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی نشان میدهد كه مسیحیان فارسی زبان حتی از برگزاری مراسم كریسمس و آغاز سال نو مسیحی نیز محروم هستند. حكومت مذهبی جمهوری اسلامی در راستای تداوم برخورد با این افراد بسیاری از كلیساهای رسمی توسط مقامات امنیتی یا تعطیل شده اند یا با محدودیتهای بیشماری بخصوص در مورد پذیرش نوكیشان مسیحی روبرو هستند ، برای نوكیشان مسیحی كه عموما فارسی زبان هستند راهی بجز برگزاری جلسات پرستشی و اعیاد دینی اشان در خفا یا در زیرزمینهای دربسته به دور از چشم ماموران اطلاعاتی و امنیتی باقی نمانده است .

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

حقوق بشر در ایران هرگز به این وخامت نبوده است

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد وضعیت حقوق بشر در ایران به بدترین وضع خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.
سازمان که در گزارش خود به موارد شکنجه، تجاوز و قتل پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده است، از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید از ایران برای تحقیق و تفحص در این باره را بدهد.عفو بین‌الملل می‌گوید که به نظر می‌رسد «تحقیق و تفحص‌های رسمی بیشتر با هدف لاپوشانی رفتارهای سوء باشند تا رسیدن به حقیقت».حسیبه حاج صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل، در این بیانیه می‌گوید: «نیروهای شبه‌نظامی و مقام‌هایی که مرتکب تخلف شده‌اند باید فورا بازخواست بشوند.»
در گزارش عفو بین‌الملل، به نقض حقوق بشر در پیش، حین و به‌ویژه روزهای پس از انتخابات اشاره شده است، روزهایی که بسیج و سپاه پاسداران به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی به سرکوب مردم پرداختند. در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که شماری از کسانی که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، پس از آزادی مجبور به فرار از کشور شده‌اند.در گزارش عفو بین‌الملل به فردی اشاره شده است که در بازداشتگاه کهریزک نزدیک به دو ماه در یک کانتینر زندانی بوده، و تنها پس از ۴۳ روز توانسته است با خانواده‌‌‌‌‌‌اش تماس بگیرد.معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل در این بیانیه تاکید کرده است که هر کسی که دستگیر می‌شود یا در بازداشت به سر می‌برد باید از «شکنجه و بدرفتاری» مصون بماند.عفو بین‌الملل در ادامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است «زندانی‌های سیاسی و افرادی که پس از محاکمه‌های غیرمنصفانه محکوم شده‌اند» را آزاد کنند.‌عفو بین‌الملل در بیانیه خود محاکمات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را «دادگاه‌های نمایشی» خوانده که «عدالت را به سخره» گرفته است.در این بیانیه همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است همه حکم‌های اعدام را «تغییر» دهد و در دادگاه‌های «منصفانه» به اتهام‌ کسانی که در انتظار محاکمه هستند رسیدگی شود

زنی كه با"عشق به مسیح" قهرمان وزنه برداری جهان شد

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع اینترنتی، خانم "یانگ می ران" کره ای در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۰۹ در گویانگ کره جنوبی در قهرمانی سنگین وزن در حرکت دوضرب و مجموع رکوردهای جهان را به ترتیب با ۱۳۶و ۱۸۷و ۳۲۳ کیلو گرم جابجا کرد و قهرمان مسابقات شد.
وی پس از این موفقیت دستهایش را به شکرانه سپاس از مسیح درهم حلقه کرد و وقتی پیراهن مخصوص ورزشی اش را از تن خارج کرد برروی تی شرت وی جمله ”من به مسیح عشق می ورزم” نمایان شد.
هنگامی كه سرپرستان و مربیان تیم ملی کره جنوبی سعی کردند با دوره كردن وی و بیم محروم شدن و تنبیه نشان دادن سمبل های مذهبی او را به رختکن هدایت کنند او ترجیح داد به سالن برگردد و با همان تی شرت به ابراز احساسات تماشاچیان پاسخ دهد.
شایان ذکر است قبلا هم تیم ملی فوتبال برزیل با چنین تی شرت هائی در زیر لباسهای اصلیشان به میدان رفته بودند که در پایان مسابقات پیراهن خود را هنگامی كه از تن بیرون می آورند چنین جمله ای نمایان می شد و هیچ اعتنائی هم به تهدیدهای فیفا هم نکرده بودند.
این حرکت ورزشکاران با استقبال کلیساها و جوامع مسیحی روبرو شده و در حال افزایش در میادین ورزشی است. و یکی از زیباترین شیوه بشارت نام مقدس عیسی مسیح در جهان می باشد.
ضمن آرزوی موفقیت برای این وزنه بردار زن کره ای؛ خداوند او را در غلبه كردن بر وزنه ها و رکوردهای بیشتر جهانی کامیاب سازد .

۱۳۸۸ آذر ۱۴, شنبه

حقوقدان سوئدی: "اسلام یک بیماری روانی اجتماعی است

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل ازاستکهلمیان، "هانس اولا مورتنسون" حقوقدان سوئدی و مدافع پرونده های متقاضیان پناهندگی در اداره مهاجرت این کشور هفته گذشته در وب لاگ خود شدیدا به د ین اسلام حمله کرد و این آئین را "یک بیماری روانی اجتماعی" قلمداد نمود.در نوشته این حقوقدان سوئدی همچنین درج شده است که "مسلمانان بمانند خرگوش تولید مثل می کنند و در صدد بدست گرفتن کنترل اروپا هستند". "هانس اولا مورتنسون" با اشاره به مناطق مهاجر و مسلمان نشین سه شهر بزرگ سوئد, تنستا در استکهلم, هامارکولن در گوتنبرگ و روسن گورد در مالمو می نویسد: "بهتر است این سه منطقه تخریب شوند و ساکنان آن به نورلاند و لاپلاند فرستاده شوند. در آنجا آنها می توانند در جامعه ادغام شوند, زبان سوئدی یاد بگیرند, اسلام زدایی شده و سلامت خود را بازیابند". وی در بخشی دیگر از نظرات خود به علامت صلیب شکسته سمبل حزب نازی آلمان اشاره می کند و می نویسد: "چطور است که استفاده از علامت صلیب شکسته ممنوع است اما استفاده از حجاب اسلامی را آزاد گذاشته اند". این حقوقدان سوئدی با اشاره به برنامه تلویزیونی "حلال تی وی" که توسط مجریان مسلمان از تلویزیون اس وی تی سوئد پخش شده است آن را شدیدا مورد حمله قرار داده و برنامه تلویزیونی "بچه بازها" نامیده است چون از نظر او "اسلام مذهبی است که مدافع پدوفیلی است". بدبنال بیانات این حقوقدان سوئدی و مدافع پرونده های متقاضیان پناهندگی, اداره مهاجرت این کشور شایستگی وی را جهت دفاع از پرونده های پناهندگی که متقاضیان در آن در برخی موارد پیرو دین اسلام هستند را زیر سوال قرار داده است. این حقوقدان از ۱۰ سال پیش تاکنون در رباطه با دفاع از پرونده های متقاضیان پناهندگی در نزد اداره مهاجرت سوئد فعال بوده است.اما "هانس اولا مورتنسون" ضمن رد ادعای اداره مهاجرت می گوید که او دوستانی دارد که مسلمان هستند و اضافه می کند که "من عقاید شخصی خود را با وظایف کاری خود مخلوط نمی کنم

سند داریم آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان رابگیرد

محمود احمدی‌نژاد در اصفهان گفت: سند داریم که آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد.
رئیس جمهور در این سفر از برنامه‌ریزی‌های شرق و غرب برای نابودی ایران سخن گفت و افزود: ریگان و وزیر امور خارجه وقت آمریکا از بی‌شعوران عالمند.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرآنلاین، او که این سخنان را در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران استان اصفهان مطرح می‌کرد‏، به وقایع پس از انتخابات اخیر و نقش رسانه‌های بیگانه اشاره کرد و گفت: در همین انتخابات بلندگوهای دشمن و صدها بلندگوی رنگارنگ از یک نقطه هدایت می‌شد و به گونه‌ای جوسازی می‌کردند که گویی ملت ایران ضعیف شده و نوبت به امتیازگیری آنها رسیده است. اما فرزند کوچک شما در اوج نظام استکباری حضور یافت و فریاد زد: شما کور خوانده‌اید و ملت ایران شما را بر جای خود خواهد نشاند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه به گفته تحلیل‌گران سیاسی غرب، جنگ هشت ساله می‌توانست بیست حکومت را ساقط کند، ‌اظهار داشت: آنها در همین حوادث اخیر گفتند به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کرده‌ایم که قادر است صدها حکومت را ساقط کند.وی با بیان اینکه دشمنی این مستکبرین با حق و حقانیت امامت و ولایت است، خاطر نشان کرد: کسی که در صراط مستقیم حرکت می‌کند همواره پیروز است و شکست به او راه ندارد.رئیس جمهور به حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق اشاره کرد و گفت: درست است که این مستکبران، به دنبال نفت و ثروت این کشور هستند، اما در زیر همه اینها یک استدلال برای خود دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. البته آن را در خبرها افشا نمی‌کنند. "ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند و می‌دانند ملت ایران زمینه‌ساز این حادثه بوده و یاران این حکومت خواهد بود".!رئیس‌جمهور افزود: شرق و غرب ما در آتش در جنوب‌مان ناوهای دشمن و در شمال ایران شاهد تبلیغات دشمن هستیم و ایران مانند گلستان در وسط آتش است. آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند که ایران را نابود کنند. در حالی که همه سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران برنده واقعی خاورمیانه را ایران می‌دانند.آمریکا در افغانستان مثل چهارپا گیرکرده استوی همچنین به حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در افغانستان مانند آن چهارپا در گل مانده‌اند و به جای آنکه زودتر خود را نجات داده و از‌ آنجا بیرون بیایند مجددا لشگرکشی می‌کنند. اگر 50 سال دیگر هم در افغانستان بمانند باز باید با نکبت و ذلت از خاک آنان خارج شوند. چرا که این تجربه تاریخ است. حتی در سفر اخیر به نیویورک به آنها اعلام کرده‌ام که آیا در کشورتان فرد عاقلی پیدا نمی‌شود که این مسائل را به شما بگوید.رئیس‌جمهور با بیان اینکه 30 سال پیش سران غربی هجوم آورده و می‌خواستند ایران را از جغرافیا محو کنند، گفت: ریگان و وزیر امور خارجه وقت آمریکا که هر دو از بی‌شعوران عالم هستند اعلام کرده‌اند که می‌خواهیم نام ایران را از جغرافیا محو کنیم. باید به آنها بگوییم اولا خاورمیانه مهم‌ترین منطقه عالم است و قدرتی که بخواهد سری در سرها بیرون آورد باید به این منطقه بیاید. برخی‌ها خود را ابرقدرت می‌دانستند اما در حال حاضر کسی برای آنها تره هم خورد نمی‌کند.دماغ آمریکا پرباد استاحمدی‌نژاد با اعتقاد بر اینکه مهم‌ترین منطقه جهان خاورمیانه بوده و مهم‌ترین کشور این منطقه ایران است، ادامه داد: پس می‌توان مهم‌ترین کشور جهان را ایران دانست. آنها خود بهتر می‌دانند که در منطقه خاورمیانه به ایران احتیاج دارند. اما چون دماغشان پر باد بوده و مستکبران این حقیقت را نمی‌خواهند بپذیرند. آنها بدون ملت ایران در جهان هیچ‌کاره هستند و با این هارت و پورت‌های الکی نمی‌خواهند خود را از تب و تاب بیندازند.هفت جد و آباد اسرائیل هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکندرئیس‌جمهور افزود: می‌گویند رژیم صهیونیستی با ایران وارد جنگ خواهد شد. رژیم صهیونیستی که سهل است، هفت جد و آباد آنها با متعهدانشان هم جمع شوند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.وی با اشاره به نفوذ آمریکایی‌ها قبل از انقلاب در ایران، گفت: بعد از انقلاب به چنان عزت‌مندی رسیده‌ایم که هر کشوری که به دنبال سری در سرها آوردن است به ملت ایران نیازمند است. دلیل آن ایمان به امامت و اعتقاد به غدیر و جاری شدن غدیر در زندگی ملت است.

دعای میلیونها مسیحی برای كلیساهای در جفا

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از بسنیوزلایف، – میلیونها مسیحی از ونكوور كانادا تا بندر ولادی وستوك روسیه برای مسیحیان در جفای جهان بطور همزمان دست به دعا برداشتند . منابع مسیحی گزارش كرده اند كه زندانی كردن و فشار بر مسیحیان در بسیاری از كشورهای جهان به نحو چشمگیری افزایش پیدا كرده است .
ترتیب دهندگان برنامه روز جهانی دعا برای كلیساهای در جفا ( آی دی او پی ) میگویند : دعاها برای این موضوع میتواند در بهبود وضعیت میلیونها مسیحی در جفای سراسر جهان نظیر تبعیضات اجتماعی ، زندان ، اعدام و انواع فشارها ، بسیار موثر واقع شود . سخنگوی این گروه در یك سخنرانی تشریح كرد كه : دنیا نظاره گر وحشتی بود كه خشونتهای باورنكردنی سال گذشته علیه مسیحیان در ایالت اوراسیای هند بوجود آورد . نقاط دیگری از جهان نظیر كره شمالی مناطقی هستند كه در آنها خشونتهای بسیاری علیه مسیحیان رخ میدهد اما در اكثر موارد ما یا اصلا آنها را نمیشنویم یا داستان كاملشان به گوش ما نمیخورد .
هرساله سازمان "درهای باز" لیستی از كشورهائی كه مسیحیان در آنها تحت جفای حكومتی قرار دارند منتشر میكند . در ۷ سال گذشته حكومت كره شمالی در راس این لیست قرار داشته است . در سال ۲۰۰۹ حكومتهای عربستان سعودی و ایران مقامهای دوم و سوم را در این لیست داشته اند . به خصوص در این دوكشور مسیحیانی كه از اسلام به مسیحیت گرویده اند ( نوكیشان مسیحی ) هدف حملات حكومتی قرار میگیرند و با بدترین برخوردها از تبعیضات شدید حقوقی و قانونی تا زندان و شكنجه مواجه میشوند .
به گفته گروههای مدافع حقوق مسیحیان ، حداقل یكصد میلیون مسیحی به خاطر ایمانشان در جهان امروز با جفاهای گوناگون روبرو هستند . تخمین وجود ۱۰۰ میلیون مسیحی در جفا ی سراسر دنیا فقط شامل جوامعی با حكومتهای تك محوری است كه مسیحیان را به خاطر عقایدشان به جوخه های اعدام یا زندان می سپرند یا تحت شدیدترین فشارهای حكومتی قرار میدهند . اما ملیونها مسیحی دیگر نیز وجود دارند كه به خاطر ایمانشان با تبعیضات اجتماعی و اقتصادی شدید در محل زندگی خود روبرو هستند . كارل مولر سخنگوی اوپن دورز آمریكا میگوید : حداقل دعا برای این انسانهای در رنج كه در شرایط بسیار سختی قرار دارند به آنها نشان میدهد كه فراموش نشده اند .
مراسم روز جهانی دعا برای كلیساهای از سال ۱۹۹۶ با همكاری سازمانهای مسیحی آغاز شد و از آن زمان تا كنون مطابق برآوردهای این سازمانها حدود ۱۰۰ هزار كلیسا در سراسر جهان به این طرح پیوسته اند ودر یك روز از پیش تعئین شده ( امسال ۸ نوامبر ) همزمان در ۱۳۰ كشور جهان همه برای مسیحیان در جفا صدای دعایشان را بلند میكنند .
مطابق گزارش سازمان "درهاب باز" به علت همین دعا ها بود كه اكنون وضعیت به نسبت بازتری را در كشور چین برای مسیحیان مشاهده میكنیم و هرچند هنوز ۱۳۰ میلیون مسیحی چینی از آزادی كامل برخوردار نیستند و مجوز برپائی كلیساهای رسمی را ندارند ولی حداقل كمتر در خانه هایشان بخاطر ایمان خود مورد هجوم قرار میگیرند . كلیساهای خانگی درچین محلهائی هستند كه كنترل آنها برای حكومت آن كشور هرگز ممكن نخواهد شد .
سخنگوی رسمی گروه خدمتگزار صدای شهدای مسیحی ( وی او ام ) میگوید با آنكه اعلام روز جهانی دعا برای مسیحیان در جفا بسیار با اهمیت است ، اما مسیحیان نباید بقیه روزهای سال را به منظور دعا برای همكیشان در رنج خود فراموش نمایند و از دست بدهند و فقط یك روز دعا برای رفع این همه جفا كافی نیست .

هشدار ایران به عواقب «اسلام‌ستیزی» در اروپا

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به آثار و عواقب طرح‌های دولت‌های اروپایی در خصوص «اسلام ستیزی» هشدار داد و خواستار جلوگیری از اجرای طرح ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس شد.
آقای متکی در گفتگوی تلفنی با همتای سوئیسی خود، با انتقاد از ممنوعیت ساخت مناره در این کشور، گفت که این اقدام، «برازنده» کشور «مدعی احترام به دموکراسی و حقوق بشر» نیست.
مردم سوئیس چندی پیش در یک همه‌پرسی که از سوی حزب حاکم این کشور برگزار شد با ساخت مناره مخالفت کردند. این تصمیم مردم سوئیس با واکنش برخی کشور‌های مسلمان روبرو شده است.
این همه‌پرسی با رهبری حزب راست‌گرای «مردم» سوئیس برگزار شد که مناره‌ها را «نماد افراط‌گرایی اسلامی» معرفی می‌کند. حامیان این پیشنهاد، ساخت مناره در این کشور را مغایر دموکراسی می‌دانند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی ادعا کرد که ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس، چهره این کشور در اذهان مسلمانان را «خدشه‌دار» کرده است.
متکی گفته که «ارزش‌هایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی، هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد.»
متکی: «ارزش‌هایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی، هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد»
وی در ادامه این گفتگو، از وزیر امور خارجه سوئیس خواست که با راه‌کار‌های «قانونی»، مانع از اجرای نتایج همه‌پرسی مبنی بر توقف ساخت مناره در این کشور شود.
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از احضار لیویا لوی آگوستی، سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه خبر داده است.
مقام‌های وزارت خارجه ایران، نگرانی خود از تشدید اقدامات «اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی» در اروپا را به اطلاع سفیر سوئیس رسانده‌اند.
آنها همچنین از اینکه طرح مبارزه با نمادها و سمبل‌های مسلمانان از کشوری همچون سوئیس آغاز شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.
متکی از وزیر امور خارجه سوئیس خواست که با راه‌کار‌های «قانونی»، مانع از اجرای نتایج همه‌پرسی مبنی بر توقف ساخت مناره در این کشور شود
وزارت خارجه ایران اعلام کرده که «نتیجه این قبیل طرح‌ها چیزی جز ایجاد تفرقه میان اسلام و مسیحیت که از اهداف تعریف شده احزاب راست‌گرای افراطی در اروپا می‌باشد، نخواهد بود.»
آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، روز گذشته نیز سفیر جمهوری اسلامی در سوئیس، با حضور در وزارت خارجه این کشور، مراتب نگرانی شدید تهران از نتایج همه‌پرسی اخیر در سوئیس را به آنها ابلاغ کرده است.
از چهارصد هزار مسلمان ساکن در سوئیس، در حدود صد هزار تن از مهاجران اهل ترکیه هستند و به این دلیل، دولت و رسانه‌های ترکیه، ممنوعیت ساخت مناره را «حمله‌ای به ترکیه» قلمداد کرده‌اند.
عبدالله گل، نخست‌وزیر ترکیه، نتیجه این همه‌پرسی را «مدرکی» دانست که «نشان می‌دهد اسلام‌هراسی فزاینده در غرب به اسلام ‌بیزاری تبدیل شده